Susanne Kennedy

Profiel

Susanne Kennedy (1977, Duitsland) maakte naam in Nederland met een aantal voorstellingen waarin ze bekende repertoireteksten binnenstebuiten keerde. Na haar afstuderen aan de regieopleiding aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie, ging ze werken bij Het Nationale Theater in Den Haag. Daar maakte ze onder andere radicale bewerkingen van Hedda Gabler van Henrik Ibsen, The New Electric Ballroom van Enda Walsh, Over Dieren van Elfriede Jelinek en Phaedra’s Love van Sarah Kane. Meerdere van haar voorstellingen werden geselecteerd door de jury van het Nederlands Theater Festival. Bij Toneelgroep Amsterdam (nu: ITA-Ensemble) maakte ze De pelikaan van Strindberg en bij NTGent Rainer Werner Fassbinders Die Bitteren Tränen der Petra von Kant. Johan Simons nodigde haar uit als gastregisseur bij de Münchner Kammerspiele, toen hij daar intendant was. Daar maakte ze onder meer het spraakmakende Fegefeuer in Ingolstadt en Warum läuft Herr R. Amok?, beide geselecteerd voor het Berlijnse Theatertreffen. Sindsdien werkt ze hoofdzakelijk in Duitsland. Op de Ruhrtriennale waren installatie-performances van haar te zien, waarvoor ze ook samenwerkte met de Nederlandse theatermakers Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot. Vanaf 2017 is ze verbonden aan de Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz in Berlijn. Bij de Münchner Kammerspiele regiseerde ze onlangs Die Selbstmord-Schwestern, een bewerking van de roman The Virgin Suicides van Jeffrey Eugenides.