Calliope Tsoupaki

Profiel

piano en muziektheorie aan het Hellinikon Conservatorium in Athene en compositie bij Yannis Ioanithis. Ze heeft zomercursussen gevolgd bij Iannis Xenakis, Olivier Messiaen en Pierre Boulez en deelgenomen aan de Internationale Ferienkurse in Darmstadt. Van 1988 tot 1992 studeerde ze compositie bij Louis Andriessen en elektronische muziek bij Gilius van Bergeijk aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tsoupaki heeft voor diverse musici en ensembles gecomponeerd, zoals het Nederlands Saxofoonkwartet, Orkest De Volharding, het Xenakis Ensemble, het Nieuw Ensemble, het Greek Metropolitan Choir en Asko|Schönberg. Haar werken zijn in opdracht geschreven van onder meer de Griekse omroep, de NTR ZaterdagMatinee, het Holland Festival en het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. Tijdens de Internationale Gaudeamus Muziekweek in 1991 en 1993 werden composities van haar uitgevoerd, evenals op het Festival Nieuwe Muziek in Middelburg, het Malta International Arts Festival, het Focus Festival in New York, het Blockflöten Symposium Calw in Duitsland en tijdens verscheidene edities van het Holland Festival. In 1996 werd haar compositie Sappho's tears (1990) geselecteerd tijdens het 43e International Rostrum of Composers. Haar kameropera Vita Nova ging in 2004 in première in het Korzo Theater in Den Haag en haar Lucas Passie tijdens het Holland Festival van 2008. In 2010 bracht het Holland Festival opnieuw een première van Tsoupaki: Greek Love Songs. In 2012 componeerde ze op verzoek van het Nederlands Blazers Ensemble Maria, waarin klassieke en volksmuziektradities van de Mariaverering samenkomen. Calliope Tsoupaki doceert compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.  De schrijver Edzard Mik werd in 1960 geboren in Groningen. Hij woont met zijn vrouw, de componiste Calliope Tsoupaki, in Amsterdam. Mik studeerde rechten en bestuurswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 1986 manifesteert hij zich als schrijver en journalist. Hij publiceert in Vrij Nederland en NRC Handelsblad beschouwingen over kunst, architectuur, theater en literatuur, en sinds 1990 maakt hij voor het architectuurtijdschrift Archidea interviews met internationaal bekende architecten. Edzard Mik was redacteur van het literaire tijdschrift De Gids en adviseur voor het Mediafonds en het Mondriaanfonds. Komende september komt zijn nieuwe roman Waar de zee begint uit bij De Bezige Bij – een liefdesgeschiedenis tussen een Nederlandse bankier en de dochter van een Griekse kunsthandelaar, in Athene. Zijn laatste twee romans, Goede tijden (2011) en Mont Blanc (2013), stonden op de longlist van de Librisprijs. Eveneens van zijn hand zijn de romans De bouwmeester (1995), Yak (1996), Schaduwdagen (1998), Laatste adem (2001), De wachters (2004) en Bleke Hemel (2007). Libretto’s schreef Edzard Mik voor de muziektheatervoorstellingen Dark (2002, ZT Hollandia) en ABRIXAS (2004, Stichting Loos). Jos van Veldhoven studeerde muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit te Utrecht en koor- en orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Sinds 1983 is hij als dirigent en artistiek leider verbonden aan de Nederlandse Bachvereniging. Letterlijk honderden programma’s van zijn hand maakten in de afgelopen jaren grote indruk in Nederland en ver daarbuiten. Steeds weet hij daarbij traditie en avontuur met elkaar te verbinden. Onder zijn leiding kwam een indrukwekkende cd-serie met de grote werken van Bach tot stand en maakte de Nederlandse Bachvereniging concertreizen in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Veelvuldig trekt Jos van Veldhoven de aandacht met uitvoeringen van ‘nieuw’ repertoire binnen de oude muziek. Al meer dan 90 jaar raakt de Nederlandse Bachvereniging je dieper in je ziel. Het begon allemaal in 1921 met het plan om Bachs Matthäus-Passion uit te voeren in de Grote Kerk in Naarden. Bewust in een kerk, als tegenhanger van Willem Mengelbergs uitvoeringen in het Amsterdamse Concertgebouw. Door de jaren heen groeide de Bachvereniging uit tot een toonaangevend ensemble met een flexibele kern. Met zijn innovatieve programmakeuzes en gedegen onderzoek werpt artistiek leider Jos van Veldhoven telkens weer nieuw licht op het werk van Bach en tijdgenoten. Nog steeds voert het ensemble jaarlijks de Matthäus-Passion uit in de Grote Kerk in Naarden. Per seizoen zijn er zo’n vijftig concerten door heel Nederland. De afgelopen jaren was het ensemble te gast in verschillende Europese steden en waren er concertreizen naar de Verenigde Staten en Japan.