Ga naar de hoofdcontent

Associate artist Ryuichi Sakamoto maakte filmmuziek voor meer dan dertig films. Daarmee begon hij in 1983, voor de film Merry Christmas Mr. Lawrence van filmregisseur Nagisa Oshima - een film waarin hij bovendien zelf een rol speelde naast David Bowie. Daarna componeerde hij soundtracks voor onder meer Bernardo Bertolucci’s The Last Emperor (1987), The Sheltering Sky (1990) en Little Buddha (1994), voor Pedro Almodovars High Heels (1991), Oliver Stones Wild Palms (1993) en Alejandro González Iñárritus The Revenant (2015). En ook voor vele ‘kleinere’ maar evengoed interessante films als Tony Takitani (Jun Ichikawa, 2004).

De samenwerking van het Holland Festival met associate artist Ryuichi Sakamoto is voor Eye aanleiding om de schijnwerper te zetten op Sakamoto’s indrukwekkende film-muzikale oeuvre en de manieren waarop dat nieuwe generaties (film)componisten blijft inspireren.

The Last Emperor

Sakamoto’s filmscore voor Bernardo Bertolucci’s The Last Emperor is misschien niet zijn meest vernieuwende, maar zeker wel zijn meest bekroonde. Bertolucci kreeg voor deze film over de laatste Chinese keizer als eerste westerse filmmaker toegang tot de Verboden Stad in Peking dus hij deed er goed aan meestercameraman Vittorio Storaro (Il conformista, Apocalypse Now) in te schakelen, wat leidde tot oogverblindend mooie beelden.

Ook de muziek droeg bij aan de prijzenregen die de film ten deel viel. Sakamoto deelde zijn Oscar met Talking Heads-frontman David Byrne, die ook een deel van de muziek schreef, en muzikant Cong Su, die één stuk voor zijn rekening nam.

Sakamoto en Byrne gebruikten traditionele Chinese instrumenten in hun composities. Hun bijdragen zijn niet alleen orkestraal en traditioneel, maar dragen ook ontegenzeggelijk het stempel van henzelf en van hun eigen bands.