Vincent Macaigne

Profiel

In het energieke theater van Macaigne komen choreografie, beeldende kunst en teksttoneel samen tot een bijzonder krachtig, scherp en verwoestend schouwspel. Dramaturg Eric Vautrin schrijft hierover: ‘De agressie en wreedheid in zijn werk komt voort uit zowel woede en euforie, uit liefde en wanhoop, uit tederheid en onverbiddelijke afwijzing. Hij zoekt geen oplossingen, hij zoekt vitaliteit.’ In 2006 schreef en regisseerde Macaigne Requiem ou introduction à une journée sans héroïsme, ook een productie die een aantal maal werd herschreven en in aangepaste versies weer werd opgevoerd. In 2009 presenteerde hij de eerste versie van Idiot! – een radicale interpretatie van de roman De Idioot van Fjodor Dostojewski, die in 2014 werd bewerkt tot Idiot!parce que nous aurions dû nous aimer. Macaigne’s voorstellingen zijn onder andere te zien geweest in Brazilië en Chili. Daarnaast profileerde hij zich als filmregisseur met Ce qui restera de nous (2009), en Dom Juan (2015) – in samenwerking met de Comédie-Française. Als filmacteur was hij onder andere te zien in Tonnerre (2013) van Guillaume Brac, Eden van Mia Hansen-Løve, Une histoire américaine (2015) van Armel Hostiou en La Loi de la jungle (2016) van Antonin Peretjatko. In 2011 stond Macaigne op het Festival d’Avignon met Au moins j'aurai laissé un beau cadavre, vrij naar Hamlet van William Shakespeare. Met Requiem 3 (de derde versie van dit stuk) was Macaigne in 2012 voor het eerst te gast op het Holland Festival.