Ga naar de hoofdcontent

Wereldpremière

The Naked Shit Songs

Huba de Graaff

‘We geloven in democratische kunst. Dat een kind van vijf ernaar kan kijken en het snapt, maar ook iemand van negentig.’ Aldus Gilbert & George tegen Theo van Gogh in 1996. Deze laatste ontving het kunstenaarsduo in zijn legendarische programma Een Prettig Gesprek naar aanleiding van de expositie The Naked Shit Pictures in het Stedelijk Museum. Huba de Graaff, componist van onder andere de Apera (over de oorsprong van zang) en Pornopera (over de kunst van het kreunen) gebruikte het interview als libretto. In regie van Marien Jongewaard zingen acteur Xander van Vledder als Theo van Gogh, Nigel Robson en Christopher Robson als Gilbert & George en het Gala-koor deze ‘retropera’ over kunst, seks en religie, over moslims, tolerantie, liefde en de dood.

data

do 22 juni 2017 20:00

vr 23 juni 2017 20:00

informatie

  • Engels

  • Duur voorstelling niet bekend (geen pauze)

‘The Naked Shit Songs gaat over een groot verlies. Verlies van vrijheid, verlies van een tijdperk.’

 

Zo omschrijft componist Huba de Graaff haar ‘retropera’ The Naked Shit Songs, die in het Holland Festival in wereldpremière zal gaan. In zijn serie televisie-interviews Een Prettig Gesprek (AT5) ontving Theo

‘The Naked Shit Songs gaat over een groot verlies. Verlies van vrijheid, verlies van een tijdperk.’

 

Zo omschrijft componist Huba de Graaff haar ‘retropera’ The Naked Shit Songs, die in het Holland Festival in wereldpremière zal gaan. In zijn serie televisie-interviews Een Prettig Gesprek (AT5) ontving Theo

van Gogh in 1996 het Britse kunstenaarsduo Gilbert & George. Het libretto van The Naked Shit Songs bestaat uit de integrale tekst van dit gesprek.

Volgens Huba de Graaff is in de evolutie de menselijke spraak ontstaan vanuit zang. In de opera wordt de tegenovergestelde beweging gemaakt: de zang ontwikkelt zich vanuit de gesproken tekst. Gezongen krijgen de woorden uit 1996 een andere lading. Spontane uitspraken over kunst, seks of religie krijgen een epische dimensie. Voor de componist staat het interview symbool voor een verloren gegaan tijdperk, waarin kunst een grote mate van vrijheid genoot. Het einde van dat tijdperk valt deels samen met de brute moord op Van Gogh in 2004.

De tekst van het interview heeft zij opgedeeld in zes scènes van telkens 1000 woorden met tot slot een coda.

Theo van Gogh wordt vertolkt door acteur Xander van Vledder, Gilbert & George worden door de Britse zangers (en broers) Nigel Robson en Christopher Robson gesproken en gezongen.

Sinds de late jaren zestig zijn Gilbert Prousch (1943) en George Passmore (1942) actief met performances en conceptuele kunst. Het duo is bekend om fotomontages waarin zijzelf, dikwijls naakt, figureren en waarin regelmatig sperma, bloed, urine, braaksel of uitwerpselen te zien zijn. Een voorbeeld daarvan zijn The Naked Shit Pictures (1994-95), in 1996 geëxposeerd in het Stedelijk Museum.

Lees minder

Credits

muziek Huba de Graaff regie Marien Jongewaard dramaturgie Erik-Ward Geerlings cast Xander van Vledder tenor Nigel Robson counter-tenor Christopher Robson licht ontwerp Wilfred Loopstra video-ontwerp Willem Weemhoff ondertitels (arabisch) Bakhcha Mohammed elektrische gitaar Wiek Hijmans piano Tim Sabel contrabas Vasilis Stefanopoulos drums Onno Govaert toetsen Kristján Tryggvi Martinsson fluit Kristján Tryggvi Martinsson zang Amsterdams Galakoor, reART Wereldmuziek Koor onder leiding van Yt Nicolai, Peter Dijkstra, Selim Doğru meezinger Jasper Hupkens pre-recorded choir Nederlands Kamerkoor pre-recorded trio Escapada, Bence Huszar, Emma Breedveld, Sebastiaan van Delft decor Juul Dekker kostuums Bernadette Corstens kap/grime Nienke Algra stagiair kostuum Siebe ten Dam geluidstechniek Vid Ahacic technisch coördinator Huub Mars voorstellingsleider Janneke Lindner productieleiding Geertje Spaan publiciteit HubadeGraaff.com Lonneke van Eden/bureau TamTam grafisch ontwerp HubadeGraaff.com Emmy Visser zakelijke leiding Britt Verstegen coproductie Huba de Graaff, Nieuw West / Marien Jongewaard, Holland Festival met steun van Fonds Podiumkunsten naar een idee van Jan Elbertse

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door