Ga naar de hoofdcontent

Dance is the archeologist, or an idol in the bone.

DD Dorvillier, human future dance corps

Copyright informatie:Brian Rogers

De bezwerende solo van DD Dorvillier (San Juan, Puerto Rico, 1967) neemt je mee in een dromerige staat van bewustzijn. Zien we twee keer dezelfde dans, of toch niet? Dance is the archeologist, or an idol in the bone. is een subtiel spel met herhaling en herinnering. Het werk, met minimalistische elektronische composities van Sébastien Roux, ging in 2024 in première in New York. 


Gekleed in een spijkerbroek, witte sneakers en een zwart T-shirt speelt Dorvillier met tijd en de manier waarop we de wereld waarnemen. Ze graaft letterlijk en figuurlijk in de lagen van herinnering en gebaren. Geluiden die in de eerste ronde live ontstaan – voetstappen, ademhaling, kreten – keren in de tweede ronde terug als opnames. 


Sinds de jaren negentig heeft Dorvillier in de danswereld naam gemaakt met haar vernieuwende benadering. Haar werk bevindt zich vaak op het snijvlak van dans en beeldende kunst, waarbij ze verschillende media en technologieën integreert om de perceptie en representatie van het lichaam te onderzoeken. Zo heeft ze elementen uit de cinema, geluidsinstallaties, tekeningen en sculpturen opgenomen, voortkomend uit haar fascinatie voor taal en de momenten waarop deze tekortschiet.  


Hieronder lees je meer over de performance.

data

vr 20 juni 19:00

vr 20 juni 21:00

prijzen

  • standaard € 15
  • CJP/student/scholier € 13

informatie

  • Language no problem

  • 50 minuten (zonder pauze)

kortingsactie:

Welcome to Asbestos Hall biedt een gevarieerd programma en we zien je graag vaker terugkomen.

Daarom hebben we een speciale kortingsactie: koop een ticket voor meerdere activiteiten in Welcome to Asbestos Hall en ontvang €2,50 korting per ticket. meer info

Over de performance:


Dans is haar eigen archeoloog — gravend, tastend, dansend tot op het bot.


Taal, stem en een voortdurende stroom van innerlijke beelden doordringen mijn huidige manier van dansen. Er is een behoefte om het lichaam direct in te zetten — om te bewegen, de lichtheid én kracht te voelen van de blik die danser en publiek met elkaar delen, in dit geval: mijn blik. Er is ook de behoefte om de stem te gebruiken, vertrouwend op de stille verstandhouding tussen beweging en taal. En er is de drang om de dans te verankeren in het nu — om haar kwetsbare vermogen te koesteren om ruimte te openen voor anders luisteren en waarnemen.


Deze nieuwe solo, gecreëerd en uitgevoerd door choreograaf DD Dorvillier, is opgebouwd rond vier opeenvolgende dansscores. Deze zijn ontstaan uit dromen en herinneringen, en zijn geïnspireerd op ervaringen bij een handvol weinig bekende archeologische sites in Frankrijk, opgedaan tijdens het maakproces van Landscape Stories (een recent kwartet op locatie).


Dans wordt vaak omschreven als vluchtig, met verdwijning als haar natuurlijke staat. Maar dans kan ook het onzichtbare zichtbaar maken. Net als in de archeologie vermoeden we dat er iets is — we graven om het te onthullen. Een dans die begraven ligt in een herinnering, of in een droom, verschijnt pas als ze opnieuw wordt gedanst. Ze komt tevoorschijn, we dansen haar, we sturen haar terug via het geheugen van de toeschouwer — en de tijd buigt.


De voorstelling bestaat uit twee delen. In het eerste voert Dorvillier de reeks dansscores uit, begeleid door een geluidscompositie van Sébastien Roux. Deze compositie, samen met de geluiden van Dorvilliers bewegingen, haar stem, en de klanken van de ruimte, het licht en het publiek, wordt opgenomen. Aan het begin van het tweede deel, wanneer Dorvillier de dans opnieuw inzet, wordt deze opname afgespeeld — en vormt zo het klanklandschap voor de rest van de dans. De danseres danst, graaft opnieuw door de reeks scores. Het opgenomen geluid wordt een klankspook — een echo van het net gepasseerde moment — die het heden verbindt met wat zojuist was, terwijl ze zich voortbeweegt naar wat nog komt.

  • Dance is the archeologist, or an idol in the bone.

    Brian Rogers

  • Dance is the archeologist, or an idol in the bone.

    Brian Rogers

  • Dance is the archeologist, or an idol in the bone.

    Brian Rogers

Credits

concept DD Dorvillier uitvoering DD Dorvillier muziek Sébastien Roux licht Madeline Best artistieke samenwerking Mathieu Bouvier, Carina Premer productie Laura Aknin techniek (stage) Hsin-Yu Tai

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door