
Associate artist Ryuichi Sakamoto maakte filmmuziek voor meer dan dertig films. Daarmee begon hij in 1983, voor de film Merry Christmas Mr. Lawrence van filmregisseur Nagisa Oshima - een film waarin hij bovendien zelf een rol speelde naast David Bowie. Daarna componeerde hij soundtracks voor onder meer Bernardo Bertolucci’s The Last Emperor (1987), The Sheltering Sky (1990) en Little Buddha (1994), voor Pedro Almodovars High Heels (1991), Oliver Stones Wild Palms (1993) en Alejandro González Iñárritus The Revenant (2015). En ook voor vele ‘kleinere’ maar evengoed interessante films als Tony Takitani (Jun Ichikawa, 2004).
De samenwerking van het Holland Festival met associate artist Ryuichi Sakamoto is voor Eye aanleiding om de schijnwerper te zetten op Sakamoto’s indrukwekkende film-muzikale oeuvre en de manieren waarop dat nieuwe generaties (film)componisten blijft inspireren.
Joker
Hildur Guðnadóttir stond al een tijdje met één been in Hollywood dankzij haar cellospel op onder andere Ryuichi Sakamoto’s filmscore voor The Revenant (Alejandro González Iñárritu, 2015). Niet lang daarna won ze zelf een Oscar met de door haar gecomponeerde muziek voor Joker, waarmee ze geschiedenis schreef door als eerste vrouw ooit in die categorie te winnen.
Guðnadóttirs filmmuziek wordt geregeld aangehaald als voorbeeld van de opvallende verschuiving in de wereld van filmmuziek. Waar lange tijd filmmuziek te vaak verwaterde tot enigszins inwisselbare orkestrale muziek, krijgen sinds enige tijd jonge filmcomponisten met lef en een eigen signatuur, wars van conventies, meer voet aan de grond.
De score voor Joker is exemplarisch voor deze tendens. Bombastische thema’s blijven achterwege en in plaats daarvan horen we abstract, onheilspellend sounddesign verweven met indringend solo-cellospel. Eigenzinnig, nergens behaagziek en ongebruikelijk Spartaans gearrangeerd, waarmee Guðnadóttir eigenhandig de film – en maniakale rol van Joaquin Phoenix als The Joker – naar een hoger plan tilt.
data
vr 18 juni 2021 20:30