Ga naar de hoofdcontent
Terugblik 2024 - educatie-vervolg

Terugblik 2024 - educatie-vervolg

Het Holland Festival is ook een leeromgeving, met uiteenlopende activiteiten voor jongeren, studenten en middelbare scholieren. De activiteiten voor jongeren varieerden van voorstellingsbezoek tot workshops en ontmoetingen met makers. Dit jaar werden de volgende educatieve activiteiten georganiseerd.

Sisyphe: Lesbrief + voorstellingsbezoek + workshopreeks op het Gerrit van der Veen College

Speciaal voor de voorstelling Sisyphe van Victor Pilon hebben we een lesbrief ontwikkeld met drie creatieve opdrachten die door docenten CKV of kunst ingezet kunnen worden om op creatieve wijze context en verdieping te bieden, zowel voor als na een voorstellingsbezoek. Deze brief is verstuurd aan twintig middelbare scholen.

 

In aansluiting op de lesbrief hebben we in samenwerking met het theatercollectief DeRonde/Deroo een workshop ontwikkeld voor de theaterklas van het Gerrit van der Veen College. De workshopserie is een fysieke ontdekkingstocht waarin de uitdagingen in het leven worden verbeeld. Na afloop van de workshopserie brachten de leerlingen een bezoek aan Sisyphe en presenteerden de leerlingen hun bevindingen tijdens een geïmproviseerde eindperformance op school.


Sisyphe
: Voorstellingsbezoek, Mediacollege

Het Mediacollege bezocht Sisyphe met 45 eerstejaarsstudenten ‘Game Design’. Programmamanager Jochem Valkenburg gaf voorafgaand aan de performance een inleiding.

 

Crossings: CKV-dagen, Hyperion Lyceum

Voor 250 vierde- en vijfdejaarsleerlingen ontwikkelden we een gevarieerd programma geïnspireerd op het thema ‘thuis’. De leerlingen kregen een inkijkje in wat het Holland Festival precies is, reflecteerden middels opdrachten op het thema ‘thuis’, kregen een masterclass met de stichting Discussiëren Kun Je Leren en volgden een workshop door spoken word-artiest Luan Buleshkaj.

 

Bliksemstage JINC

Voor elf tweedejaarsleerlingen van het Calandlyceum organiseerden we dit jaar in samenwerking met JINC een zogeheten bliksemstage. De leerlingen kregen een inkijkje in wat het Holland Festival precies is en maakten opdrachten waarbij ze bijvoorbeeld een eigen ‘associate artist’ konden kiezen. Daarnaast kregen ze een rondleiding langs de verschillende Holland Festivalafdelingen en door het Muziekgebouw.

 

Depois do silêncio: Voorstellingsbezoek + Meet and Greet associate artist Christiane Jatahy voor alumnigroep van de IMC Weekendschool

De voorstelling Depois do silêncio van associate artist Christiane Jatahy was een goede match voor de acht alumni die vooraf hadden aangegeven interesse te hebben in thema’s als slavernijverleden en discriminatie. Voorafgaand aan de voorstelling gaf Jatahy toelichting in een gesprek met de alumni van de IMC Weekendschool. Er werd gereflecteerd op de politieke situatie in Nederland en Jatahy zei haar hoop te vestigen op de jonge generatie.

 

11.000 Saiten: Exploratorium + Project spatiale compositie, Conservatorium van Amsterdam (CvA)

Dit jaar kregen vijftig studenten van vijf Nederlandse conservatoria de kans om samen te werken met internationaal gerenommeerde makers en volwaardig mee te draaien in de Holland Festival-productie 11.000 Saiten. Deze vorm van extra-curriculaire horizonverbreding zal de komende jaren worden uitgebreid onder de titel Exploratorium. De term is afkomstig van Karlheinz Stockhausen, die vond dat conservatoria niet zouden moeten opleiden tot het conserveren van oude muziek maar juist het exploreren van nieuwe klanken en structuren.

 

Daarnaast ontwikkelden we voor diverse afdelingen van het Conservatorium van Amsterdam een verdiepend programma bestaande uit een masterclass van dirigent Bas Wiegers, een bezoek aan de voorstelling Melencolia en de generale repetitie van 11.000 Saiten, meet & greets met componist Georg Friedrich Haas en Norbert Ommer, sounddirector van Melencolia. Dit project resulteerde in diverse spatiale composities, gepresenteerd tijdens een concertavond in de Q-Factory.

 

HF x Toekomst Muziek

In het kader van inclusie en toegankelijkheid vinden we het belangrijk om samenwerkingen aan te gaan met organisaties die zich inzetten voor kwetsbare jongeren die niet altijd verbonden zijn aan een onderwijsinstelling. In samenwerking met Toekomst Muziek zijn we een talentontwikkelingstraject gestart voor jongeren uit Amsterdam Zuidoost. Gedurende drie weken bezochten zij Crossings, Eu não sou só eu em mim, Melencolia, Sisyphe en Arthur Verocai, ontmoetten ze internationale makers en kregen ze kijkjes voor en achter de schermen.

 

Melencolia: Voorstellingsbezoek + workshopreeks bij Stichting Eiwerk

We gingen daarnaast een samenwerking aan met Stichting Eiwerk, een muziekcentrum voor mensen met een psychische kwetsbaarheid. We ontwikkelden een workshopreeks rondom het thema melancholie: wat is het en hoe klinkt het? De deelnemers brachten een bezoek aan de voorstelling Melencolia en werkten toe naar een eigen eindconcert geïnspireerd op de voorstelling.

 

HF Lab

HF Lab is het nieuwe educatieprogramma van Holland Festival, mogelijk gemaakt door de ELJA Foundation, dat de liefde voor podiumkunsten bij jongeren verkent, stimuleert en laat opbloeien. HF Lab leert jongeren hun creativiteit te ontwikkelen en op een nieuwe manier na te denken over zichzelf en hun plek in de wereld. Met drie verschillende educatietrajecten − HF Lab-scholieren, HF Lab-programmamakers en HF Lab-productieteam − verzorgt het festival vanaf 2025 workshopreeksen in de klas, selecteert het tien jonge programmamakers als festivalambassadeurs en biedt het praktijkgerichte werkervaring aan MBO-studenten. De educatieprojecten die deel uitmaken van de HF Lab-pilot zijn: HF x Toekomst Muziek, de workshops rondom Sisyphe en Crossings en het voorstellingsbezoek met IMC Weekendschool en het Mediacollege.

 

Stage- en werkervaringsplaatsen

Ook binnen de organisatie van het Holland Festival is plaats voor jonge mensen in de vele stage- en werkervaringsplaatsen die we aanbieden. Er werkten dit jaar stagiaires op de afdelingen communicatie & marketing, development, productie en techniek, en bedrijfsvoering.

terug naar de terugblik