Anne Nguyen

Profiel

zoals Black Blanc Beur. Daarnaast was ze te zien in choreografieën van Faustin Linyekula en Salia Nï Seydou en maakte ze deel uit van de formaties RedMask (Montreal), Phase T, Def Dogz en Créteil Style (Parijs). Als b-girl won Nguyen talloze prijzen, zowel solo en in groepsverband, in evenementen als The International Breakdance Event (2004) en Battle Of The Year (2005). Verder bekwaamde ze zich in de vechtkunsten capoeira, Braziliaans jiu-jitsu, viet vo dao en wing chun. In 2005 richtte ze haar eigen gezelschap op, Compagnie par Terre, en hetzelfde jaar brak ze door met de solovoorstelling Square Root. In deze productie combineerde ze rekenkundige sequenties met eigen gedichten, en legde ze een relatie tussen de geometrische bewegingen uit de breakdance en de drukkende invloed van de moderne stedelijke omgeving. Daarna maakte ze negen producties waaronder het duet Yonder Woman (2010), PROMENADE OBLIGATOIRE (2012) voor acht poppers, het vrouwenkwartet Autarcie (…) (2013) en bal.exe (2014): een robotdans op kamermuziek, gespeeld door acht poppers en vijf klassieke muzikanten. In 2016 ontwierp ze Danse des guerriers de la ville, een installatie over hiphopdans met publieksparticipatie, interactieve livevideo en virtual reality. Nguyens gedichten, korte verhalen en artikelen werden gepubliceerd in onder andere Danser Magazine, Repères en Cahier de Danse. In 2013 ontving ze de prijs SACD Nouveau Talent Choréographie en in 2015 werd ze bekroond als Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres in 2015. Tot 2018 is ze als associate artist verbonden aan Chaillot – Théâtre national de la Danse, waar ook Kata (haar tiende productie) op 11 oktober 2017 in première ging.