Ga naar de hoofdcontent

The Legacy of Hijikata

Revisiting the Legacy of Hijikata

Bruce Baird, Sara Jansen

Gratis ticket

Tatsumi Hijikata is een van de grondleggers van butoh. Butoh richtte zich op de expressie van het Japanse lichaam en baseerde zijn bewegingstaal op het leven van de gewone man: de verbondenheid met de natuur, bidden, slapen op een futon, werken op het land. Het draait om rauwe lichamelijkheid en emotie – om het blootleggen van diepere lagen, zowel bij de danser als het publiek. In 1962 richtte Hijikata Asbestos Hall op in Tokio.


'Asbestos Hall was the legendary studio of Tatsumi Hijikata (1962-1986), founder of Japanese butoh. It was known to be a very fertile place where artists would visit, hang out, sleep, drink, make their own costumes – creating and talking all through the night. The pictures I saw were phenomenal. Many boundaries were broken there, in good and bad ways. The bad being, for example, that some of the dancers would go out at night to make money doing erotic dancing and come back to donate some of their earnings to the studio. You cannot talk about Asbestos Hall now, about this highly creative productivity that was happening there, without addressing the other side. I'm not trying to present Asbestos Hall as this perfect monument of creative blossoming. There was an underbelly as well.'

– Trajal Harrell, associate artist Holland Festival 2025 

 

Sprekers

Bruce Baird behaalde zijn B.A. aan de Columbia University en zijn Ph.D. in Japanse taal en literatuur aan de University of Pennsylvania. In zijn boek Hijikata Tatsumi and Butoh: Dancing in a Pool of Gray Grits (Palgrave Macmillan, 2012) onderzoekt Baird de opkomst van butoh, een van de belangrijkste dansvormen van de 20e eeuw. Het boek werd genomineerd voor de International Convention of Asian Scholars Book Prize van 2012-2013. Momenteel werkt Baird aan een bredere geschiedenis van butoh, met een focus op hoe de kunstvorm zich buiten Tokio verspreidde en evolueerde. Hij ontving twee Fulbright Fellowships voor zijn onderzoek. 


Sara Jansen is danswetenschapper en dramaturg, gevestigd in Brussel. Op dit moment werkt ze samen met Trajal Harrell aan Welcome to Asbestos Hall (2025). Eerder was ze ook dramaturg bij Harrells Caen Amour (2016), Dancer of the Year (2019), Deathbed (2022) en Sister or He Buried the Body (2022).


Moderator Julian Ross is Head of Film Programme and Distribution bij Eye Filmmuseum. Ross stelde filmprogramma’s, performances en tentoonstellingen samen over de Japanse avant-garde uit de jaren 1950-70 voor onder andere Tate Modern, Art Institute of Chicago, BOZAR Centre for Fine Arts, Anthology Film Archives, Harvard Film Archives en het British Film Institute. Hij is mede-uitgever van Japanese Expanded Cinema and Intermedia (Archive Books, 2020) en zit in de redactieraad van Collaborative Cataloging Japan, een non-profitorganisatie die zich inzet voor het behoud van het erfgoed van Japanse experimentele bewegende beelden.

data

vr 13 juni 19:30

prijzen

  • gratis € 0

informatie

  • Engels

  • 1 uur

  • Tatsumi Hijikata

  • Tatsumi Hijikata

  • Bruce Baird - onderzoeker