Jeroen De Man

Profiel

gastacteurs, musici een eindregisseur of andere kunstenaars betrokken. De Warme Winkel wil de wereld in zijn complexiteit en in zijn onbegrijpelijkheid laten zien en vertaalt dat in heldere, voor brede groepen toegankelijke voorstellingen. Het is een theatergroep met een liefde voor geschiedenis en een grote fascinatie voor de eigen onoverzichtelijke en veelvormige tijd. Haar voorstellingen zijn gebeurtenissen waarin gespeeld wordt met stijlen, vormen, verwachtingen, clichés en iconen. Ze nemen het publiek mee op een zoektocht door het onderwerp. In een speelse, geestige en soms zware strijd probeert De Warme Winkel de essentie en schoonheid ervan over het voetlicht te brengen. De stijl van De Warme Winkel is energiek, performatief en beeldend. Vanuit een sterke inhoudelijke basis worden in een strak georkestreerd tumult werkelijk alle theatrale middelen ingezet; om een paradox te vieren, een dilemma aan te scherpen of een ode te brengen aan de schoonheid van het gekozen onderwerp. De Warme Winkel bedient zich van alle mogelijke speelstijlen en invloeden; van Stanislavski tot Artaud en van ballet tot slapstick. In 2006 speelde De Warme Winkel de voorstelling Totaal Thomas, waarmee de aftrap werd gegeven voor een reeks ‘oeuvrestukken’ over Oostenrijkse kunstenaars (Rainer Maria (2007), Villa Europa (2009), Alma (2009) en Kokoschka Live! (2010)) die onder de noemer Weense Herfst gepresenteerd werd. In 2010 maakte het gezelschap op uitnodiging van de Internationale Keuze van de Rotterdamse Schouwburg de voorstelling Poëten en Bandieten over de dichter Boris Ryzhy. Dit stuk is de aanzet geweest voor een serie over Russen, waar ook Jandergrouwnd (2012) en Stroganoff (2014) toe behoren. Naast de oeuvrestukken kwam een aantal producties rechtstreeks voort uit de betrokkenheid bij de maatschappelijke actualiteit. Hiertoe behoren Viva la naturisteraçion! (2011), Luitenantenduetten (2011), San Francisco (2012) en We are your friends (2013).