Romeo Castellucci

Profiel

De Italiaanse kunstenaar en regisseur Romeo Castellucci (Cesena, 1960) studeerde scenografie en schilderkunst aan de kunstacademie van Bologna. In 1981 richtte Castellucci met zijn vrouw en collega-theatermaker Chiara Guidi, zijn zus Claudia en broer Paolo het gezelschap Socìetas Raffaello Sanzio op. Ze vernoemden het naar de renaissanceschilder Rafaël. Ze ontwikkelden een zeer beeldende, gelaagde theaterstijl, doordrenkt van de symboliek. In de jaren negentig maakte Castellucci diverse voorstellingen op basis van klassieke teksten, zoals Gilgamesh (1990) en Oresteia (1997) en de theaterklassieker Hamlet (1992). Vervolgens begon hij aan de drie jaar durende, monumentale theatercyclus Tragedia Endogonidia, waarvan de elf delen werden opgevoerd in tien verschillende Europese steden. In 2008 produceerde Castellucci als artiste associeté bij het Festival d’Avignon een trilogie op basis van Dante’s La Divina Commedia. Dit drieluik werd in 2010 door het Franse dagblad Le Monde als enige theatervoorstelling opgenomen in de lijst van meest belangrijke culturele evenementen in het tijdperk 2000-2012. Castellucci’s werk is wereldwijd in meer dan vijftig landen te zien geweest. In 1996 ontving hij de Europa Nouvelle Réalité Théâtrale Prijs, en in 2002 werd hij benoemd tot Chevalier des Arts et des Lettres door het Franse ministerie van cultuur. De Biënnale van Venetie bekroonde hem in 2013 met een Gouden Leeuw voor zijn theatrale oeuvre. Een jaar later ontving hij een eredoctoraat van het Alma Mater Studiorum van de Universiteit van Bologna én een prijs voor Beste Regisseur van het Duitse operavakblad Opernwelt. Castellucci’s eerdere voorstellingen op het Holland Festival waren Giulio Cesare (1998) Genesi, from the museum of sleep (1999), Il combattimento (2000) en On the Concept of the Face, Regarding the Son of God (2011).