George Crumb

Profiel

uiteenlopende projecten en producties, al dan niet in samenwerking. Voor Huid (2016), een beeldende en muzikale performance over tastzin en contact maken, werkte SDH samen met componist Arnoud Noordergraaf en het Utrechtse theatergezelschap Schweigman&. In 2015 was het gezelschap te horen in Tulpmania, een muziektheaterproductie van de Veenfabriek en componist Yannis Kyriakides. SDH is leidend in het uitvoeren van bekende en minder bekende slagwerkmuziek, en speelde op onder meer het Bang on a Can Festival (New York), de Berliner Festspiele, November Music en de Gaudeamus Muziekweek. Op het Holland Festival speelde Slagwerk Den Haag onder andere in de programma’s Slagwerk Den Haag Ex Machina (2010), But What About the Noise (2012), Beyond the Score (2015). SDH is daarnaast veelvuldig te horen in Het Concertgebouw en het Muziekgebouw aan 't IJ. In zijn huidige samenstelling bestaat SDH uit Fedor Teunisse, Frank Wienk, Joey Marijs, Niels Meliefste en Pepe Garcia. Het Ives Ensemble speelt moderne kamermuziek in haar puurste vorm. Met de eigenzinnige Amerikaanse componist Charles Ives als naamgever zoekt het ensemble steeds naar verrassende muziek. Componisten als John Cage, Aldo Clementi en Louis Andriessen schreven muziek voor het ensemble. Nog altijd wordt samengewerkt met toonaangevende hedendaagse componisten en kunstenaars, zoals Gerald Barry, Richard Rijnvos en Jan van de Putte. Het ensemble speelde de première van het drie uur durende muziektheaterstuk De Optocht van componist Piet-jan van Rossum. Eerdere hoogtepunten waren onder meer de Charles Ives Marathon (2014) in het Muziekgebouw aan ‘t IJ, een John Cage-project in 2012, de Morton Feldman Vierdaagse in 2008 en de eerste integrale Nederlanse uitvoering van Cornelius Cardews zeven uur durende The Great Learning in 2006. Bij Composer’s Voice en het Zwitserse label hatHut Records bracht het Ives Ensemble de afgelopen jaren tientallen cd’s uit, reikend van werk van John Cage en Morton Feldman tot Clarence Barlow en Karlheinz Stockhausen. Rosa Arnold, Jeanita Vriens, Annemijn Bergkotte en Rebecca Wise vormen samen het Ragazze Quartet. Het viertal speelt klassieke en moderne strijkkwartetten in innovatieve programma’s, waarin het de samenwerking aangaat met oorspronkelijke stemmen in theater en dans. In 2012 tekende het kwartet een contract bij het label Channel Classics. Hun eerste cd, Vivere(2013), werd door de (inter)nationale pers lovend ontvangen. Hun derde cd FourFourThree kwam uit in mei 2016 en kreeg de ‘Editor’s Choice’ Award in Gramophone. In oktober 2013 won het Ragazze Quartet de Kersjes Prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan een uitzonderlijk talent in de Nederlandse kamermuziek. Ze werken bovendien veelvuldig samen met jonge musici en theatermakers, evenals met toonaangevende organisaties als Nederlands Dans Theater en het Kronos Quartet. Vorig jaar speelde het Ragazze Quartet met het Kronos Quartet op het Holland Festival. Ook volgde het een masterclass bij de Amerikanen. Sopraan Claron McFadden is afkomstig uit Amerika waar zij studeerde aan de Eastman School of Music in Rochester, New York. Zij maakte haar operadebuut tijdens het Holland Festival van 1985 in een productie van Hasse’s L’Eroe Cinese, was in 1990 voor het eerst te zien op het Festival d’Aix en Provence in een spraakmakende productie van Rameau’s Les Indes galantes onder William Christie, en heeft sindsdien een indrukwekkende carrière opgebouwd. McFadden zingt een breed repertoire, van barok en hedendaagse muziek tot jazz- en cross-overprojecten. Zij werkte met vooraanstaande dirigenten als Kurt Masur, John Eliot Gardiner, Marc Minkowski, Neeme Järvi, Ton Koopman en Frans Brüggen, en met grote orkesten en gezelschappen als het Nederlands Philharmonisch Orkest, The King’s Consort, het BBC Symphony Orchestra, het Arditti Quartet en het Nash Ensemble. McFadden is een veelgevraagd operazangeres en werkte mee aan producties van het Théâtre du Chatelet, het Glyndebourne Festival, de Salzburger Festspiele, de Bayerische Staatsoper en De Nationale Opera. Zo was zij te zien in Claude Viviers Rèves d’un Marco Polo in een regie van Pierre Audi. Tijdens het Holland Festival van 2013 werkte zij mee aan de 3D-opera Sunken Garden van Michel van der Aa. Vorig jaar zong ze op het festival met Son Lux in Het Concertgebouw. McFadden heeft diverse opnames gemaakt voor onder meer EMI en trad op in vele radio- en televisieproducties. In 2006 ontving zij de Amsterdamprijs voor de Kunst. Christine Chapman studeerde aan de Universiteit van Michigan en aan Indiana University. Sinds haar zeventiende is zij werkzaam als professioneel hoorniste. In 1990 vestigde zij zich in Duitsland. Sindsdien werkte zij als solohoorniste met verschillende orkesten in Europa. Haar eerste ervaringen met een ensemble voor nieuwe muziek deed zij op in 2001, tijdens een concert met Ensemble Musikfabrik. Sinds 2004 is Chapman als vast lid verbonden aan het Keulse gezelschap. Twee aspecten fascineren haar in het bijzonder aan het vertolken van hedendaags repertoire: de nauwe samenwerking met componisten en de voortdurende ontwikkeling van speeltechnieken en instrumentarium. Zo ontwikkelde zij met instrumentbouwer Gottfired Büchel een ‘dubbelhoorn’, een instrument met twee afzonderlijk bespeelbare klankbekers. Als lid van Ensemble Musikfabrik heeft Chapman samengewerkt met diverse gerenommeerde componisten, zoals Karlheinz Stockhausen, Wolfgang Rihm, Peter Eötvös, Rebecca Saunders en Georg Friedrich Haas. Ook heeft zij werk uitgevoerd van  Harry Partch, Sun Ra, Mouse on Mars en La Monte Young. In zowel 2014 als 2016 was Chapman tijdens de Darmstadter Ferienkurse te gast bij de door trompettist Marco Blaauw geleide Brass Academy. Christine Chapman is ambassadeur van de door het Holland Festival gelanceerde campagne Red de Hoorn.