Jozef Wouters

Profiel

2016 als een toegankelijke kunstenaarswerkplaats voor theaterproductie, discipline-overschrijdende samenwerking en sociaal experiment. De technische leiding van Decoratelier is in handen van Menno Vandevelde. “Decoratelier is een ruimte die onderdak geeft aan de diverse vormen van samenwerking en arbeid die eigen zijn aan ons werk. Ruimte wordt er uitgeprobeerd, gesprekken vinden plaats in hout, ijzer en karton. Het is een permanente plek voor het bouwend zoeken naar de steeds veranderende ruimtes waarin kunst-, denk- en handwerklieden elkaar ontmoeten.” (Jozef Wouters) In 2016 was INFINI 1-15 van Decoratelier voor het eerst te zien in de grote zaal van de Brusselse KVS; de productie werd in 2017 geselecteerd voor het Vlaamse Theaterfestival. Binnen de context van Decoratelier kwam in samenwerking met Open Kunstenhuis Globe Aroma ook Underneath Which Rivers Flow (2019) tot stand. In dit project, dat in 2019 de selectie van Kunstenfestivaldesarts en van het Theaterfestival haalde, bouwde Decoratelier samen met een groep nieuwkomers een geheime tuin vol wormgaten naar onvermoede werelden. De Vlaamse krant De Standaard noemde dit project  ‘het voorlopige hoogtepunt van Wouters’ diep politieke, ecologische en sociale engagement. Zijn vermogen om ruimtes te transformeren, en daarmee de mensen die ze bevolken, is uitzonderlijk.’ Later op het jaar ging ook de productie The Soft Layer van Decoratelier in première op Dream City festival in Tunis. Decoratelier onderhoudt een langlopende artistieke samenwerking met Jeroen Peeters, die als dramaturg onder andere betrokken was bij de creatie van INFINI 1-15 en Underneath Which Rivers Flow. Sinds 2017 maakt Decoratelier structureel deel uit van Damaged Goods. Als autonoom kunstenaar in residentie zet Jozef Wouters er gedurende vijf jaar verschillende projecten op met Decoratelier als uitvalsbasis. Thomas Bellinck (1983) is theatermaker, filmmaker en kunstenaar. Hij creëerde verschillende documentaire toneelstukken die vaak gaan over diverse types van systemisch geweld, en werkte aan een reeks performances en installaties over de ‘westerse migratiemachine’. I N F I N I #7: S I M P L E  A S  A B C #1 (10 min) Benny Claessens (1981) is acteur en regisseur. Van 2010 tot 2015 maakte Claessens deel uit van de Münchner Kammerspiele; eerder dit jaar was zijn op de Berliner Festspiele bekroonde performance Am Königsweg in Internationaal Theater Amsterdam te zien. I N F I N I #15 (2 min) Wim Cuyvers (1958) is speleoloog, architect en boswachter. Sinds 2005 wijdt hij zich aan zijn domein in de Franse Jura, Montavoix, een refuge voor mensen in nood, waar de focus volledig ligt op de ondermijning van sociale verhoudingen in de publieke ruimte.  I N F I N I #8 (20 min) Begüm Erciyas (1982) is choreografe en danseres en lid van het internationale kunstenaarsplatform Sweet and Tender. Ze werkt in haar performances met de kracht van de stem en de daad van het spreken. Haar Voicing Pieces werd in 2018 door het Vlaamse Theaterfestival geselecteerd. I N F I N I #10 (7 min) Bryana Fritz (1989) is choreografe, danseres en schrijfster.  In Indispensible Blue (offline) bevraagt ze de poëtische dimensie van usership in duet met het gebruikersplatform Mac OS X. Voor Submission Submission (2019) kruipt ze in de huid van amateur hagiograaf om een beeld te schetsen van de subversieve strategieën van vrouwelijke heiligen in de Middeleeuwen. Sinds 2016 werkt ze samen met Henry Andersen aan Slow Reading Club, een semi-fictionele leesgroep die aan de hand van choreografie gelegenheden creëert voor collectief lezen. I N F I N I #16 (ca. 10 min) Rimah Jabr (1980) is een toneelschrijfster, theatermaakster en schrijfster die woont en werkt in Nabloes en Brussel. Sinds ze in 2002 afstudeerde aan de An-Aaiah Universiteit schrijft en regisseert ze toneelstukken en publiceert ze gedichten en korte verhalen in het Engels en het Arabisch. I N F I N I #5 (9 min) Chris Keulemans (1960) is schrijver, moderator, docent en cultuurorganisator, gevestigd in Amsterdam. Als reizende schrijver is hij gefascineerd door kunst na crisis: hoe kunstenaars de stad opnieuw uitvinden nadat die is getroffen door een oorlog of een ramp. I N F I N I #2 (5 min) Jisun Kim (1985) is theatermaakster en kunstenares. Haar werk focust zich op het (al dan niet fysieke) niemandsland dat gecreëerd wordt tussen wetten, normen en landsgrenzen en tussen het reële en het virtuele domein. I N F I N I #11 (5 min) Sis Matthé (1980) schrijft, vertaalt en maakt muziek in het duo Stacks. Hij publiceerde gedichten in freespace Nieuwzuid en Poëziekrant en was een van de 21 dichters voor de 21ste eeuw (Uitgeverij P). Bij het balanseer verscheen in 2019 zijn debuutbundel Persoonlijk geraakt. I N F I N I #6 (17 min) Anna Rispoli (1974) is theatermaakster en kunstenares. In 2000 was ze een van de oprichters van het Italiaanse kunstenaarscollectief ZimmerFrei. Ze bevraagt de conceptuele en esthetische mogelijkheden tussen openbare en private ruimten. I N F I N I #9: I N T E R V A L L O (12 min) Rodrigo Sobarzo de Larraechea (1982) studeerde onder meer choreografie aan de Amsterdamse SNDO en verbleef in 2013-14 aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. De Chileense choreograaf, danser en performer streeft er in zijn werk naar om de toeschouwer tot visuele introspectie te brengen.  I N F I N I #14: N E † (7 min) Michiel Soete (1986) is theatermaker, acteur, performer, lichtontwerper, scenograaf en muzikant. Afgelopen jaren werkte hij aan een breed scala aan projecten; Park Katrol (Kopergietery), een theatrale ‘zelfbouwinstallatie’ voor families, was in 2019 onderdeel van het Fort Ruigenhoek programma van Tweetakt. I N F I N I #3: S E L D O M  R E A L (12 min) Michiel Vandevelde (1990) werkt als choreograaf, danser, uitgever en curator. Een politiek en artistiek activisme is de rode draad door zijn artistieke werk, dat bestaat uit acties in de openbare ruimte, performances en het bouwen van diverse constructies. Van 2017-2021 is hij artist-in-residence in het Kaaitheater in Brussel. I N F I N I #4: A N N E X (8 min) Rebekka de Wit (1985) is schrijfster en theatermaakster. Haar meest recente boek, Afhankelijkheidsverklaring, verscheen in 2019 bij Uitgeverij Atlas Contact. Sinds 2014 is ze als gastdocent verbonden aan de Hogeschool Antwerpen. Samen met Freek Vielen en Suzanne Grotenhuis vormt ze sinds 2017 de artistieke leiding van De Nwe Tijd. I N F I N I # 1 3 : U N T I L  W E  F I N D  A  T R A G E D Y  T H A T  I S  B I G  E N O U G H  T O  F I T  U S  A L L  (10 min) Arkadi Zaides (1979) is choreograaf, danser en curator. Via zijn werk behandelt hij sociale en politieke kwesties en de fysieke impact hiervan op het menselijke lichaam. Zijn werk werd o.a. in 2013 met de Emile Zola prijs voor performancekunst bekroond. I N F I N I #1 (13 min) Jozef Wouters (1986) is scenograaf, theatermaker en beeldend kunstenaar. Wouters’ carrière in de podiumkunsten verliep van dans- en theatergezelschap fABULEUS via Scheld’Apen, d e t h e a t e r m a k e r en a.pass, alvorens met Decoratelier een eigen structuur op te richten voor de productie van zijn werk. Als beeldend kunstenaar en scenograaf werkte hij onder meer met De Nwe Tijd, Thomas Bellinck en vele anderen. Wouters’ werk verhoudt zich vaak tot een specifieke locatie, zoals in All problems can never be solved (2012), een project rond het probleemoplossend vermogen van architectuur in een sociale woonwijk in Brussel of Zoological Institute for Recently Exctinct Species (2013), waarbij hij een tijdelijke vleugel aan het Brusselse Museum voor Natuurwetenschappen bouwde om daar zijn kijk te geven op de keuzes die de mens maakt in de omgang met zijn habitat. Samen met Meg Stuart/Damaged Goods en dramaturg Jeroen Peeters werkte Wouters in 2017 aan de locatieprojecten Atelier III en Projecting[Space[. Tussen 2017-2021 is hij autonoom kunstenaar in residentie bij Damaged Goods. I N F I N I #12 (5 min)