Ga naar de hoofdcontent
welkom bij de terugblik 2022

welkom bij de terugblik 2022

welkom bij de terugblik 2022

welkom bij de terugblik 2022

Emily Ansenk

Emily Ansenk

Directeur Holland Festival

Het Holland Festival vierde dit jaar een feestelijk 75-jarig jubileum. Deze editie kon het festival weer voluit doen waar het sinds de oprichting in 1947 voor bedoeld is: mensen samenbrengen om live voorstellingen uit binnen- en buitenland te beleven.

Kunstenaars konden eindelijk weer hun werk tonen en dat werd door het publiek beloond met volle zalen en genereus applaus. Tijdens het openingsconcert Mother Nature kreeg Angélique Kidjo met haar energieke podiumpersoonlijkheid heel Carré aan het dansen en zingen. Een van de publiekslievelingen, Sami Yusuf, maakte met When Paths Meet in samenwerking met het Amsterdams Andalusisch Orkest en Cappella Amsterdam de hooggespannen verwachtingen van zijn enthousiaste publiek meer dan waar. In regisseur Tiago Rodrigues' bewerking van De Kersentuin (La Cerisaie) werd het fenomenale acteerwerk van onder anderen Adama Diop en steractrice Isabelle Huppert door velen bewonderd. 

Artist driven
Het Holland Festival zet altijd de makers in het middelpunt. Dit jaar stonden de Frans-Beninse zangeres Angélique Kidjo en de Duitse theaterregisseur Nicolas Stemann centraal: twee inspirerende en charismatische associate artists. Naast hun werk werden in het festival ook thema’s belicht die voor hen van betekenis zijn. Twee thema’s die uit de gesprekken met de associate artists en andere kunstenaars in het festival naar voren kwamen, waren representatie en klimaat. Door nationale en internationale makers met verschillende achtergronden bij elkaar te brengen, kon het festival ook dit jaar weer een stevig en coherent programma presenteren. Van 3 tot en met 26 juni waren in totaal 33 producties te zien met 107 voorstellingen, waaronder 7 wereldpremières en 16 Nederlandse premières. Daarnaast waren er nog eens 18 aanvullende programma's, zoals workshops, een expositie, een online filmprogramma en gesprekken met en over kunstenaars.

Complexe tijd
Naast deze successen moest het festival helaas twee producties afgelasten. De grootschalige filminstallatie Euphoria van Julian Rosefeldt kon niet op tijd worden voltooid doordat de kunstenaar in Oekraïne filmde en samenwerkte met een Oekraïense filmploeg. Vanwege de Russische invasie moest hij het land voortijdig verlaten. De voorstelling The Murder of Halit Yozgat van Ben Frost kwam te vervallen vanwege coronabesmettingen binnen het technische team. De muziektheatervoorstelling Yemandja van Angélique Kidjo ging wel door, maar als gevolg van de inmiddels uitgebroken oorlog kwamen decors en kostuums niet op tijd aan en werd de voorstelling in een versoberde enscenering uitgevoerd. 

Jubileum
Speciaal voor het jubileumjaar werd dit jaar naast de streaming van de opera Der Freischütz een extra, gratis toegankelijke, door het publiek gekozen Opera in het park vertoond: Verdi’s komedie Falstaff. Onder de noemer ‘Holland Festival Parels’ zijn televisiefragmenten verzameld van hoogtepunten uit de geschiedenis van het festival. In Amsterdam was, naast de feestelijke vlaggen en een speciale festivaltram, een bijzondere historische afficheroute te zien. Binnen- en buitenlandse pers besteedde aandacht aan de jubileumeditie van het festival, van Het Parool tot de New York Times.

Er zijn tijdens dit festival - net als tijdens voorgaande edities - vele bruggen gebouwd tussen verschillende generaties, genres en culturen.

Toegankelijk festival
In de afgelopen jaren is geïnvesteerd in digitalisering voor en achter de schermen. Zo is er een nieuwe website gelanceerd met onder andere HF Digital: een platform waarop tijdens het festival in aanvulling op de voorstellingen live en on demand streams te vinden zijn. Voor vrijwel alle voorstellingen werden dit jaar podcastinleidingen gemaakt in samenwerking met De Groene Amsterdammer. En het festival was dit jaar nog beter zichtbaar op sociale media met onder andere live uitzendingen op Instagram. Daardoor is ook het aantal scholieren, CJP-pashouders en studenten dat op een of andere wijze kennis heeft gemaakt met het Holland Festival substantieel gestegen. Het festival bereikte zowel terugkerende als zeker ook nieuwe doelgroepen. Dit was duidelijk terug te zien in de zalen, waar publiek met verschillende leeftijden en culturele achtergronden samenkwam. 

Dankbaar
Het Holland Festival is heel dankbaar voor de terugkeer van publiek en artiesten naar de theaters, waarmee de wederopbloei van het culturele leven werd afgetrapt. Op de festivallocaties zijn bijzondere prestaties geleverd die onmogelijk waren geweest zonder de steun van de subsidiënten, de vele partners, particuliere vrienden en fondsen, en niet te vergeten het team en de raad van toezicht van het Holland Festival.

Het Holland Festival bestaat 75 jaar en prijst zich gelukkig. Er zijn tijdens dit festival – net als tijdens voorgaande edities – vele bruggen gebouwd tussen verschillende generaties, genres en culturen. Angélique Kidjo, bruggenbouwer bij uitstek, verwoordde het treffend tijdens een van haar optredens: ‘Het Holland Festival bestaat 75 jaar. Jullie mogen je in Nederland gelukkig prijzen dat je al die tijd een festival hebt gehad waar een uitwisseling van verschillende culturen kan plaatsvinden. Zonder kunst, zonder cultuur, is geen maatschappij/samenleving mogelijk.'

Associate artists

Dit jaar was een centrale rol in het festival weggelegd voor de Frans-Beninse zangeres Angélique Kidjo (1960) en de Duitse theaterregisseur Nicolas Stemann (1968). Er werd nieuw en bestaand werk van beiden getoond. Daarnaast werden de thema’s waar zij zich mee bezighouden, zoals representatie en klimaat, uitgediept, en er werden kunstenaars uitgenodigd met wie zij graag samenwerken of met wie zij zich verwant voelen. Dat hun brede belangstelling generaties, landsgrenzen en culturen overstijgt, was in het festival duidelijk terug te zien. Zowel tijdens de voorbereiding als tijdens het festival waren beide kunstenaars bovendien zeer betrokken en gemotiveerd om contact te maken met publiek en andere makers.

Angélique Kidjo

Angélique Kidjo

Angélique Kidjo

Tijdens het openingsconcert Mother Nature nodigde Angélique Kidjo jonge sterren uit Afrika of met Afrikaanse roots uit op het podium. Met sommigen van hen, zoals Yemi Alade, een grote ster in Nigeria, deelde Kidjo nog niet eerder een podium. Naast nummers met Alade, Zeynab Abib, Blue Lab Beats en Ghetto Boy zong ze een nummer met de Surinaams-Nederlandse Jeangu Macrooy, die vervolgens zijn eigen nummer Gold liet horen. Voor Macrooy was dit een kans om een gedeeltelijk nieuw publiek te bereiken op een internationaal podium. Dat het klikte tussen Kidjo en Macrooy bleek wel toen zij hem na afloop van het Holland Festival ook uitnodigde voor een gastoptreden tijdens het festival Jazz à Vienne in Frankrijk. 

→ lees meer

Nicolas Stemann

Nicolas Stemann

Nicolas Stemann

In Der Besuch der alten Dame speelden slechts twee acteurs alle rollen in deze Zwitserse klassieke tekst over schuld en boete. In het stuk kopen de inwoners van het plaatsje Güllen alvast nieuwe schoenen op krediet, terwijl ze hun verantwoordelijkheid ontkennen voor de aanstaande moord die de aankoop mogelijk maakt. Net zo werkt het volgens Stemann ook met onze massale ontkenning van verantwoordelijkheid met betrekking tot de klimaatcrisis: 'Nee hoor, wij vernietigen de planeet niet, wij rijden alleen maar in SUV's en boeken het af.' 

lees meer

Netwerk en verwante artiesten
Naast de voorstellingen en concerten van de associates zelf, kwamen meerdere programmaonderdelen voort uit gesprekken met de associates en hun netwerk. 

lees meer

programma 2022

Festivalthema's

Twee thema’s die uit de gesprekken met de associate artists voortvloeiden en die in hun werk terugkwamen, waren representatie en klimaat. Wie mag of moet welke rol spelen? Welke perspectieven verdienen aandacht? En wat is de rol of verantwoordelijkheid van de kunstenaar in de huidige klimaatcrisis? 

lees meer

Verdieping en achtergrond
De twee thema's werden tijdens het festival in verschillende programmaonderdelen verder uitgediept, zoals in filmprogramma's, talks, workshops en een expositie. → lees meer

Educatie
Het Holland Festival is ook een leeromgeving, met uiteenlopende activiteiten voor studenten en leerlingen van de middelbare school. → lees meer

Podcast inleidingen

Podcast inleidingen

Podcast inleidingen

De Groene Amsterdammer maakt voor het Holland Festival podcasts waarin voorstellingen worden uitgelicht en makers aan het woord komen. De podcasts bieden achtergrond en reflectie bij de programmering. Ze zijn te beluisteren als inleiding of als nabeschouwing voor bezoekers en voor iedereen die in het festival is geïnteresseerd.

beluister de podcast

Publieksbereik

Voor de 75e editie van het festival maakten we twee campagnes om het jubileum vorm te geven en het publiek te laten zien dat het festival na de coronapandemie nog altijd gezond en springlevend is. 

lees meer

Publieksreacties

  • Mother Nature

    Waanzinnige show en iedereen dansend in Carré!! Superavond ❤️

    Mariëtte Maaskant

  • Manifesto for the living in a time of extinction

    Supergoed initiatief!! We doen graag mee met stadslandbouwprojecten.

    Moestuinschool Amsterdam

  • Holland Festivaltram

    Écht een mooie tram (zoals de afgelopen jaren weer één van de mooiste thema-/reclametrams).

    Wilko Wieffering

  • Bolodjo Plus

    Johanna Naomi 😍 & I know where Rihanna’s ancestors are from

    Myra Bodian

  • Der Besuch der alten Dame

    Werkelijk briljant! (…) Het is gewoon lol maken op toneel, iets wat we ook wel eens anders zien als klassiekers gebracht worden "waar je respectvol van af moet blijven".

    Wim Kok

  • When Paths Meet

    Look at those spectators how happy they are!!🥺 Of course because of @samiyusuf that can make us all happy ❤️! May Allah bless him.🙏

    Shadi.Spiritique

  • Yemandja

    Went to see the performance and it was fantastic. Years ago, I interviewed Angélique Kidjo for a music documentary in Canada. I'll never forget her or her presence. Tonight, it all came flooding back. So happy to see her daughter continue the creative tradition in the family.

    Deborah CC

  • A Play for the Living in a Time of Extinction

    Wat een geweldige voorstelling! Eyeopener: De 6e uitstervingsgolf, daar zitten we gewoon middenin. De muziek is schitterend, een weergaloze actrice en alle stroom opgewekt door prachtige vrouwen!

    Emmerique

  • Kein Licht

    Kein Licht was a beautiful and powerful performance.

    Roland Kupers

  • rock to jolt [ ] stagger to ash

    Kippenvel

    Kees de Bruinn

  • Der Ring des Nibelungen

    Een van de beste theatervoorstellingen die ik ooit heb gezien 😍 🔥❤️ ⭐⭐⭐⭐⭐

    Femkejmvc

  • When Paths Meet

    This great Festival, that beautiful and romantic Amsterdam and this phenomenal Evening will be always last in my memory's! Enjoyed every moment there! Thanks from the bottom of my heart and greetings from Germany/Stuttgart 💐✨

    Nursel Canerik

  • Porca Miseria

    Een rollercoaster. En ik heb nu heel veel zin om te gaan dansen. Het was heel rauw en puur.

    Maryse Hazelzet

Recensies

  • 30 appearances out of darkness


    In dit spel van verdwijnen en verschijnen creëert Schuitemaker gestaag ruimte voor een verlossende finale. Het is een extreme gewaarwording om je hersenpan daarna van binnen te voelen gloeien.

    de Volkskrant ★★★★☆

  • A House of Call. My Imaginary Notebook


    Goebbels had alles uit de kast getrokken om het publiek te betoveren. (…) Hij wil een ode brengen aan stemmen uit het verleden, uit verloren en onderdrukte culturen. Daarvoor maakte hij gebruik van oude opnamen op wascilinders, die compleet met gekraak en geknars via een modern geluidsssyteem de zaal in gestuurd worden onder begeleiding van het orkest, dat ook versterkt speelt. Dit levert vele zinsbegoochelende momenten op. (…) Het publiek dankte Goebbels en het orkest met een langdurig applaus.

    Het Parool

  • Altamira 2042


    De Braziliaanse kunstenaar, annex documentairemaakster Gabriela Carneiro da Cunha wist in die voorstelling het geluid van de tropen voelbaar te maken. In een performance die uiteindelijk ook de doodskreet van datzelfde regenwoud door merg en been liet gaan. (…) Hoe machteloos kun je zijn, en hoe reddeloos sta je als kunstenaar tegenover de geschiedenis. Als het project Altamira 2042 mij iets liet voelen, was het dat wel.

    Cultuurpers

  • Antarctica


    Het is de perfecte metafoor voor hoe de mensheid op weg is naar een volstrekt onzekere toekomst, zonder kaart, zonder doel en daar zijn dochters en zonen aan opoffert. Met wonderlijke, eclectische muziek van Mary Finsterer, met archaïsche elementen aangeklede minimal music, ingehouden gespeeld door Asko | Schönberg onder Jack Symonds. Heel strak speelt de indrukwekkende cast in een abstracte regie van Imara Savage. Hopelijk nog vaker te zien.

    Groene Amsterdammer

  • A Play for the Living in a Time of Extinction


    Katie Mitchells (duurzame) theatrale overpeinzing over de klimaatcatastrofe biedt catharsis en hoop.

    de Volkskrant ★★★★☆

  • Bolodjo Plus


    Abibs stemgeluid, warm en diep, reikt tot ver achterin de zaal. Het slagwerk van haar percussie-ensemble zet aan tot opstaan en meezwieren. Aan het begin gebeurt dat voorzichtig, maar al snel bewegen de Guêlêdê het publiek in, trekken bezoekers om beurten uit hun stoelen en begeleiden ze naar het podium. Eerst zorgt dat voor ongemak. Toch staan ze er na tien minuten allemaal: de student, de zwangere vrouw, de dame op leeftijd. Ja, Abib weet hoe je een publiek moet inpakken en uitdagen.

    Theaterkrant

  • Circulus/Coro


    Een schitterende double bill (…) Wat altijd meteen opvalt aan De Raaffs muziek is de schitterende oppervlakte van beweeglijke klanklichamen, gedragen door een eveneens schiftend fundament van broeierig laag. (…) Vooral de fluisterzachte passages, wanneer hij de vleugel haast als een celesta laat klinken, zijn magnifiek. En toen moest Berio’s Coro nog komen. Op cd is het al een indrukwekkend werk, live is het adembenemend. (…) De uitvoering door RFO en Groot Omroepkoor is voorbeeldig.

    NRC ★★★★★

  • Contre-enquêtes


    Het mooist zijn een paar woordloze, beeldende scènes, waarin de acteurs soepel van duet naar duel gaan, en terug. Frankrijk en Algerije, het Westen en de Arabische wereld: kunnen ze elkaar ooit begrijpen en nader tot elkaar komen? Hier op toneel lukt dat, soms.

    de Volkskrant ★★★★☆

  • De Kersentuin (La Cerisaie)


    Deze Franse productie had nog een attractie: Isabelle Huppert. (…) Isabelle Huppert speelt haar rol met haar karakteristieke, bijna achteloze, razendsnelle manier van spreken. Ze fladdert als een vergeten diva over het toneel, gilletjes slakend, en legt intussen een grote muzikaliteit in haar tekstbehandeling. Aanvankelijk lijkt ze onverschillig over wat er om haar heen allemaal gebeurt, maar als haar lot eenmaal is bezegeld, dringt eindelijk tot haar door dat haar tijd voorbij is. Schitterend hoe Huppert zich dan herpakt en haar verbijstering plaatsmaakt voor berusting.

    de Volkskrant ★★★☆☆

  • Der Besuch


    Stemann speelt met onze verwachtingen. Hij koos niet voor niets een toneelstuk uit 1956 (…) dat in Zwitserland bekender is dan welk stuk ook. Vervolgens zette hij het volledig naar zijn hand. Zo laat hij de 35 personages spelen door slechts twee acteurs en een muzikant. (…) Patrycia Ziólkowska en Sebastian Rudolph spelen met een waanzinnige energie.

    Het Parool

  • Der Freischütz


    Serebrennikov klopte in opdracht van De Nationale Opera (DNO) het stof uit Der Freischütz en keerde vervolgens het hele werk binnenstebuiten. (…) Serebrennikovs muziektheater werd met groot gevoel voor humor gebracht door alle betrokkenen, inclusief de solisten en de zangers van het fantastische Koor van De Nationale Opera. Het Jagerskoor, het beroemdste stuk uit de opera, werd hier een hilarisch hoogtepunt dat een daverend open doekje kreeg nog voor de muziek ten einde kwam. De zaal zinderde van plezier.

    Trouw ★★★★★

  • Der Ring des Nibelungen


    Der Ring des Nibelungen in het Holland Festival een must. (...) Het is een virtuoos theaterstuk waarin de belangrijkste personages uit Wagners Ring aan het woord komen. Niet zingend, maar vertellend. (...) Een feest voor iedereen die van prachtige teksten houdt, die van fris hedendaags (muziek) theater houdt.

    Place de l’Opéra

  • Hans van Manen Festival


    Een vierdelig dansprogramma ter ere van Hans van Manen werd sterk geopend. (…) Als Van Manen met kaarsrechte rug en elegant loopje applaus komt halen, is het altijd feest in de zaal. Zijn juwelen staan achter hem: de dansers van Het Nationale Ballet die in zijn tijdloze, muzikale klassiekers laten zien hoe een Van Manen tot zijn recht komt.

    de Volkskrant ★★★★☆

  • HF X Lofi


    Als ergens het streven naar diversiteit van het Holland Festival uit blijkt, dan is het de avond in en rond de Amsterdamse club Lofi. Het zal moeilijk zijn dit jaar nog een evenement te vinden waar artiesten uit Nederland, Berlijn, Indonesië, Oeganda, en Kenia naast elkaar en in sommige gevallen zelfs samen spelen. (…) Opzwepend is dan een adjectief dat tekortschiet.

    de Volkskrant ★★★☆☆

  • Ifé


    In de akoestiek van het Concertgebouw klonk alles even mooi. De semi-jazzy syncopen in de contrabaspartij maakten de geesten in zekere zin rijp voor Afrikaanse klankidiomen. En die kwamen in de vorm van Ifé, een driedelige liedcyclus uit 2014 van Philip Glass met teksten in de Yoruba-taal. (…) Het feit dat de oorspronkelijke bredere bezetting voor symfonisch orkest was ingeperkt tot piano en strijkers kwam de transparantie vermoedelijk ten goede en liet Kidjo schitteren.

    Basia con fuoco 

  • Kein Licht


    Kein Licht zit volgepakt met thema’s die dieper graven dan de waan van de dag. (…) Een sterk vocaal solistenkwartet veranderde eveneens continu van rol. In Manoury’s woelige, kleur- en contrastrijke muziek, uitstekend gespeeld door de United Instruments of Lucilin uit Luxemburg, fonkelde de ene na de andere parel.

    NRC ★★★★☆

  • Le moindre geste


    Tragiek kun je niet aflezen aan gebarentaal, blijkt uit de intrigerende performance Le moindre geste. (…) Dit stuk onderstreept in elk geval dat optimale communicatie meer vraagt dan (af) luisteren of aanschouwen alleen.

    de Volkskrant ★★★☆☆

  • Moby Dick; or, The Whale


    Die pluriformiteit, die terugkomt in de veelheid van vormen en stijlen, is een lust voor het oog en voelt logisch en organisch aan. Je voelt dat er een heel collectief achter deze bewerking zit. Het doet recht aan de gelaagdheid van Melvilles roman, zonder deze op de voet te volgen. (…) Ik heb me vergaapt aan de visuele kracht, de verbeeldingskracht en het lef van deze groep performers.

    Cultureel Persbureau

  • Mother Nature


    Performers van dit kaliber zijn meer dan schaars, want vindt ze maar: iemand met zo’n imposant charisma, met zo’n onevenaarbare energie, en het belangrijkste van alles: met zo’n verbluffend sterke stem die ook nog eens voor de volle honderd procent oprecht klinkt. (..) Helemaal aan het begin moest Kidjo het publiek even aansporen uit de stoel te komen. Datzelfde publiek dat twee uur later onherkenbaar was: zo ontzettend enthousiast.

    Trouw ★★★★☆

  • Symbiosis


    Een meeslepende multizintuiglijke ervaring, waarin niet enkel de ogen en de oren, maar ook de reuk-, smaak- en tastzin worden aangesproken. (…) Symbiosis [morrelt] krachtig aan ons al-te-menselijke perspectief.

    NRC ★★★★☆

  • When Paths Meet


    Van hoofddoek tot dik in de lak gezette influencer, van bejaard tot jong en in nogal wat kleuren van de regenboog oogde de publieksruimte van het Concertgebouw als een feest van culturele verbroedering, precies zoals de titel van het nieuwe werk van Yusuf luidt: When Paths Meet (Als wegen elkaar ontmoeten). (…) Het is ook muziek die je van je sokken blaast met meerstemmige koren, virtuoos slagwerk en de kracht van de door heel veel instrumenten tegelijk vastgehouden eenstemmige melodie. Een warm bad dus, dat op momenten de zaal in vervoering bracht.

    Cultureel Persbureau 

  • Yemandja


    Door omstandigheden is de container, die in mei al verscheept moest worden uit de VS, niet op tijd in Amsterdam aangekomen; verzending van hulpgoederen aan Oekraïne kreeg voorrang. Hierdoor ontbreekt het decor van kunstenaar Kerry James Marshall en moest voor de kostuums een tussenoplossing worden verzorgd. (…) Het is knap dat ondanks deze hindernis de voorstelling doorgang kon vinden, vrijwel zonder enig artistiek nadeel. (…) De geweldige muziek, waarin jazz en traditionele Afrikaanse ritmen overheersen, maakt Yemandja tot een knappe, grootste prestatie.

    Theaterkrant

Facts & figures

  • 33 producties

    107 voorstellingen

  • 69.688 bezoekers

    live voorstellingen: 50.881
    context en educatie: 18.807

  • online

    3 (live)streams
    6 films (i.s.m. Cinetree en Pepr)
    35 podcasts
    6 in conversation with... video's

  • 35 podcasts

    23 inleidingen De Groene Amsterdammer
    12 afleveringen Soft Valkyrie

  • 700 artiesten

    Uit o.a. Algerije, Argentinië,  Australië, België, Belize, Benin, Bolivia, Brazilië, Bulgarije, Canada, China, Colombia, Congo, Denemarken, Duitsland, Ethiopië, Estland, Finland, Frankrijk, Georgië, Ghana, Griekenland, Hongarije, Indonesië, Iran, Israël, Italië, Japan, Letland, Luxemburg, Kenia, Korea, Mexico, Nigeria, Nederland, Noorwegen, Oeganda, Oekraïne, Oostenrijk, Portugal, Roemenië, Rusland, Senegal, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Suriname, Tsjechië, Tunesië, Turkije, Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Zwitserland

  • 7 wereldpremières

    When Paths Meet
    Antarctica
    30 appearances out of darkness
    Circulus/Coro
    Der Freischütz
    Hans van Manen Festival
    L’Olivier

  • 6 coproducties

    De Kersentuin (La Cerisaie)
    A Play for the Living in a Time of Extinction
    Antarctica
    Yemandja
    The Nation
    The Murder of Halit Yozgat

  • samenwerkingspartners

    Amsterdams Andalusisch Orkest, Amsterdam Sinfonietta, Arts Emerson, AskoSchönberg, Bloei & Groei, Bodemzicht, Brown Arts Institute, Cal Performances, Cappella Amsterdam, Cinetree, Comédie de Clermont Ferrand, Comédie de Genève, De Balie, DC&J Création, De Warme Winkel, De Nationale Opera, Eurosonic Noorderslag, FIBER, Fondazione Campania dei Festival – Napoli Teatro Festival Italia, Frascati Producties, Green Events, Groot Omroepkoor, Het Nationale Ballet, Het Nationale Theater, Internationaal Theater Amsterdam, La Coursive Scène nationale de la Rochelle, Lofi, MassMoCA, Melkweg, National Taichung Theater (Taiwan), Odéon-Théâtre de l’Europe, Pepr, Polymorf, R.B. Jérôme Bel, Réseau des Théâtres en Transition (Dramaten Stockholm, MC2: Maison de la Culture de Grenoble, National Theater & Concert Hall, Taipei, NTGent, Piccolo Teatro di Milano – Teatro d’Europa, Teatro Nacional D. Maria II, Théâtre de Liège, Lithuanian National Drama Theatre, National Theatre of Croatia Zagreb), ROEF, Ruth and Stephen Hendel, SHARP/ArnoSchuitemaker, Stedelijk Museum Amsterdam, Soutien Fondation Calouste Gulbenkian, Sydney Chamber Opera, Tax Shelter du Gouvernement Fédéral de Belgique et de Inver Tax Shelter, The John F. Kennedy Center for the Performing Arts, Teatro Nacional D. Maria II, Teatro di Napoli – Teatro Nazionale, The Broad Stage at Santa Monica College, Slovene National Theatre Maribor, Staatsoper Hannover, Théâtre de Liège, Théâtre National Populaire de Villeurbanne, Théâtre Vidy-Lausanne, Trafo, Wiener Festwochen, Yale Schwarzman Center

  • 169.537 websitebezoekers

    uit 186 landen
    254.213 sessies

  • 67.443 social mediavolgers

    Facebook 41.932
    Instagram 9.009
    Twitter: 7.148
    LinkedIn: 2.149
    YouTube: 1.910
    HF Young Facebook: 4.224
    HF Young Instagram: 1.071

  • 16 locaties

    De Balie
    De KAS (dak Q-Park Westergas)
    De Sloot
    Het Koninklijk Concertgebouw
    Frascati
    Gashouder (Westergas)
    ITA
    Koninklijk Theater Carré
    LoFi
    Melkweg
    Muziekgebouw
    Nationale Opera & Ballet
    Park Frankendael
    Stedelijk Museum
    Transformatorhuis (Westergas)
    Tolhuistuin

  • 1984 hotelovernachtingen

    van artiesten en crew

Holland Festival bedankt Vrienden en Partners

Het Holland Festival heeft in vijfenzeventig jaar 2.600 voorstellingen gepresenteerd. Al die buitengewone, inspirerende en uitdagende voorstellingen hebben we kunnen realiseren met inbreng van geweldige componisten, regisseurs, choreografen, filmmakers, kunstenaars, dansers, musici, acteurs performers en andere medewerkers, vrienden en partners. Ook danken wij het avontuurlijke publiek dat altijd weer het lef heeft zich te laten verrassen. Heel veel dank aan iedereen die het festival samen met ons steeds weer mogelijk maakt! 

Het Holland Festival bedankt alle subsidiënten, fondsen, businesspartners en vele particuliere gevers voor hun enthousiasme en support: Ministerie van OCW, Gemeente Amsterdam, productiepartner Ammodo, hoofdbegunstiger Fonds 21, en onze partners Hartwig Art Foundation, Hotel Casa Amsterdam, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds Podiumkunsten, Brook Foundation, EY, Zadelhoff Cultuurfonds, Goethe-Institut Niederlande, Pro Helvetia, Institut français des Pays-Bas, Automobielbedrijf Van Vloten B.V., dr. Hendrik Muller's Vaderlands Fonds, W.E. Jansenfonds, Stichting Betrokkenen Stedelijke Vernieuwing, Gravin van Bylandt Stichting, D. Hellingman en Zoon B.V., Beam Systems, De Nederlandsche Bank, DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station, G&S Vastgoed, Ledlease BV, Loyens & Loeff, Mertens AVR, Pension Homeland, Q-Park Nederland, ROEF Amsterdam, WestCord Art Hotel Amsterdam, Peitsman Licht en Geluid BV, Ampco Flashlight Sales, Events Light en  Peak Audio. 

Onze vrienden

Speciale dank aan onze Governors, Hartsvrienden, Beschermers, (Jonge) Begunstigers, Liefhebbers en de HF Young Circle van het Holland Festival. 

Governors
Ronald Bax en Frank Lunenburg, G.J. van den Bergh en C. van den Bergh-Raat, Rob Defares, Arent Fock, H.J. ten Have en G.C. de Rooij, J. Kat en B. Johnson, Françoise van Rappard-Wanninkhof, M. Sanders, Tom de Swaan, Elise Wessels-van Houdt. Governors die anoniem wensen te blijven.

Hartsvrienden
Mavis Carrilho, Kommer en Josien Damen, Astrid Helstone en Diederik Burgersdijk, Bernard en Ineke Dijkhuizen, Nienke van den Hoek en Alexander Ribbink, Isaäc en Francien Kalisvaart, Kristine Kohlstrand, Joost en Marcelle Kuiper, Roland Kupers, Emma Moloney, Robert Jan en Mélanie van Ogtrop-Quintus, Marsha Plotnitsky, H.J. ten Have en G.C. de Rooij, Anthony en Melanie Ruys, Coen Teulings en Salomé Bentinck, Patty Voorsmit, Hans Wolfert en Marijke Brinkman, Wolbert en Barbara Vroom-Cramer. Hartsvrienden die anoniem wensen te blijven.

Beschermers
B. Amesz & E. Boswijk, M. Appeldoorn, Lodewijk Baljon en Ineke Hellingman, R.F. van den Bergh, Maarten Biermans en Helena Verhagen, S. Brada, Frans en Dorry Cladder-van Haersolte, Philip Drost, Sabine Vroom, J. Docter en E. van Luijk, Huub A. Doek, L. Dommering-van Rongen, Marianne Eisma, E.L. Eshuis, E. Granpré Moliere, M. Grotenhuis, V. Halberstadt, S. Haringa, W. en J. Jansen-Straver, Luuk H. Karsten, Monique Laenen en Titus Darley, Ton en Jannie Liefaard-van Dijk, A. van der Linden-Taverne, Sijbolt Noorda en Mieke van der Weij, Ben Noteboom, G. van Oenen, Pim en Antoinette Polak, Lisette Schuitemaker en Jos van Merendonk, C.W.M. Schunck, Ingeborg Snelleman en Arie Vreugdenhil, A.N. Stoop en S. Hazelhoff, P. Wakkie, O.L.O. en Tineke de Witt Wijnen-Jansen Schoonhoven. Beschermers die anoniem wensen te blijven.

Begunstigers
Nigel Bagley and Lorraine Dean, Ilonka van den Bercken, Ellen Birnie, Co Bleeker*, Femke Blokhuis, Jasper Bode, K. Bodon, Jan Bouws, E. Bracht, D. de Bruijn, G. van Capelleveen, Marie Hélène Cornips, M. Daamen, Prof. Cees Dam, J. Dekker, M. Doorman, Sylvia Dornseiffer, Chr. van Eeghen*, Ruud Emous, Monica Galer, Caroline van Gelderen, Susan Gloudemans, E. de Graaff-Van Meeteren, F. Grimmelikhuizen, D. Grobbe, Bureau Groen – Nicole Groen, Meike Hartelust en Just In't Velt, Ann van der Haven, Annelies Heidstra en Renze Hasper, Hagar Heijmans, B. Heijse en A.M. Heijse-Verbeek, Servaas Hensen, G. van Heteren, L. van Heteren, S. Hodes, J. Hopman*, J. Houtman, Roos Huls, E. Hummelen, Wendy van Ierschot, P. Jochems, Jan de Kater, R. Katwijk, Ytha Kempkes, J. Keukens, E. Kocken, Aron Kovacs, Casper van der Kruk, A. Ladan, Cees Lafeber, Hilde Laffeber-Nicolaï, M. Le Poole, M. Leenaers, M. Levenbach, A. Ligeon, T. Lodder, R. Mackenzie, D. van der Meer, E. van der Meer-Blok, Christa Meindersma, E. Merkx, Jaap Mulders, H. Nagtegaal, La Nube, Kay Bing Oen*, E. Overkamp en A. Verhoog, Jill Pisters, P. Price, F. Racké, J. Rammeloo, Jet de Ranitz, Wessel Reinink, Richard van Remmen, Peter Ruys, Inge Schmitt, A. Schneider, H. Schnitzler, G. Scholten, Joanne Schouten, Ronald Siemers – in herinnering -, P. Smit, G. Smits, A. Sonnen, W. Sorgdrager en F. Lekkerkerker*, K. Spanjer, Reinout Steenhuizen, C.P.-M.H.-L. Tegelaar, C. Teulings, H. Tjeenk Willink, A. Tjoa, M. Tjoe-Nij, Y. Tomberg, David van Traa, Tamara Trotman, Kurt Tschenett en Sasha Brunsmann, Frank Uffen, M. Verhoeff-Neef, Truus Visser, A. van Vliet, M.M. de Vos van Steenwijk, A. Wertheim, M. Witter, M. van Wulfften Palthe, M. Yazdanbakhsh, M.J. Zomer, P. van Zwieten en N. Aarnink. Begunstigers die anoniem wensen te blijven.

* extra bijdrage

Jonge Begunstigers
Helene Bakker, Aram Balian, Quirijn Bongaerts, Jonne ter Braak, Jasmin Farag, Joost Gorter, Brendon Humble, Judith Lekkerkerker, Eva Moerbeek, Pieter Nooitgedagt, Guus Schaepman, Eerke Steller, Rosanne Thesing & Melle Kromhout, Bart Truijens, Esther van der Veldt, Frank Verschoor, Tristen Vreugdenhil, Lonneke van der Waa
Jonge Begunstigers die anoniem wensen te blijven.

Liefhebbers
Alle 657 Liefhebbers. 

Ontmoeten en samenkomen
Het festival is een plek om elkaar rondom voorstellingen te ontmoeten en na te praten, om samen het festival te beleven en elkaar enthousiast te maken over wat je gezien hebt of nog gaat zien. Vrienden kregen kijkjes achter de schermen bij Der Ring des Nibelungen en The Nation, ze ontmoetten de makers en spraken elkaar aan de bar over de verschillende thema’s in het festival. Een veelzeggende reactie van een Vriend vat de ervaring van het festival goed samen: ‘Kunst gaat pas leven als je er met anderen over kunt praten. Dat is een van de leukste dingen van het Holland Festival, de ontmoetingen voor- en achteraf.’ 

Wij maken ons op voor de 76e Holland Festival in juni 2023.  Wil je het festival van dichtbij meemaken? Word dan net als vele anderen Vriend. Dan maken we met jouw steun het festival nog mooier. Meer informatie vind je hier

Steun ons om ongekende en unieke voorstellingen mogelijk te maken.

Word Vriend
Holland  Festival team

Holland Festival team

Holland Festival team

Dankzij het hele team van Holland Festival hebben we dit festival neer kunnen zetten.

Holland Festival team 2022

Onze supporters

subsidiënten

productiepartner

hoofdbegunstiger

sponsors, fondsen en instellingen

mediapartners

Holland Festival is lid van