Alexandre Kordzaia

Profiel

Stravinsky en Daft Punk, Prince en Ravel, de Zwitsers-Georgische componist en performer Alexandre Kordzaia (Tbilisi, 1994), alias Kordz, haalt zijn inspiratie uit vele soorten en stijlen muziek. Deze brede muzikale interesse is ook te zien in het pad dat hij doorliep voor zijn muzikale opleiding. Hij studeerde eerst aan de Muziekacademie Bazel. Hier componeerde hij elektroakoestische muziek en volgde hij een studie tot sound engineer. Na zijn afstuderen verdiepte hij zich verder aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij compositie studeerde bij Peter Adriaansz en Yannis Kyrikiades. De focus in zijn studies lag altijd op het natuurlijk laten samengaan van elektronische en akoestische instrumenten.  In Georgië heeft Kordz een flinke reputatie opgebouwd met dansbare live sets en bijzondere samenwerkingen met onder andere het Georgisch Filharmonisch Orkest, violist Giorgi Zagareli en met rapper DRO. Ook in Europa is hij een veelgevraagd componist en werkte hij onder andere met Asko|Schönberg, Kluster5, Nieuw Ensemble, Junge Norddeutsche Philharmonie, het Residentie Orkest en de Dortmunder Philharmoniker. Een recente samenwerking is met Club Guy & Roni en Slagwerk Den Haag, waarvoor hij een geheel eigen compositie schreef voor Het Zwanenmeer. Vorig jaar ging op de Cello Biënnale Amsterdam zijn stuk Alex, how is it going with your Cello Concertino? in première, dat werd uitgevoerd door celliste Lidy Blijdorp en Asko|Schönberg. In zijn bijna zeventig levensjaren heeft Ryuichi Sakamoto (1952, Tokio) vele muzikale levens doorlopen. Als keyboardspeler en songwriter in Haruomi Hosono’s Yellow Magic Orchestra stond hij aan de wieg van de technopop. Zijn solo-experimenten met het mengen van muziekgenres vanuit de hele wereld en grondige studies van het klassieke impressionisme leidden ertoe dat hij de muziek voor bijna veertig films componeerde in evenzoveel jaar, waaronder Nagisa Oshima’s Merry Christmas, Mr Lawrence (1983), Bernardo Bertolucci’s The Last Emperor (1987) en The Sheltering Sky (1990), en de Oscarwinnende film The Revenant (2015) van Alejandro González Iñárritu.  Alleen al in de afgelopen twintig jaar schreef hij een multimediale opera, maakte hij van een glazen gebouw een instrument en reisde hij naar het noordpoolgebied om het geluid van smeltende sneeuw op te nemen. Die pioniersgeest is volop hoorbaar op Sakamoto's album async uit 2017 dat een geluidsportret schetst van het verstrijken van de tijd tijdens zijn herstel van keelkanker. ‘Muziek, werk en het leven hebben allemaal een begin en een eind,’ zei Sakamoto begin 2019. ‘Wat ik nu wil maken is muziek die bevrijd is van de beperkingen van de tijd.’  Sinds halverwege de jaren negentig besteedt Sakamoto veel tijd aan ecologische en activistische zaken. Dit komt terug in zijn werk, zoals in de opera LIFE (1999). Hij richt liefdadigheidsorganisaties op en organiseert vanaf 2012 het jaarlijks terugkerend muziekevenement NO NUKES, waar vele bekende artiesten, waaronder Kraftwerk, aan deelnemen om te protesteren tegen kernenergie na de ramp in Fukushima. Zijn werk is ondermeer bekroond met een Oscar, twee Golden Globes, een Grammy, de Orde van de Cavaleiro Admissão van de regering van Brazilië en de Ordre des Arts et des Lettres van de regering van Frankrijk.  Asko|Schönberg is een toonaangevend ensemble voor nieuwe muziek uit Nederland. Belangrijke pijlers zijn experiment en een vernieuwende programmering met oog voor de actualiteit. Met een rijk netwerk aan musici, dirigenten, componisten, veelzijdige jonge makers en partners uit verschillende kunstdisciplines, draagt Asko|Schönberg bij aan het 'maken van nu'. Het ensemble fungeert als een platform. Met innovatieve en energieke partners bouwt het aan de ontwikkeling van eigentijdse gecomponeerde muziek in al haar verschillende vormen. Het ensemble voert zowel de top van de grote 20e-eeuwse componisten uit, als het allernieuwste 21e-eeuwse werk. Naast componisten als Andriessen, Goebaidoelina, Boulez, Kurtág en Ligeti staat geregeld werk van Van der Aa, Ruo, Tsoupaki, Wilbert Bulsink en Stefan Prins op de lessenaars. Asko|Schönberg is te vinden op concertpodia, festivals en in interdisciplinaire voorstellingen en werkte de laatste jaren onder andere samen met De Nationale Opera, NTR ZaterdagMatinee en NITE. Ook is het ensemble regelmatig te zien geweest op het Holland Festival, onder meer in 2019 in Triptych van componist Bryce Dessner en in 2016 in Theatre of the World van Louis Andriessen. Geef multimediakunstenaar Boris Acket (1988) een ruimte en hij maakt er een buitenaardse ervaring van. Acket werkt met technologie, ruimte, film, licht en geluid. Hij maakt installaties, vaak larger than life, die interactief, levendig en overweldigend zijn. Hij werkt samen met audiokunstenaars en componisten, zoals Colin Benders en Joep Beving. Zijn werk is vaak te zien op muziekfestivals, zoals Lowlands en Amsterdam Dance Event, maar ook tijdens de Noorderkerkconcerten. Andere plekken waar zijn werk te zien was: NXT Museum, De School, Down The Rabbit Hole, Wildeburg, Muziekgebouw aan 't IJ, Van Gogh Museum, Frame Lab & DGTL Festival.