FAQ - Streams

5 TIPS VOOR OPTIMALE STREAMING | 5 TIPS FOR OPTIMAL STREAMING
(for English see below)

1 - De player werkt het beste in de huidige versie van Chrome of Safari. Firefox en Edge zijn ook geschikt. De beste kijkervaring heb je op een computer. Streamen vanaf een smartphone is niet aan te raden.
2 - Een downloadsnelheid van 15 Mbps (Megabit per seconde) zou al ruim voldoende moeten zijn om een stream te bekijken. Om dit te checken, kun je een zogenaamde speedtest uitvoeren, bv via speedtest.net. Wel kan de kwaliteit van je internetverbinding van moment tot moment fluctueren. Wil je zekerheid? Je apparaat met een kabel aan je modem verbinden is doorgaans stabieler dan wifi.
3 - Let op: als de player start, is het geluid automatisch uitgeschakeld. Dit moet je nog zelf inschakelen via de knop links onderin de player.
4 - Als je de film vanaf een apparaat wilt streamen om deze op de tv te bekijken dan werkt Chromecast enkel in combinatie met de Chrome browser, Airplay en Apple TV werken goed met Safari. Mocht dit niet werken, dan is een HDMI kabel een goed alternatief.
5 - Als het beeld of geluid hapert, kan je in de instellingen van de player de beeldkwaliteit naar beneden bijstellen. Het duurt ongeveer 30 seconden voor dit verwerkt is in de player. Mocht dit niet helpen dan kan je de film even pauzeren, om hem later weer door te spelen. (bij live vertoningen is dit niet mogelijk).

FAQ

Afspeel-opties


Kan ik vanaf mijn Iphone een stream bekijken?
Als je Iphone minimaal IOS11 gebruikt, en je de browser Chrome gebruikt (minimaal versie 82) dan zou dit moeten werken. 

Kan ik vanaf mijn Ipad een stream bekijken?

Als je Ipad minimal IpadOS 13 gebruikt, en je de browser Chrome gebruikt (minimaal versie 82) dan zou dit moeten werken.

Kan ik een stream bekijken via airplay?
Ja, Airplay werkt het beste via de browser Safari (minimaal versie 10) . Let wel op dat je Airplay gelinkt is aan Apple TV, met enkel Airplay werkt het niet.

Kan ik vanaf mijn Android telefoon/tablet een stream bekijken? 
Als je Android apparaat minimaal Android 7 gebruikt, en je de browser Chrome (minimaal versie 82) gebruikt, zou dit moeten werken. Let op: Veel android telefoons hebben een standaard device browser (bv samsung browser), dat is niet compatibel met het systeem.

Kan ik een stream kijken via de browser van mijn Smart TV?
Je kan dit wel proberen, als je de browsers Chrome, Safari of Firefox in je tv hebt. Met andere browsers wordt het lastiger. Het systeem is niet gemaakt voor gebruik vanaf smarttv's, maar het zou kunnen werken. Probeer altijd eerst een testfilm! Op oudere modellen smarttv's (meer dan 2 jaar oud) zal de player hoogstwaarschijnlijk niet werken.


Toegangsproblemen

Ik wil een stream in en heb een ticket, maar krijg geen toegang / knop naar de show zegt: koop ticket / show niet open
Hier zijn een aantal mogelijke oorzaken. . Heb je een ticket? Ben je ingelogd met het juiste account? Is de show al/nog open?


Ondertiteling

De stream speelt af, maar ik zie de ondertitels niet
Ondertitels kan je (als deze optioneel zijn) aanzetten via het tandwiel rechts onder in beeld. Daar is ook een eventuele keuze in ondertitel-taal te maken.

Kan het formaat van de ondertitels aangepast worden?

Het formaat van de ondertitels kan je aanpassen in het ondertitelmenu wat je vindt via het tandwiel naast de tekst "subtitles" (2e tandwiel dus). Hier klapt een menu uit, bij Font size kan je de grootte van de ondertitels instellen.


Problemen als casten wel lukt

De stream kan ik casten, maar de ondertitels komen niet mee
Zie je de ondertitels wel als je het casten even stopt, op het apparaat waar je vanaf cast (op je telefoon/computer/tablet) ? Zo ja, zet die dan even uit en weer aan, en start dan het casten weer op.

De stream kan ik casten maar de tijdbalk blijft in beeld staan
Dit is niet altijd oplosbaar, maar je kan in elk geval 2 dingen proberen. Verbreek de verbinding met de cast even, en start hem daarna weer op. De tijdbalk zou nu moeten verdwijnen na een paar seconden. Werkt dit niet, verbreek dan weer de verbinding met de cast, klik je muis/cursor duidelijk buiten de player op het device en start dan de cast weer op. Let op dat je de muis buiten je beeld zet!

Bij het casten van de stream krijg ik wel geluid maar geen beeld.
Dit kan een beveiligingsprobleem zijn, het beeld is namelijk wel beveiligd maar het geluid niet. Check voor de zekerheid welke browser je gebruikt. Bij Chromecast werkt de Chrome browser het beste, bij Airplay is Safari de beste keus. Check ook even of je aan de juiste besturingssysteem-eisen voldoet (minimaal IOS 11/IPadOS 13/Mac10.12/Windows 10/Android 7). Mocht dit allemaal goed zijn, maar je toch geen beeld en wel geluid hebben, dan is een directe kabelverbinding je beste optie (HDMI kabel)


Problemen met afspelen

De stream hapert heel erg (beeld en/of geluid)
De snelste oplossing is even de beeldkwaliteit naar beneden bijstellen, dat moet het probleem direct verhelpen. Dit kan via het tandwieltje rechts onder in beeld, daar kies je bij Video Quality niet voor auto maar voor medium of low. Let op: het duurt ongeveer 30 seconden voor je hier effect van ziet, omdat een deel van de film al op je computer is opgeslagen. Dat deel wordt dus nog op de eerdere kwaliteit afgespeeld.
Als je naar een VOD kijkt, heb je wat meer tijd en kan je naar de betere oplossingen zoeken. Doe voor de zekerheid even een speedtest (bijvoorbeeld via www.speedtest.net) en check je internetverbinding daarmee. We adviseren minimaal een downloadsnelheid van 15Mbps voor de beste kijkervaring. Als je dit niet haalt, kan je door het bijstellen van de beeldkaliteit nog best wat effect hebben, maar zal de film misschien blijven haperen. Je kan dan ook nog de film even pauzeren, zodat er alvast wat meer data van de film op je apparaat wordt opgeslagen.
Wat ook nog kan schelen, is even de andere processen op je computer/telefoon/ipad uitzetten. Als er teveel dingen tegelijk actief zijn op je apparaat, kan het zijn dat dit niet genoeg ruimte heeft om de film te verwerken.

De stream speelt wel, maar ik heb geen geluid
Geluid wordt niet automatisch gestart, dit moet je dus zelf aan zetten. Dat kan via het microfoontje links onder in beeld. Let op: bij veel voorfilmpjes heb je standaard nog geen geluid, maar alle hoofdfilms hebben dat zeker wel.

Mijn scherm schakelt steeds terug van fullscreen
Het kan zijn dat je bij het schakelen tussen verschillende programmaonderdelen uit de full-screen modus valt. Dit is een bekend probleem en aan een oplossing wordt hard gewerkt. Je kan het volgende onderdeel ook weer in Full Screen zetten.

Ik zit in een stream en die begint binnen 20 minuten, en ik heb geen geluid.
In lobby's/voorprogramma's zit eigenlijk nooit geluid, dus men moet wachten tot het programma echt start.


Account/locatie problemen

Ik kon gisteren nog wel kijken, maar vandaag niet meer
Kan het zijn dat je op verschillende plekken ingelogd staat? Het systeem zorgt ervoor dat je maar 1x tegelijk ingelogd mag zijn, dus als je bijvoorbeeld zowel op je telefoon als je computer ingelogd staat geeft dat problemen.

Ik krijg de melding dat de stream niet voor mijn locatie beschikbaar is
Ben je wel in Nederland? Bij veel festivals is het zo dat alle films enkel in Nederland beschikbaar zijn. Kan het zijn dat je kijkt via een VPN? Dit wordt standaard geblokkeerd, omdat dan de locatie van de gebruiker niet te bepalen is. Let op: er zijn internetproviders die standaard VPN aanbieden. Dit noemen ze dan "privacy beschermd browsen" of iets wat hier op lijkt. (bijvoorbeeld internetprovider Freedomnet biedt standaard VPN aan) Ook gebruikers die kijken via bijvoorbeeld een computer van het werk, kunnen daarop ingesteld hebben dat ze standaard via VPN het internet op gaan. Let op een browser als DuckDuckGo wordt niet ondersteund.


Beveiligingsproblemen

Ik zit in een stream en kan het voorprogramma wel kijken, maar de hoofdfilm begint niet
Je zou automatisch naar het volgende programma onderdeel moeten springen, maar soms gaat dit niet goed. Maar, er is een oplossing: je kan via de knop "jump to" die onderaan de player zit, naar het volgende programma onderdeel springen. Als je op Jump To klikt, klapt er een menu open met alle onderdelen van het programma, en kan je daarmee doorklikken naar het gewenste deel. Dit werkt ook goed bij een kort-film programma!

De voorfilmpjes kan ik wel zien, maar de stream niet
Dit kan een beveiligingsprobleem zijn. Check voor de zekerheid welke browser je gebruikt. Bij Chromecast werkt de Chrome browser het beste, bij Airplay is Safari de beste keus. Check ook even of je aan de juiste besturingssysteem-eisen voldoet (minimaal IOS 11/IPadOS 13/Mac10.12/Windows 10/Android 7). Krijg je een foutmelding in beeld? Als alles geod ingesteld is, maar het werkt toch niet, kijk dan of je wel op je apparaat, zonder dit door te zetten naar een extern scherm (tv/beamer) kan kijken. Soms zit het probleem in de connectie met een extern scherm.