Over HF

Informatie over Holland Festival.

Wij geloven dat kunst een wezenlijk en onmisbaar bestanddeel van het leven vormt of zou moeten vormen. Om haar intrinsieke kracht en waarde als ‘kunst om de kunst’, maar ook omdat kunst mens- en wereldbeelden kan tonen die onze blik veranderen en verrijken.

Kunstenaars die wij uitnodigen, werken internationaal, overschrijden vaak de grenzen tussen de verschillende kunstdisciplines, schuwen het grote gebaar niet en staan middenin de maatschappij. Naast het presenteren van grote namen zoals Igor Stravinsky en Karlheinz Stockhausen, Robert Wilson en Fairouz, is het festival er op gericht om de nieuwe sterren te presenteren. In de afgelopen jaren waren dat bijvoorbeeld Simon Stone, Christiane Jatahy en Joël Pommerat. In 2017 introduceert het festival in Nederland: het Stanislavsky Electrotheatre, collectief Saint Genet met regisseur Derrick Ryan Claude Mitchell, beeldend kunstenaar/choreograaf Dimitris Papaioannou, choreografen José Vidal en Reggie (Reg Roc) Gray, filmmaker Bouchra Khalili, collectief åyr en poppenspeler Dan Hurlin.

Het Holland Festival zorgt voor onvergetelijke ervaringen, en toont via de verbeelding van de kunstenaars een glimp van wat of hoe de wereld is en zou kunnen zijn. Het festival biedt ‘serious pleasure’ aan een nieuwsgierig, breed en divers publiek.

RAAD VAN TOEZICHT
Martijn Sanders, voorzitter
Gert-Jan van den Bergh
Mavis Carrilho
Ben Noteboom
Jet de Ranitz
Tom de Swaan

DIRECTIE
Ruth Mackenzie, artistiek directeur
Annet Lekkerkerker, zakelijk directeur


PROGRAMMERING
Annemieke Keurentjes, programmeur theater & dans
Jochem Valkenburg, programmeur muziek en muziektheater
Ravian van den Hil, assistent programmeur

COMMUNICATIE & MARKETING
Norbert Bode, hoofd
Erna Theys
Gertjan Pruim
An De Ridder, perschef
Vincent Kouters, tekstschrijver
Runa Stam, ticketingcoördinator
Henny Knap-Go, archivaris


DEVELOPMENT
Leonie Kruizenga, hoofd
Esther van der Veldt
Nicole Mooij

PRODUCTIE
Han van Poucke, hoofd
Sigi Giesler, projectcoördinator aus LICHT
Ad van der Koog

TECHNISCHE PRODUCTIE
Peter Romkema, coördinator
Tiedo Wilschut

FINANCIËN
Servaas Hensen, hoofd
Ingrid Baltus
Ellen Bijsterbosch

BUREAUMANAGEMENT
Rianne Meehan, directiesecretaresse 
Lara ter Braak

Martijn Sanders, voorzitter
Martijn Sanders was tot 2006 directeur van het Concertgebouw Amsterdam en is sindsdien als adviseur en/of toezichthouder betrokken bij diverse bedrijven en instellingen. Op 11 maart 2009 is Martijn Sanders benoemd tot voorzitter van het bestuur, nu Raad van Toezicht, van Stichting Holland Festival. De voorzitter van de Raad van Toezicht is tevens voorzitter van de Board of Governors die op 3 juni 2010 is opgericht.
Naast dit voorzitterschap bekleedt Sanders ook de volgende functies: bestuursvoorzitter van de Rembrandt Vereniging, het Internationaal Franz Liszt Piano Pianoconcours; voorzitter Stichting Erasmusprijs en Intermusica, lid bestuur Armando Stichting en Gergiev Festival Rotterdam; member of the Artistic Committee of the Borletti-Buitoni Trust Foundation en lid College van Toezicht op het Auteursrecht. Sinds medio 2014 is hij tevens als senior consultant verbonden aan het bureau Wonderbird. 

Gert-Jan van den Bergh
Gert-Jan van den Bergh is oprichter van Berg Stoop & Sanders Advocaten te Amsterdam en voorzitter van het Bestuur van de Stichting Jan Pietersz.Huis. Voorheen was hij werkzaam bij Olwine Connely Chase O’Donell Wyher in New York en bij Stibbe in de praktijkgroep Intellectuele Eigendom. Daarnaast was hij Raadsheer Plaatsvervanger Hof Amsterdam, Voorzitter bestuur Prins Bernhard Cultuurfonds afd. Amsterdam, lid bestuur van de Stichting Het Rembrandthuis Amsterdam, lid bestuur van het Orkest Amsterdam Sinfonietta, lid bestuur Vrienden van het Nexus Instituut en van The International Gustav Mahler Foundation. 

Mavis Carrilho
Mavis Carrilho is zelfstandig adviseur en executive coach. Zij heeft ruim twintig jaar ervaring als organisatieadviseur en interim-manager in de profit- en non-profitsector. Op 10 september 2010 is Mavis Carrilho toegetreden tot bestuur/Raad van Toezicht Stichting Holland Festival. Daarnaast maakt zij deel uit van de Raad van Toezicht van het Fonds Podiumkunsten, is zij voorzitter van de Week van de Amateurkunst en penningmeester van Stichting Julius Leeft. Verder is zij commissaris bij woningcorporatie Ymere. 

Ben Noteboom
Ben Noteboom is op 11 januari 2012 benoemd tot lid van bestuur/Raad van Toezicht Stichting Holland Festival. Hij is tevens bestuurslid bij de Stichting VUmc CCA, lid van de Raad van Commissarissen van Ahold, lid van de Raad van Advies NCOI en van de Raad van Advies van Right to Play. Daarnaast is hij voorzitter van Stichting Prioriteit Ordina.

Jet de Ranitz
Jet de Ranitz is Voorzitter College van Bestuur, van Hogeschool Inholland. Voorheen bekleedde zij onder andere de volgende functies: Voorzitter College van Bestuur van Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Zakelijk Directeur van het Nederlands Dans Theater te Den Haag en directeur van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de Tilburg University. Huidige nevenfucties zijn ondermeer: Lid Regiegroep ‘Agenda Stad’, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, en Voorzitter Jury Excellente Scholen, Inspectie van het Onderwijs.

Tom de Swaan
Tom de Swaan is Chairman of the Board of Directors van Zurich Insurance Group. Hij is Vice-Voorzitter van de Raad van Commissarissen van Koninklijke DSM N.V., Voorzitter Raad van Toezicht van het Antoni van Leeuwenhoek - Nederlands Kankerinstituut, Chairman van de Board of Trustees van het van Leer Jerusalem Institute. Hij is bovendien lid van het Bestuur cq  Raad van Toezicht van diverse culturele instellingen (Holland Festival, Liszt Concours, Erasmus Prijs). De heer de Swaan was in het verleden naast zijn professionele werkzaamheden reeds actief bestuurlijk betrokken bij vele theater-, muziek- en culturele organisaties zoals o.a. het Joods Historisch Museum, de Nederlandse Opera, het Concertgebouworkest, het Muziektheater en de Vereniging Hendrick de Keyser.

Ruth Mackenzie
Ruth Mackenzie is sinds 2014 artistiek directeur van het Holland Festival. Daarnaast is zij tevens interim CEO en Creative Diretor van The Space in London (tot eind april) en adviseur 14-18 Now, Imperial war Museum London. In Groot-Brittannië bekleedt zij de volgende nevenfuncties: voorzitter Improbable, bestuurslid Cass Foundation, lid Tate Modern Advisory Council, lid National Campaign for the Arts en lid Warwick Commission. 

Annet Lekkerkerker

Annet Lekkerkerker is sinds 1 oktober 2009 zakelijk directeur van Stichting Holland Festival. Zij is lid van de Raad van Toezicht van de Stichting Muziek- en Danscentrum den Haag, bestuurslid van de Sikkens Foundation, de Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam en Stichting Toneelschuur/Toneelschuurproducties. Zij heeft zitting in de NTR Adviesraad en de commissie van Advies van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Zij is voorzitter van het ACI (Amsterdams overleg Culturele Instellingen).

Jaarverantwoording

Jaarverantwoordingen worden na goedkeuring van de account gepubliceerd. Aan de rechterkant van de pagina is de jaarverantwoording in PDF te openen.

Beleidsplan

Het beleidsplan 2017 - 2020 van het Holland Festival is aan de rechterzijde van de pagina in in PDF te openen.

Eerste voorstelling

De eerste voorstelling van het Holland Festival vond plaats op 15 juni 1948 in de Stadsschouwburg Amsterdam. Uitgevoerd werd Pelléas et Mélisande door de Wagnervereeniging (met een geheel Franse rolbezetting)

Genres

Het Holland Festival toont klassieke en eigentijdse muziek, opera, muziektheater, klassiek en eigentijds theater, dans, multidisciplinaire theaterproducties, popmuziek, wereldmuziek, film en incidenteel presentaties van diverse beeldende kunstvormen.

Locaties / accommodaties 2014

Muziekgebouw aan 't IJ, Nationale Opera & Ballet, Stadsschouwburg Amsterdam, Westergasfabriek (Zuiveringshal West, Transformatorhuis, Gashouder), Het Concertgebouw, Koninklijk Theater Carré, Ziggo Dome, Bimhuis, Theater Bellevue, Amsterdam Roest / Van Gendthallen, Food Center Amsterdam, Looiersgracht 60, Oosterpark, DoubleTree by Hilton Hotel, Vondelpark Openluchttheater, Universiteitstheater, SPUI25 EYE, Comedy Theater in de Nes, De Nieuwe Anita, CREA, ICK-studio, passage Rijksmuseum Amsterdam.

Aantal bezoekers

Jaar  Periode

Aantal producties / voorstellingen

Aantal bezoekers  Toelichting
2015 30 mei - 23 juni  45 producties, 100 voorstellingen  69.000  
2014 1 - 29 juni

56 producties, 159 voorstellingen

115.000  inclusief 33.000 bezoekers van War Horse
2013 1 - 28 juni

47 producties, 112 voorstellingen

69.500  
2012 1 - 28 juni 52 producties, 120 voorstellingen 74.000  
2011 1 - 26 juni 52 producties, 164 voorstellingen 86.026  
2010 1 - 23 juni 53 producties, 112 voorstellingen 69.408  
2009 4 - 28 juni 39 producties, 94 voorstellingen 73.139  
2008 31 mei - 22 juni 43 producties, 93 voorstellingen 71.593  
2007 29 mei - 24 juni 42 producties, 92 voorstellingen 70.431 60-jarig jubileum
2006 2 - 25 juni 42 producties, 101 voorstellingen 65.000  
2005 1 - 26 juni 36 producties, 71 voorstellingen 65.765  
2004 4 - 27 juni 29 producties, 77 voorstellingen 95.450 incl. Amsterdam Roots Festival
2003 5 - 29 juni 36 producties, 177 voorstellingen 105.362 incl. Amsterdam Roots Festival
2002 7 - 22 juni 9 producties, 22 voorstellingen 71.054 kleine editie, incl. Amsterdam Roots Festival

Momenteel heeft het Holland Festival de volgende vacatures:

1) Medewerker Marketing
2) Medewerker Ticketing
3) Stagiair Pers & Publiciteit

1) Medewerker Marketing

Het Holland Festival zoekt per direct een gedreven en ervaren 
Medewerker Marketing (M/V)

1 februari  –  1 juni 2018:  32 uur per week
1 juni  - 15 juli 2018:  38 uur per week

De medewerker Marketing maakt deel uit van de afdeling Communicatie & Marketing en werkt mee aan het promoten van vooral grote producties binnen het festival.

De medewerker Marketing is mede verantwoordelijk voor:

  • Definiëren van potentiële doelgroepen voor het Holland Festival en festivalvoorstellingen
  • Opstellen en uitvoeren van baanbrekende marketingplannen voor grote festivalproducties
  • Coördinatie van HF Young activiteiten en begeleiding van de HF Young Circle
  • Ontwikkelen en uitvoeren joint promotions, in overleg met afdeling Development
  • Initiëren en begeleiden van groepsboekingen

Voor deze functie is ervaring van minimaal drie jaar als marketeer / marcommedewerker een vereiste. Je hebt affiniteit voor de internationale podiumkunsten een goede kennis van moderne marketingtechnieken en de in te zetten kanalen. Daarnaast beschik je over een gezonde dosis commercieel inzicht. Je bent een communicatieve, naar buiten tredende persoonlijkheid en je bent in staat creatief te denken en zelfstandig, gestructureerd en oplossingsgericht te werken. 

Het Holland Festival biedt je een inspirerende en levendige werkomgeving bij een van Nederlands meest prestigieuze podiumkunstenfestivals in Amsterdam. Salariëring geschiedt conform de arbeidsvoorwaarden van het Holland Festival.

Stuur vóór 15 januari 2018 jouw brief met CV naar het Holland Festival, t.a.v. Norbert Bode, Hoofd Communicatie & Marketing, [email protected] o.v.v. ‘Sollicitatie’

2) Medewerker Ticketing

Het Holland Festival zoekt per direct een accurate en ervaren
Medewerker Ticketing (M/V)

15 februari– mei 2017:  32 uur per week
juni 2017:  38 uur per week

De medewerker Ticketing maakt deel uit van de afdeling Communicatie & Marketing en verzorgt samen met de coördinator ticketing de kaartverkoop voor de voorstellingen van het Holland Festival. De medewerker Ticketing werkt nauw samen met de kassa van Stadsschouwburg Amsterdam die het kaartverkoopsysteem faciliteert. 

De medewerker Ticketing is mede verantwoordelijk voor:

  • Verwerking van bestelformulieren van publiek en relaties
  • Contact met publiek en genodigden over kaartverkoop
  • Beheer van NAW gegevens in het kaartverkoopsysteem
  • Verzorgen van verkooprapportages en adreslijsten
  • Verwerken van gezelschapskaarten, groepsbezoeken, directieplaatsen, etc.
  • Aanpassen van de voorstellingsgegevens in Pro Venue, in overleg met Coördinator Ticketing
  • Aanspreekpunt voor medewerkers tijdelijke locatiekassa’s
  • Contact met theaterkassa’s van de verschillende festivallocaties

Voor deze functie is ervaring als medewerker kaartverkoop in een soortgelijke instelling een vereiste. Kennis van set up in Pro Venue of een verglijkbaar systeem is een pré. Je bent klantgericht, accuraat, communicatief, stressbestendig, proactief en in staat gestructureerd en zelfstandig te werken. 

Het Holland Festival biedt je een inspirerende en levendige werkomgeving bij een van Nederlands meest prestigieuze podiumkunstenfestivals. Salariëring geschiedt conform de arbeidsvoorwaarden cao Nederlands Theater van het Holland Festival. 

Stuur vóór 25 januari 2018 jouw brief met CV naar het Holland Festival, t.a.v. Norbert Bode, Hoofd Communicatie & Marketing, [email protected] o.v.v. ‘Sollicitatie’.

Voor meer informatie: Runa Stam, coördinator Ticketing, tel: (020) 788 21 21.

3) stagiair(e) Pers & Publiciteit

Het Holland Festival is per 15 februari 2018 op zoek naar een communicatief vaardige stagiair Pers & Publiciteit (M/V)

De stagiair Pers & Publiciteit houdt zich bezig met het genereren van vrije publiciteit: het samenstellen en verspreiden van persmateriaal, het verwerken van de accreditaties en het creëren van publiciteit in de geschreven media, rtv en online.

In eerste instantie assisteer je de perschef en verricht je werkzaamheden voor de afdeling Communicatie & Marketing. Daarnaast is er ruimte voor een onderzoek: een onderwerp kan in overleg worden bepaald.

Wij zoeken een communicatief vaardige stagiair, die zelfstandig kan werken, initiatief toont en graag de handen uit de mouwen steekt. Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal is essentieel. Studierichting: Journalistiek, Communicatie, Media en Cultuur, Theaterwetenschap of een verwante studie. De stageperiode is van 15 februari t/m 1juli 2018. Van 15 februari tot 1 mei behelst de stage in overleg tussen de 24 en 32 uur per week. Van 1 mei tot 1 juli is de stage voltijds.

Wij bieden een inspirerende, leerzame en hectische werkomgeving. Ons kantoor is gevestigd in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. De stagevergoeding bedraagt € 450,- per maand voor 5 dagen in de week.

Sollicitaties voorzien van motivatie en curriculum vitae kun je sturen aan Holland Festival Norbert Bode, hoofd Communicatie & Marketing, [email protected]

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Norbert Bode, telefoon (020) 788 21 10.