David Kanaga

Profiel

of Algorythmic Music, waarin hij op een filosofisch niveau keek naar computergames en de betekenis van computergames voor een breder (kunst)publiek. Zijn muziek wordt omschreven als ‘buitenaards, eclectisch en belangrijk’ en verschijnt o.a. op het label Software Recording Co., dat wordt gerund door muzikant en producer Daniel Lopatin (Oneohtrix Point Never). Oikospiel is zijn eerst solo gameproject.  Ensemble MAZE komt uit Amsterdam en legt zich toe op het spelen van muziek met een onconventionele verschijningsvorm. Het ensemble werkt samen met vernieuwende componisten aan open partituren en hydride notatievormen en uitvoeringen. Naast concerten, lezingen en discussiepanels over de toekomst van de compositiepraktijk organiseert MAZE een jaarlijks festival. De focus van MAZE ligt bij het verkennen van de mogelijkheden die nieuwe media bieden voor het creëren van notaties en scores. Dit is in het bijzonder terug te zien in het werk van ensembleleden Anne La Berge en Yannis Kyriakides. Verder bestaat MAZE uit Dario Calderone, Gareth Davis, Reinier van Houdt en Wiek Hijmans. MAZE werkte samen met gastcomponisten zoals Christian Marclay, Annea Lockwood, Michael Pisaro en Okkyung. In 2013 stond MAZE op het Holland Festival met Christian Marclay in het programma The Bell And The Glass & Shuffle & Screen Play.  Sopraan Claron McFadden is afkomstig uit Amerika waar zij studeerde aan de Eastman School of Music in Rochester, New York. Zij maakte haar operadebuut tijdens het Holland Festival van 1985 in een productie van Hasse’s L’Eroe Cinese, was in 1990 voor het eerst te zien op het Festival d’Aix en Provence in een spraakmakende productie van Rameau’s Les Indes galantes onder William Christie, en heeft sindsdien een indrukwekkende carrière opgebouwd. McFadden zingt een breed repertoire, van barok en hedendaagse muziek tot jazz- en cross-overprojecten. Zij werkte met vooraanstaande dirigenten als Kurt Masur, John Eliot Gardiner, Marc Minkowski, Neeme Järvi, Ton Koopman en Frans Brüggen, en met grote orkesten en gezelschappen als het Nederlands Philharmonisch Orkest, The King’s Consort, het BBC Symphony Orchestra, het Arditti Quartet en het Nash Ensemble. McFadden is een veelgevraagd operazangeres en werkte mee aan producties van het Théâtre du Chatelet, het Glyndebourne Festival, de Salzburger Festspiele, de Bayerische Staatsoper en De Nationale Opera. Zo was zij te zien in Claude Viviers Rèves d’un Marco Polo in een regie van Pierre Audi. Tijdens het Holland Festival van 2013 werkte zij mee aan de 3D-opera Sunken Garden van Michel van der Aa. Vorig jaar zong ze op het festival met Son Lux in Het Concertgebouw. McFadden heeft diverse opnames gemaakt voor onder meer EMI en trad op in vele radio- en televisieproducties. In 2006 ontving zij de Amsterdamprijs voor de Kunst.  Bariton Mattijs van de Woerd begon als zanger bij het Rotterdams Jongenskoor. Hij studeerde aan de conservatoria van Rotterdam en Amsterdam. In 2001 won hij de Vriendenkrans (prijs van de Vereniging Vrienden van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest) en De Concertgebouwprijs. Tevens won hij in 2003 de eerste prijs van de Wigmore Hall International Song Competition in Londen. Van de Woerd is lid van het herenensemble Frommermann en actief betrokken bij Splendor en hij zong Schubert bij het Leiermann Ensemble. Naast optredens met orkesten en opera’s, treedt Van de Woerd ook regelmatig op als solist tijdens concerten in binnen-en buitenland. In het Holland Festival was Van de Woerd eerder te zien in Laika (2014) en Theatre of the World (2016) van De Nationale Opera en in 2015 in Koeien.