Ga naar de hoofdcontent

Parable of the Sower & Parable of the Talents van Octavia E. Butler

Profiel

diverse genres, van folk tot funk en van blues tot rock. Op zeventienjarige leeftijd bespeelde Reagon het folkfestivalcircuit, en in 1990 vroeg Lenny Kravitz haar mee op zijn eerste wereldtournee. Hetzelfde jaar debuteerde ze met het album Justice. Sindsdien stond ze op het podium van de Carnegie Hall, de Opéra de Paris en Madison Square Garden. Tevens werkte ze samen met invloedrijke muzikanten zoals Ani DiFranco, Elvis Costello, Carl Hancock Rux en Meshell Ndegeocello. Reagon werd bekroond met de NYFA Award for Music Composition, schreef muziek voor twee films die een Peabody Award wonnen, en ontving de The Black Lily Music and Film Festival Award for Outstanding Performance. In 2007 werd ze op basis van haar werk en activisme bekroond door de National Women’s History Month, in 2010 ontving ze de OutMusic’s Heritage Award en in 2015 betitelde de Ford Foundation haar als Art of Change Fellow. Hetzelfde jaar won The Blues Project, een dansvoorstelling waar ze de muziek voor schreef, een Bessie Award. Reagon heeft sociaal-activisme in haar bloed. Haar ouders zijn Bernice Johnson Reagon en Cordell Hull Reagon, prominente figuren in de Amerikaanse Burgerrechtenbeweging van de jaren 1960. Van jongs af aan heeft Reagon ervaren hoe muziek mensen kan verbinden en mobiliseren. Samen met haar moeder was ze verantwoordelijk voor het libretto van Zinnias -The Life of Clementine Hunter (2013), een opera in regie van Robert Wilson naar de roman van Jacqueline Woodson. 

 

Al ruim een halve eeuw heeft Dr.Bernice Johnson Reagon (1942) als wetenschapper, singer/songwriter en activist een invloedrijke rol in de (Afrikaans-)Amerikaanse cultuur. Reagon werd geboren in het zuidwesten van de staat Georgia, waar ze opgroeide met het traditionele gospelrepertoire. In de jaren 1960 was ze samen met haar echtgenoot Cordell Hull Reagon mede-oprichter van de Freedom Singers, een geëngageerde zanggroep binnen de Student Nonviolent Coordinating Committee (SNCC) van de Amerikaanse Burgerrechtenbeweging. Als componist gaf ze met liederen en grotere composities gestalte aan haar sociale en politieke activisme. Daarna was ze met haar vrouwelijke acapella-ensemble The Harambee Singers actief binnen de Black Arts Movement, de artistieke tak van de Black Power-beweging in de jaren 1965-1975. Van 1973 tot aan haar pensioen in 2004 leidde ze de invloedrijke vrouwelijke acapellagroep Sweet Honey in The Rock. Daarnaast leverde ze de muziek voor diverse film-, televisie-, videokunst en theaterproducties, waaronder de bekroonde documentaire Eyes on the Prize (1987-1990) en de speelfilm Beloved (1999). Verder schreef ze de muziek en het libretto voor twee opera’s van regisseur Robert Wilson: The Temptation of St. Anthony (2003) en Zinnias-The Life of Clementine Hunter (2013). Reagon heeft een gezaghebbende stem binnen de Afrikaans-Amerikaanse culturele geschiedenis. Ze is Professor Emeritus of History aan de American University, Curator Emeritus bij het Smithsonian’s National Museum of American History, en ze bekleedde van 2002 tot 2004 de Cosby Chair of Fine Arts bij Spelman College. Reagon werd onder andere bekroond met een Heinz Award for Arts and Humanities (2003), een MacArthur Fellowship (1989), de Leeway National Award for Women in the Arts (2000), de Presidential Medal (2005) en de Charles E. Frankel Prize for Contributions to the Public Understanding of Humanities.