Franz Schubert

Profiel

op internationaal gerenommeerde podia als het Wiener Konzerthaus, het Weense Burgtheater, de Philharmonie Köln en de Elbphilharmonie in Hamburg. Ook is Franui een graag geziene gast op festivals als de Salzburger Festspiele, de Bregenzer Festspiele, de Ruhrtriennale en het Holland Festival. Buiten haar concertprogrammering is Franui actief in muziektheaterproducties. Zo markeerde het ‘Singspiel’ Steine und Herzen (Ruhrtriennale 2005) het begin van hun samenwerking met acteur Sven-Eric Bechtolt, die sindsdien regelmatig met het gezelschap optreedt als spreker. Andere theatrale projecten waren onder meer Meine Bienen. Eine Schneisse, op een libretto van Händl Klaus, en Fool of Love met zanger-pianist Karsten Riedel en poppenspeler Nikolaus Habjan. Het programma Tanz Boden Stücke ging in 2014 in première bij de Stichting Mozarteum te Salzburg en verscheen in 2015 op plaat. Franui’s cd’s verschijnen bij het label col legno en werden met verschillende prijzen bekroond. Zo sleepte Franui met het album Ende vom Lied de Preis der deutschen Schallplattenkritiek in de wacht, verschenen in 2012 de releases Schubertlieder, Brahms Volkslieder en Mahlerlieder als 3-cd-box en verscheen ter ere van het 20-jarig jubileum van het gezelschap het eerste vinyl-album: Franui ist eine Almwiese (2013). De Oostenrijkse bariton Florian Boesch (1971) kreeg zijn eerste zanglessen van zijn grootmoeder, de bekende Weense sopraan Ruthilde Boesch. Later studeerde hij bij Robert Holl in Wenen. In 2003 maakte Boesch zijn operadebuut als Papageno in Mozarts Die Zauberflöte bij de Opera van Zürich. Sindsdien was hij te zien in diverse producties, uiteenlopend van barokrepertoire tot twintigste-eeuws werk. Hij zong in Händels Radamisto onder René Jacobs, in Mozarts Così fan tutte onder Adam Fischer en baarde in het Holland Festival 2016 opzien met de titelrol in Bergs Wozzeck. In 2016 was Boesch bij De Nationale Opera tevens te horen in de rol van Zebul in Händels oratorium Jephta. In het Theater an der Wien werkte hij mee aan scenische uitvoeringen van Schuberts Lazarus en Händels Messiah. Als concertzanger werkte Boesch samen met toporkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, de Wiener en Berliner Philharmoniker en het Leipziger Gewandhaus Orchester. Als liedzanger treedt Boesch op met verschillende pianisten, waaronder Roger Vignoles, Malcolm Martineau en Christian Koch. Met laatstgenoemde gaf hij eind 2016 een veelgeprezen concert met Křeneks Reisebuch aus den Österreichischen Alpen in het Muziekgebouw aan ‘t IJ. Jonas Dahlberg (1970) studeerde architectuur aan de universiteit van Lund en behaalde in 2000 de titel Master of Fine Arts aan de kunsthogeschool in Malmö. De Zweedse kunstenaar woont en werkt in Stockholm. De afgelopen vijftien jaar ontwikkelde Dahlberg een reeks videowerken, waarin hij met schaalmodellen en experimentele filmtechnieken extreem langzame bewegingsprocessen in architectonische ruimtes laat zien. Naast videokunst houdt hij zich bezig met fotografie, boekprojecten en kunst in de openbare ruimte. In 2012 ontwierp hij bovendien het decor voor een productie van Verdi’s Macbeth in het Grand Théâtre van Genève. Dahlbergs werk werd tentoongesteld in heel Europa en Azië. Hij was onder meer te zien in het Leeum Samsung Museum of Art Seoul (2007), Kunsthalle Wien (2008), Kunstmuseum Stuttgart (2009), Galerie Nordenhake (2010, 2008, 2006, 2004), Lisbon Architecture Triennale (2010), New Orleans Biennial (2011) en het Kunstmuseum Bonn (2013).