Nadia Beugré

Profiel

oprichting van het baanbrekende, volledig uit vrouwen bestaande gezelschap Tché Tché van Béatrice Kombé. Met dit gezelschap toert ze een aantal jaren met veel succes door Afrika, Europa en Noord-Amerika. Na de dood van Kombé in 2007 besluit Beugré haar kennis van moderne dans te verdiepen en studeert ze aan de choreografieopleiding van Germaine Acogny in Senegal. In 2009 vertrekt ze naar de opleiding voor opkomend choreografietalent Ex.e.r.ce van Mathilde Monnier bij het Centre Chorégraphique National in Montpellier.  In die tijd begint ze haar eigen werk te ontwikkelen: Un expace vide: moi (‘Een lege ruimte: ikzelf’) en in 2012 Quartiers Libres (‘Vrije momenten’}. The New York Times roemt haar werk: ‘It’s harrowing, both in action and sound; Ms. Beugré knows how to make a crowd trust her just as, in a split second, she knows how to knock the air out of people. She’s wild, like the wind.’ Legacy (‘Erfenis’) gaat in 2015 in première tijdens het La Bâtie festival in Genève en speelt onder meer op het Festival d’Automne in Parijs. Beugrés nieuwste creatie, Tapis Rouge (‘Rode loper’) (2017) is een uitwerking van een eerder stuk dat ze in 2014 met Sébastien Martel voor het Festival d’Avignon maakt. Nadia Beugré danst daarnaast in choreografieën van Seydou Boro (Burkina Faso), Alain Buffard (Frankrijk), Dorothée Munyaneza (Frankrijk/Rwanda) en in het nieuwste stuk van Boris Charmatz. Vanaf 2017 is Nadia Beugré vijf jaar lang artist in residence bij De Vooruit in Gent.