Wat we doen

Wat we doen

Het Holland Festival is het grootste internationale podiumkunstenfestival van Nederland en een van de oudste festivals in Europa. Het in 1947 opgerichte Holland Festival viert in 2022 het 75-jarig bestaan. 

Het festival vindt ieder jaar in juni, in en om Amsterdam plaats op verschillende locaties, binnen en buiten, grootschalig en intiem, online en offline.

Artistieke vernieuwing
Artistieke vernieuwing, innovatie en experiment zijn de kernwaarden van het Holland Festival. Het festival toont grensverleggende voorstellingen van makers van over de hele wereld en nieuwe ontwikkelingen binnen de podiumkunsten die nergens anders in Nederland te zien zijn: van theater, dans, muziek, muziektheater en opera tot multidisciplinaire vormen en crossovers met beeldende kunst, digitale kunst, fotografie en film. En weet daarmee een breed, nieuw en nieuwgierig publiek aan zich te binden. Daarnaast werkt het samen met veel partners in en buiten Amsterdam, organiseert het talks, debatten, masterclasses, tentoonstellingen en presentaties, meet the artists, kijkjes voor- en achter de schermen, online streamings. Het biedt het verdieping, verbreding, context en vermaak.  

Artist driven
Het Holland Festival is artist driven. Het zet de kunstenaars centraal en toont podiumkunst die zorgt dat je andere perspectieven kan zien, voelen of ervaren. Het festival neemt je via de vele (inter)nationale kunstenaars mee op avontuur, verrast en zet aan tot nadenken. 

Associate Artists
Sinds 2019 werkt het festival met associate artists. Zij tonen hun eigen werk en verkennen mogelijkheden voor verdieping van de programmering en een duurzame(re) verbinding tussen de kunstenaars en de stad. Het festival belicht behalve hun werk ook thema’s die voor hen van betekenis zijn, evenals aan hen gerelateerde kunstenaars. Eerdere associate artists waren Gisèle Vienne en Ryuichi Sakamoto in 2021, Bill T. Jones in 2020 en Faustin Linyekula en William Kentridge in 2019. De associate artists voor de 75e editie van het Holland Festival in 2022 zijn de Frans-Beninse zangeres Angélique Kidjo (1960) en de Duitse theaterregisseur Nicolas Stemann (1968). 

Emily Ansenk, directeur Holland Festival: 'Het festival kiest met Kidjo en Stemann voor twee associates die in heel verschillende disciplines werken, maar allebei brede artistieke en maatschappelijke interesses hebben die genre- en landsgrenzen overstijgen. Dit uit zich onder meer in hun vele samenwerkingen met de meest uiteenlopende kunstenaars. Met hun actuele werk en grote netwerk bieden zij het festival waardevolle ingangen ter verdieping en verbreding van de programmering. In nauwe samenwerking met hen worden mogelijkheden verkend om komend festival zo vernieuwend en relevant mogelijk werk live te presenteren.’ 

Nieuw en/of bestaand eigen werk van beide kunstenaars neemt tijdens het festival een centrale rol in de programmering in. Kidjo licht haar rol als associate artist toe: 'Deze opdracht vind ik erg opwindend. Ik heb mijn hele carrière besteed aan het bouwen van bruggen tussen verschillende culturen, verschillende muziekstijlen en verschillende generaties, het laten zien van de diepte en de schoonheid van Afrikaanse nummers. Ik voel dat het Holland Festival de perfecte plek is om dat werk uit te breiden naar verschillende kunstvormen en om een Afrikaans perspectief te bieden in een tijd waarin we ontdekken hoezeer onze levens met elkaar verweven zijn.' 

Stemann over zijn rol als associate artist: 'Ik voel me vereerd en enorm blij met deze geweldige kans: het presenteren van mijn werk en een keuze uit producties van makers die verbonden zijn aan ons theater in Zürich is mij zeer dierbaar! Ook ben ik benieuwd in hoeverre deze samenwerking weerklank zal vinden in belangrijke debatten in Nederland, zoals over de strijd voor een rechtvaardiger klimaatbeleid. Het is onze plicht als kunstenaar om na te denken over hoe we kunnen bijdragen aan dit brandende vraagstuk.' 

Pandemie
2021 was bij uitstek het jaar waarin het Holland Festival liet zien wat het betekent om artist driven te zijn. Oftewel: de kunstenaars staan centraal. Het is de taak van het festival om hun werk te laten zien aan een groot en divers publiek, om ze te helpen dit werk te ontwikkelen en om ze, waar nodig, te ondersteunen. 

Deze missie is meer dan ooit van belang in een tijd vol onzekerheden en onduidelijkheden, die wereldwijd voortkwamen uit de coronapandemie en de bijbehorende maatregelen. Het Holland Festival bood in deze lastige tijd aan veel kunstenaars hoop. In 2020 kon het voor het eerst niet in fysieke vorm doorgaan. Het festival heeft in korte tijd een digitaal Holland Festival 2.0-2.0 opgetuigd, met de makers uit het programma van dat jaar. De beslissing om juist in 2021 een live, internationaal podiumkunstenfestival te organiseren was daarom een fundamentele.

Collectieve ervaring
Na maanden van binnen zitten, was een collectieve, fysieke kunstervaring voor iedereen meer dan ooit van belang. De internationale focus van het Holland Festival bij de samenstelling van het programma was eveneens groter dan ooit. De wereld die voor bijna iedereen was gereduceerd tot de huiskamer en het computerscherm werd door het Holland Festival vergroot en werd letterlijk op het podium in Amsterdam gepresenteerd. Het festival kreeg veel positieve reacties van het publiek en de kunstenaars, die vaak na lang wachten weer een live podium tot hun beschikking hadden. Hetzelfde gold voor de partners, de vele freelancers, oproepkrachten, medewerkers, leveranciers en de hele keten waar het festival deel van uitmaakt.