Gerhard Marx

Profiel

en herschikt om zo hun poëtische en filosofische betekenis te ontrafelen. Zijn zevende solotentoonstelling, Ecstatic Archive, was in 2019 te zien in de Goodman Gallery in Johannesburg. Zijn werk werd geselecteerd voor de Biënnale van Venetië 2013. Recente internationale tentoonstellingen zijn: My Joburg in La Maison Rouge, Parijs en Kunsthalle im Lipsiusbau, Dresden; en The Beautiful Ones, Nolan Judin, Berlijn. Het werk van Marx wordt regelmatig getoond op internationale kunstbeurzen, waaronder Art Basel, Frieze (Londen) en FIAC (Parijs) en is onderdeel van tal van openbare en particuliere kunstcollecties. In 2009 voltooide hij twee grootschalige openbare beeldende werken: Vertical Aerial, Johannesburg bij Constitutional Court, Johannesburg, The Fire Walker, een samenwerking met William Kentridge; en Paper Pigeon, een samenwerking met Maja Marx. Hij heeft veel ervaring in theater, als scenograaf, regisseur en filmmaker, waaronder REwind: A Cantata for Voice, Tape and Testimony (een interactieve film van Gerhard Marx en Maja Marx, met muziek gecomponeerd door Philip Miller), uitgevoerd in Royal Festival Hall, Southbank, Londen (2010), Market Theatre, Johannesburg (2008) en 62'Centre, William College, Massachusetts (2007).  Shane Cooper is een bassist, componist en producer uit Kaapstad, Zuid-Afrika. Zijn stijl is een mengeling van Zuid-Afrikaanse jazz, elektronische muziek, wereldmuziek en experimenteel geluidsontwerp. In 2013 won hij de Standard Bank Young Artist Award Jazz. In 2014 won hij deSouth African Music Award (SAMA) voor Best Jazz Album. Zijn nieuwe live band MABUTA bracht een gelauwerd album uit op vinyl bij het label Afrosynth van Boutique Joburg, uitgegeven via het Amsterdamse label Rush Hour. Met zijn elektronische project Card on Spokes speelde hij op Boiler Room en stond hij op het podium met Little Dragon, Daedelus en Young Fathers. Cooper werkte samen met wijlen Zim Ngqawana, Louis Moholo, Spoek Mathambo, Kyle Shepherd, Lionel Loueke, en vele anderen. Hij heeft ook muziek geschreven voor films en theater. Diamanda La Berge Dramm (1991) groeide op in Amsterdam, waar ze sinds haar vierde viool speelt. Ze groeide op tussen de grote namen van de Nederlandse klassieke, avant-garde en improvisatiescene en verenigt nu in haar concerten al deze stijlen. Op dertienjarige leeftijd speelde ze in Het Concertgebouw de première van Raadsels van Louis Andriessen als opening van het Holland Festival 2005. Ze is internationaal actief als solist, kamermuziekspeler en bandlid. In april 2018 won ze Dutch Classical Talent - Tour & Award. Ze heeft veel samengewerkt met moderne muziekvernieuwers als Christian Wolff, Alvin Lucier, Gunther Schuller, Chaya Czernowin, Garth Knox en George Benjamin. Recente projecten zijn een samenwerking met Georg Friedrich Haas en concerten in Brussel en Londen met de avant-garde rocklegende John Cale. Huidige projecten zijn de bewerking en première van een nieuwe reeks vioolstudies van Garth Knox en een duo met pianist Helena Basilova waarmee ze muziek uit het vroeg-20e-eeuwse, Oost-Europese repertoire speelt. Als medeoprichter van podium Splendor speelt en host ze regelmatig concerten.