Jorge León

Profiel

dat van tal van podiumkunstenaars (onder wie Olga De Soto, Meg Stuart, Benoît Lachambre en Simone Aughterlony). Daaruit kwamen talrijke artistieke samenwerkingen tot stand. Zijn meest recente producties, de films Before we go (2014), Vous êtes servis (2009) en 10 min. (2009) waren veelvuldig te zien in het internationale festivalcircuit en vielen meerdere malen in de prijzen (onder andere de FIPRESCI Prijs van de internationale kritiek in 2015 en de SACD/SCAM Prijs voor beste documentaire). Tegelijk met de vertoning van Vous êtes servis op het Kunstenfestivaldesarts in Brussel presenteerde León Deserve, een theatervoorstelling gemaakt in samenwerking met Simone Aughterlony. Zij zetten hun samenwerking voort met de voorstelling UNI*FORM (2015, Theater Spektakel, Zürich) en de voorstelling Mitra die in mei 2018 in première ging tijdens het Kunstenfestivaldesarts. Het scenario voor zijn documentairefilm Mitra kreeg de prijs van het FIDLAB Marseille. Daarnaast is Mitra een van de winnaars van de Music Theatre NOW 2018 competition.  Eva Reiter is geboren in Wenen. Ze studeerde blokfluit en viola da gamba aan de Universität für Musik und darstellende Kunst Wien en haalde haar diploma cum laude. Ze studeerde later dezelfde twee instrumenten aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en rondde ook deze masters cum laude af. Op dit moment treedt ze op als solist en speelt ze zowel in barokorkesten als in hedendaagse muziekensembles (Ictus, Klangforum Wien, Unidas, Elastic band en anderen). Sinds 2015 is ze een vast lid van Ictus. Ze sleepte verschillende prijzen in de wacht, zoals de Publicity Preis van het SKE-fonds en de Förderungspreis van de stad Wenen in 2008, de Queen Marie José International Composition Prize 2008, de Staatsvergoeding van de Federale Kanselarij voor de Kunsten, een werkvergoeding van de Akademie Schloss Solitude en de Erste Bank compositieprijs 2016. Haar stuk Alle Verbindungen gelten nur jetzt werd in 2009 geselecteerd voor de International Rostrum of Composers (IRC). Haar werk werd uitgevoerd op internationale festivals, zoals Transit in Leuven, Ars Musica te Brussel, ISCM World New Music, Generator en Wien Modern in het Wiener Konzerthaus, MaerzMusik in Berlijn, Kunstenfestivaldesarts in Brussel en elders. Zelf speelt ze geregeld op festivals voor oude en hedendaagse muziek. De in Namibië geboren, Belgische violist, klavecinist en componist George Alexander van Dam studeerde aan het Conservatorium van Brussel bij Georges Octors en Arie van Lysebeth. In 2012 pakte hij zijn klavecimbelstudie weer op bij Robert Kohnen. Van Dam is een bevlogen uitvoerder van hedendaagse muziek. Hij werkte met vooraanstaande componisten, onder wie Thomas Adès, Georges Aperghis, George Benjamin, Peter Eötvos, Karel Goeyvaerts, Jonathan Harvey, Maurizio Kagel, György Kurtàg, György Ligeti, Steve Reich en Karlheinz Stockhausen. Hij is actief als solist en in de gelederen van verschillende ensembles voor hedendaagse muziek zoals Ensemble Modern, MusikFabrik en het Brusselse ensemble Ictus waarvan hij medeoprichter is. Van Dams eigen werk als componist omvat onder meer een Concerto voor viool en timbila orkest, kamermuziek en diverse liedcycli, waaronder Melanchotopia Songs (geschreven in samenwerking met Claron McFadden voor Witte de With, Rotterdam 2011). Daarnaast schrijft Van Dam veel muziek voor (zwijgende) film, theater en dans en werkte hij samen met beeldend kunstenaars en filmmakers als Manon de Boer, Angela Bulloch, Trudo Engels en Jorge Léon. Recent schreef hij muziek voor Collegium Vocale Gent in het kader van Escorial door Michel de Ghelderode/Josse De Pauw (productie Transparant, mei 2013). Als solist trad Van Dam onder meer op in de dansproducties Rosa, Achterland, Kinok en Partita2 van Anne Teresa de Keersmaeker.  Sopraan Claron McFadden is afkomstig uit Amerika waar zij studeerde aan de Eastman School of Music in Rochester, New York. Zij maakte haar operadebuut tijdens het Holland Festival van 1985 in een productie van Hasse’s L’Eroe Cinese, was in 1990 voor het eerst te zien op het Festival d’Aix-en-Provence in een spraakmakende productie van Rameau’s Les Indes galantes onder William Christie, en heeft sindsdien een indrukwekkende carrière opgebouwd. McFadden zingt een breed repertoire, van barok en hedendaagse muziek tot jazz- en cross-overprojecten. Zij werkte met vooraanstaande dirigenten als Kurt Masur, John Eliot Gardiner, Marc Minkowski, Neeme Järvi, Ton Koopman en Frans Brüggen, en met grote orkesten en gezelschappen als het Nederlands Philharmonisch Orkest, The King’s Consort, het BBC Symphony Orchestra, het Arditti Quartet en het Nash Ensemble. McFadden is een veelgevraagd operazangeres en werkte mee aan producties van het Théâtre du Chatelet, het Glyndebourne Festival, de Salzburger Festspiele, de Bayerische Staatsoper, De Nationale Opera en Muziektheater Transparant. Zo was zij te zien in Claude Viviers Rêves d’un Marco Polo in een regie van Pierre Audi en gooide zij in 2018 hoge ogen met haar vertolking van de titelrol in de Transparant-productie Harriet. Tijdens het Holland Festival van 2013 werkte zij mee aan de 3D-opera Sunken Garden van Michel van der Aa. McFadden heeft diverse opnames gemaakt voor onder meer EMI en trad op in vele radio- en televisieproducties. In 2006 ontving zij de Amsterdamprijs voor de Kunst.  Ictus is een Brussels collectief voor hedendaagse muziek, bestaande uit een twintigtal muzikanten waaronder dirigent Georges-Elie Octors en geluidsontwerper Alex Fostier. Vanaf het prille begin is Ictus actief als ‘elektrisch ensemble’, waarin versterking, (live-)elektronica en elektronisch instrumentarium deel uitmaken van de dagelijkse praktijk. Sinds 1994 deelt Ictus zijn burelen met P.A.R.T.S en danscompagnie Rosas. Onder leiding van choreograaf Anne Teresa De Keersmaeker creëerden Rosas en Ictus veertien verschillende voorstellingen: van Amor Constante en Drumming tot  Rain  en meer recent  Vortex Temporum (opening van het Holland Festival 2014). Ook werkte Ictus met choreografen als Wim Vandekeybus, Maud Le Pladec, Eleanor Bauer en Fumiyo Ikeda.  Bij het label Cyprès bracht Ictus een twintigtal cd’s uit, waaronder twee albums met muziek van Fausto Romitelli. Hun jongste release met werk van componist Pierluigi Billone, onderdeel van de nieuwe collectie Contra Naturam, verscheen in 2018 op het label Sub Rosa. Met het Kaaitheater en Bozar als vaste Brusselse partners stelt Ictus jaarlijks een nieuw concertseizoen samen, voor een breed publiek van theater-, dans- en muziekliefhebbers. Sinds 2004 is Ictus ook ensemble in residence aan de Opera van Lille. Naast verschillende activiteiten rond publieksontwikkeling (themaconcerten en muziekeducatieve projecten) realiseert Ictus jaarlijks een nieuwe scenische productie (Avis de Tempête van Georges Aperghis in 2004,  La Métamorphose  van Michaël Levinas in 2011, en Marta van Wolfgang Mitterer in 2016). Een belangrijke pijler van de activiteiten is het exploreren van nieuwe concertvormen: heel korte of extreem lange concerten, becommentarieerde concerten, Blind Dates of concerten waar het publiek kan circuleren tussen de podia (zie de unieke en locatie-specifieke Liquid Rooms die in heel Europa te zien waren).  Muziektheater Transparant (opgericht in 1994) is een internationaal georiënteerd productiehuis voor opera en muziektheater, gevestigd te Antwerpen. De artistieke leiding is in handen van Guy Coolen en Wouter Van Looy. Transparant gaat vanuit de artistieke en maatschappelijke actualiteit een intensieve dialoog aan met kunstenaars uit verschillende disciplines. Er gaat bijzondere aandacht uit naar de ondersteuning van hedendaagse musici en componisten en de ontwikkeling van hun werk. Zo worden er langere trajecten afgelegd met onder meer de huisartiesten Wim Henderickx, Annelies Van Parys, Luigi De Angelis en Claron McFadden. Ook werkte Transparant intensief samen met Jan Van Outryve, Eric Sleichim van Bl!ndman en Liesa Van der Aa. Met Translab brengt Transparant tevens een nieuwe generatie podiumkunstenaars in verbinding met inspirerende artiesten die hen als coach begeleiden. Muziektheater Transparant brengt producties met een artistieke en maatschappelijke relevantie voor een breed publiek. Het gezelschap was te gast bij de Salzburger Festspiele, het KunstenfestivaldesArts, het Edinburgh International Festival, het Holland Festival en diverse Cultuursteden in Europa. Tot zijn vaste partners rekent het productiehuis organisatoren als Concertgebouw Brugge, deSingel (Antwerpen), De Vlaamse Opera (Antwerpen en Gent), OPERA21 (tweejaarlijks festival voor hedendaags muziektheater), De Munt (Brussel), Muziekcentrum De Bijloke (Gent), Grand Théâtre Luxembourg, Muziekgebouw aan ’t IJ (Amsterdam), Théatre de la Croix-Rousse (Lyon) en Beijing Music Festival.