David Dawson

Profiel

David Dawson (Londen, 1972) ging na zijn afstuderen in 1991 aan de Royal Ballet School onder meer dansen bij het Birmingham Royal Ballet (1991), het English National Ballet (1994), Het Nationale Ballet (1995) en William Forsythes Ballett Frankfurt (2000). Vanaf 2002 richt hij zich geheel op het choreograferen. Zijn eerste grote choreografie maakte hij op uitnodiging van Wayne Eagling bij Het Nationale Ballet: A Million Kisses to my Skin (2000). Voor zijn choreografie The Grey Area (2002), eveneens bij Het Nationale Ballet, werd hij onderscheiden met de Benois de la Danse. In 2004 maakte hij bij Het Nationale Ballet 00:00, dat tot beste nieuwe ballet werd uitgeroepen door Dance Europe Magazine. In 2005 maakte hij op zeldzame uitnodiging van Marijinski (Kirov) Ballet Reverence. Tussen 2004 en 2009 was Dawson vaste gastchoreograaf bij Het Nationale Ballet en Semperoper Ballet (Dresden). Sinds 2010 is hij vaste gastchoreograaf bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en is hij werkzaam als freelance choreograaf, met Berlijn als vaste standplaats. Andere werken van hem zijn onder meer Morning Ground, Das Verschwundene | The Disappeared, A Sweet Spell of Oblivion, On the Nature of Daylight en The World According to Us. Voor The Gentle Chapters, een werk voor Het Nationale Ballet, werd hij genomineerd voor een Gouden Zwaan, de hoogst denkbare dansprijs in Nederland. Dawsons recente werken zijn The Third Light en dancingmadlybackwards. Voor zijn bewerking van Faun(e), gemaakt voor het Diaghilev Festival van het English National Ballet (Londen). Hij maakt in het voorjaar van 2012 een nieuw werk voor het programma Present/s bij Het Nationale Ballet.

Dawson maakte tot nu bijna twintig balletten. Werk van zijn hand staat op het repertoire van vrijwel alle toonaangevende gezelschappen.