Rayess Bek

Profiel

Rayess Bek (1979, Nabatieh, Libanon) is de naam waaronder Wael Koudaih opereert. Nadat hij afgestudeerd was in toegepaste kunst aan de Academie Libanaise des Beaux Arts rondde hij zijn studies in Parijs af aan de Ecole Nationale Superieure des Arts Deco met onderzoek naar interactiviteit, en een master aan de Université Paris8 waarvoor hij onderzoek deed op het terrein van eigentijdse kunst en nieuwe media. Koudaih begon met rappen toen hij vijftien was. Drie jaar later richtte hij met een vriend de hiphopgroep Aks’ser op. Als een van de weinigen rapte hij, behalve in het Frans, toen al in het Arabisch. In 2002 begon hij een solo-carrière. Hij groeide uit tot een van de belangrijkste Arabische vertegenwoordigers van hiphop en urban muziek. In zijn muziek maakt hij in toenemende mate gebruik van instrumenten uit het Midden-Oosten, zowel in samples als live gespeeld. Die combineert hij met elektronisch slagwerk. In 2012 trekt hij aandacht met ‘Goodbye Schlöndorff’, een audiovisuele performance met fragmenten uit zowel ‘Die Fälschung’ die de Duitse filmer in Libanon opgenomen had, als uit de making-of van die film. De soundtrack bestaat grotendeels uit cassette-post die zijn familieleden tijdens de Libanese burgeroorlog vanuit Libanon naar Parijs gestuurd hadden. In 2015 werkt hij voor het eerst samen met fotografe Randa Mirza in Love and Revenge, waarin ze oude Arabische populaire cinema en muziek nieuw leven inblazen door ze in een vorm te gieten die aansluit bij productietechnieken die gebruikelijk zijn in moderne popmuziek.