Malou Airaudo

Profiel

De Franse danser, choreograaf en danspedagoog Malou Airaudo (Marseille, 1948) stond al op haar achtste op de planken bij de Opéra de Marseille. Op haar zeventiende werd ze ingelijfd bij het Ballet Russe de Monte-Carlo en werd solodanser naast Léonide Massine. In 1968 kwam ze terecht bij het Ballet-Théâtre Contemporain van Françoise Adret. Twee jaar later ontmoette ze Pina Bausch tijdens een werkperiode in New York. Ze keerde terug naar Duitsland, en in 1973 voegde ze zich bij het nieuwe Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. Airaudo werd één van de spilfiguren van het gezelschap en gaf gestalte aan rollen in diverse producties, zoals Iphigenie auf Tauris, Orpheus und Eurydike, Café Müller en Le Sacre du Printemps. Daarnaast was Airaudo mede-oprichter van het Parijse dansgezelschap La Main, samen met Jacques Patarozzi, Dominique Mercy, Helena Pikon en Dana Sapiro, en werkte ze samen met choreograaf Carolyn Carlson bij Teatrodanza La Fenice. Van 1984 tot 2018 doceerde ze aan de Folkwang Universität der Künste in Essen-Werden, en in 2012 werd ze benoemd tot hoofd van het Institut für Zeitgenössischen Tanz. Tot haar choreografieën behoren Le jardin des souvenirs, Jane, Je voudrais tant, Black is the color, Schwarze Katze en If you knew. Dat deed ze onder andere bij de Folkwang Tanzstudio, het Ballet de Nancy, de Biënnale van Venetië, Pottporus Renegade Theater, het Ballet de Genève en het Ballet du Nord - Centre Chorégraphique National. Airaudo was eveneens te zien in de films Hable con ella (2002) van regisseur Pedro Almodóvar, en Pina (2011) van regisseur Wim Wenders.