Nursalim Yadi Anugerah

Profiel

Componist Nursalim Yadi Anugerah (Pontianak, 1991) laat zich in zijn werk inspireren door de kosmologie, sonologie en cultuur van inheemse volkeren uit West-Kalimantan (Borneo). Hij is een componist en multi-instrumentalist uit de stad Pontianak en staat bekend om zijn eigenzinnige benadering van instrumentatie en compositie. Als etnomusicoloog heeft hij uitgebreid samengewerkt met traditionele muzikanten uit Kalimantan, met als doel hun muziek te behouden en opnieuw te interpreteren door middel van nieuwe composities. Hij had drie jaar de leiding over het Balaan Tumaan Ensemble, een uit Pontianak afkomstig ensemble en onderzoeksinstituut voor traditionele muziek uit Kalimantan. Voor zijn kameroperawerk ontving hij in 2017 een toelage/beurs van de Kelola Foundation Indonesia. In maart 2018 won hij een compositieopdracht van orkest de ereprijs tijdens de International Young Composers Meeting in Apeldoorn. Hij maakte de opera HNNUNG, gebaseerd op de Takna’ Lawe’ en schreef de muziek voor het project REWILD, over ontbossing in Kalimantan. Ook componeerde hij een deel van de muziek bij de voorstelling The Planet – A Lament van Garin Nugroho, dit jaar ook te zien op het Holland Festival.  Regisseur en librettist Miranda Lakerveld (Utrecht, 1976) maakt ensceneringen voor opera en klassieke muziek waarin het verbinden van culturen, religies en artistieke disciplines het belangrijkste uitgangspunt is. Daarvoor richtte ze World Opera Lab op. Belangrijke projecten in de afgelopen jaren waren Orfeo in India (naar Monteverdi) in Ahmedabad met Europese en Indiase musici en zangers, Erda een opera-installatie met muziek van Calliope Tsoupaki, De thuiskomst van Odysseus in Amsterdam-West, een operaprogramma’s over conflicten in het Midden-Oosten in samenwerking met De Balie, met muziek van Monteverdi en traditionele muziek uit Marokko en Turkije, Arïanna en een nieuwe meertalige bewerking van de Mattheüs-passie, de Passie van nu.  Met documentairemaker Frank Scheffer werkte zij aan Het innerlijke landschap, een project met film en opera over traditionele Sichuan-opera. Dit was te zien op het Holland Festival in 2015. In 2017 maakte ze met componiste Sinta Wullur Temple of Time, eveneens voor het Holland Festival. In 2019 was ze op het festival te zien met de opera Turan Dokht, een ‘interculturele herschrijving’ van Puccini’s Turandot, waaraan ze met de Iraanse componist Aftab Darvishi werkte.  World Opera Lab, opgericht door Miranda Lakerveld, maakt interculturele operavoorstellingen, doet onderzoek en geeft workshops. De voorstellingen overstijgen culturele verschillen en hebben de dialoog tussen disciplines als leidend principe. Maatschappelijke thema’s worden op poëtische wijze bevraagd in een kruisbestuiving van muziek en dans uit verschillende culturen. Het werk van World Opera Lab is geïnspireerd op onderzoek naar traditionele muziektheaterpraktijken uit Tibet, Japan, Guatemala, India en Iran. World Opera Lab maakte verscheidene producties in Nederland (onder meer voor het Holland Festival) en daarbuiten. Zo was vorig jaar Arïanna te zien, een reconstructie van de gelijknamige verloren opera van Monteverdi, waarin Monteverdi’s muziek gecombineerd werd met traditionele muziek uit de hele wereld en met nieuw gecomponeerde werken.