Poul Ruders

Profiel

Ruders veelzijdigheid komt ook naar voren in zijn kleurrijke oeuvre. Hij schrijft muziek in vrijwel alle genres en voor zeer uiteenlopende bezettingen. Zijn grootste successen boekte hij als operacomponist. De triomf van zijn opera A Handmaid’s Tale (2000) in Kopenhagen zorgde voor Ruders’ internationale doorbraak, met opdrachten voor nieuwe composities van de Berliner Philharmoniker, The New York Philharmonic, The BBC Symphony Orchestra en The Scottish National Opera. Zijn daaropvolgende opera Kafka’s Trial ging in 2005 in première tijdens de feestelijke opening van het nieuwe operahuis van Kopenhagen. In 2010 volgde in hetzelfde theater de première van Selma Jezková, een opera die Ruders baseerde op Lars von Triers film Dancer in the Dark. De fascinatie voor het duistere en apocalyptische uit deze opera komt ook terug in veel andere werken van Ruders, zoals de orkestwerken Thus Saw Saint John (1984) en Nightshade (1987), en het door Edgar Allen Poe geïnspireerde The Bells (1993) voor sopraan en kamermuziekensemble.  Markus Stenz, sinds 2012 chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest, is met ingang van het seizoen 2015/2016 ook eerste gastdirigent van het Baltimore Symphony Orchestra. Hij studeerde aan de Hochschule für Musik Köln en bij Leonard Bernstein en Seiji Ozawa in Tanglewood. Van 1994 tot 1998 was hij chef-dirigent van London Sinfonietta en daarna, tot 2004, artistiek leider en chef-dirigent van het Melbourne Symphony Orchestra. Vanaf het seizoen 2003/2004 was hij elf jaar lang Kapellmeister van het Gürzenich-Orchester, en tien jaar lang General­Musikdirektor van de stad Keulen.  Als operadirigent debuteerde Markus Stenz in La Fenice in Venetië. Hij leidde vele (wereld)premières, waaronder Henze’s Das verratene Meer (Berlijn), Venus und Adonis (München) en L’Upupa (Salzburger Festspiele). Hij dirigeerde in operahuizen als La Scala (Milaan), de Koninklijke Muntschouwburg (Brussel), de Lyric Opera Chicago, San Francisco Opera, het Staatstheater Stuttgart, de Deutsche Oper Berlijn, de Bayerische Staatsoper München, de Staatsoper Hamburg, de Oper Frankfurt, bij festivals als die van Glyndebourne, Edinburgh, Bregenz en Salzburg. Op het concertpodium leidde hij orkesten als Het Koninklijk Concertgebouworkest, de Münchner Philharmoniker, het Gewandhausorchester Leipzig, de Berliner Philharmoniker, het Tonhalle Orchester Zürich, de Wiener Symphoniker, het Orchestre Philharmonique de Radio France en de grote Duitse radio-orkesten. In de Verenigde Staten werkte hij met orkesten als het Chicago Symphony en het Los Angeles Philharmonic Orchestra. Stenz, fellow van het Royal Nothern College of Music, dirigeert dit seizoen muziek van São Paulo tot Shanghai, waaronder de Duitse première van een Celloconcert van Pascal Dusapin.  Het Radio Filharmonisch Orkest (RFO) bezet een prominente plaats in het Nederlandse muziekleven. Door een onuitputtelijk streven naar de hoogste artistieke kwaliteit en een uitgebalanceerde programmering groeide het momenteel honderd musici sterke orkest uit tot een van de beste van Nederland. Het orkest werd in 1945 opgericht door Albert van Raalte en nadien onder andere geleid door Bernard Haitink, Jean Fournet, Willem van Otterloo, Hans Vonk, Edo de Waart en Jaap van Zweden. In 2012 werd Markus Stenz aangesteld als chef-dirigent. Sinds augustus 2013 maakt het RFO deel uit van de Stichting Omroep Muziek, samen met het Groot Omroepkoor en de productieafdeling van de concert­series van Radio 4 (NTR en AVROTROS).  Het RFO werkte samen met befaamde gastdirigenten als Leopold Stokowski, Antal Doráti, Riccardo Muti, Mariss Jansons, Michael Tilson Thomas en Valery Gergiev. Het orkest levert belangrijke bijdragen aan de NTR ZaterdagMatinee, Het Zondagochtend Concert in het Amsterdamse Concertgebouw en De Vrijdag van Vredenburg te Utrecht. Het RFO excelleert in bijzonder geprogrammeerde symfonische concerten en concertante opera-uitvoeringen, waarbij het regelmatig eerste uitvoeringen in Nederland en wereldpremières betreft. Ook was het RFO te horen tijdens de BBC Proms 2011 in de Royal Albert Hall.  Het RFO heeft een indrukwekkende plaat- en cd-catalogus opgebouwd. Zo verschenen de complete symfonieën van Mahler onder leiding van Edo de Waart op cd. Cd’s met hedendaagse werken van Jonathan Harvey, Klas Torstensson en Jan van Vlijmen werden onderscheiden met prijzen en eervolle vermeldingen, en de live-registratie van Wagners Parsifal, in de NTR ZaterdagMatinee onder leiding van Van Zweden, werd onderscheiden met de Edison Klassiek 2012 in de categorie Opera.