George Crumb

Profiel

George Crumb (1929), dit jaar focuscomponist in het Holland Festival, studeerde aan Mason College of Music in zijn geboorteplaats Charleston (West Virginia), waar hij in 1950 zijn bachelor behaalde. Hij zette zijn opleiding voort bij Eugene Weigel aan de Universiteit van Illinois en studeerde na zijn master verder bij Boris Blacher aan de toenmalige Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Berlijn. In 1959 behaalde hij de titel Doctor of Musical Arts bij Ross Lee Finney aan de Universiteit van Michigan in Ann Arbor. In de jaren zestig en zeventig verwierf Crumb bekendheid met composities die wereldwijd werden uitgevoerd door vooraanstaande solisten en ensembles. Het betrof veelal vocale stukken, gebaseerd op de poëzie van Federico García Lorca, zoals Ancient Voices of Children (1970), de vier boeken met Madrigals (1965-69) en Night of the Four Moons (1969). Belangrijke instrumentale composities zijn onder meer Black Angels (1970), voor elektrisch strijkkwartet, Vox Balaenae (1971), voor elektrische fluit, elektrische cello en versterkte piano, de pianocyclus Makrokosmos (1972–73) en zijn grootste partituur tot dan toe: Star-Child (1977), voor sopraan, solo trombone, kinderstemmen, mannenkoor, klokken en groot orkest. Zijn recente werk omvat onder meer Eine kleine Mitternachtmusik, voor piano solo (2001), de zevendelige zangcyclus American Songbook (2001–2010) en Spanish Songbook (2009), waarvoor hij andermaal teruggreep naar de poëzie van García Lorca. Crumbs muziek kenmerkt zich door de vermenging en contrasterende werking van uiteenlopende muzikale stijlen. Van westerse kunstmuziek, tot hymnen, volksmuziek en muziek uit niet-westerse culturen. Veel van zijn composities bevatten bovendien symbolische, mystieke en theatrale elementen, die tevens doorwerken in de onorthodoxe notatie van zijn partituren. Als docent was Crumb ruim dertig jaar verbonden aan de Universiteit van Pennsylvania. Zijn werk is bekroond met onder meer een Pulitzer Prize (1968) en een Grammy Award (2001).