Abel Gance

Profiel

regisseerde Gance zijn eerste film, over een dijk in Nederland: La Digue (ou pour sauver la Hollande). In zijn scenario’s en films geeft Gance een zeer persoonlijke en romantische visie op grote persoonlijkheden uit de geschiedenis. Naast Napoleon heeft hij films gemaakt over Beethoven, Lucrezia Borgia, Cyrano de Bergerac en Mary Tudor. Gance regisseerde of produceerde zo’n zestig films in een tijdsbestek van zestig jaar. Zijn eerste korte films werden voor Le Film Francais geschoten, zijn Marie Tudor was een televisie productie voor de ORTF. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werkte Gance als filmer voor het archief van het Franse leger. Hij maakte opnames van gevechtshandelingen die hij later gebruikte in J’accuse (1919, te zien in het Holland Festival van 2009), een film waarin gesneuvelde soldaten opstaan uit de dood en naar huis marcheren om daar rekenschap te vragen voor de moordpartijen. De film had destijds een grote impact en werd internationaal gedistribueerd. Ook met zijn volgende film La Roue maakte Gance veel indruk, niet in de laatste plaats vanwege zijn innovatieve belichtingstechnieken en gebruik van snelle schnitts in de montage. Naast historische personages zijn de belangrijkste thema’s in het werk van Gance dreiging (natuurgeweld in La Digue en La Fin du Monde, techniek in La Roue), verheerlijking van de scheppende kunsten (La Dixième Symphonie, Un Grand Amour de Beethoven) en erotiek (La Dame aux Camelias, La Paradies Perdu, La Fin du Monde). Abel Gance wordt nu beschouwd als een van de grootste cineasten uit de geschiedenis. Zijn Napoleon is, samen met Eisensteins Pantserkruiser Potemkin, wel de belangrijkste stomme film genoemd. Gance heeft zijn leven lang gestreefd naar technische en artistieke vernieuwingen, waardoor hij een unieke figuur binnen de filmkunst was. Carl Davis (1936) is een Amerikaanse componist en dirigent. Hij is momenteel dirigent van het London Philharmonic Orchestra. Davis heeft muziek geschreven voor meer dan honderd televisieprogramma’s, met name voor de BBC, maar verwierf de meeste bekendheid met zijn composities voor stomme films. Naast zijn werk voor Napoleon, maakte hij filmmuziek voor de DVD-reconstructies van onder andere Ben Hur, The Phantom of the Opera en Chaplins City Lights. Daarnaast schreef hij de composities voor Champions (1983), Widows Peak  (1994)en The French Lieutenant’s Woman (1981),waarvoor hij de BAFTA Award for Best Film Music in ontvangst mocht nemen. Hij werkte ook samen met Paul McCartney bij de compositie van diens eerste klassieke werk Liverpool Oratorio. McCartney schreef dit in 1991 voor het 150-jarig bestaan van de Royal Liverpool Philharmonic Society. Traditie en vernieuwing, dat is waar Het Gelders Orkest voor staat. In dat spanningsveld draagt het orkest de passie voor live klassieke muziek over op zowel jong als oud. Met een bezetting van vijfentachtig musici is Het Gelders Orkest een groot en toonaangevend symfonieorkest van topniveau. Het orkest heeft de ambitie om zoveel mogelijk mensen in Gelderland en daarbuiten te laten genieten van live symfonische muziek. Daarom organiseert het orkest jaarlijks naast 100 symfonische concerten een groot aantal familieconcerten, educatieconcerten en speciale participatieprojecten voor amateurs en neemt het meerdere (live) cd’s op. Het Gelders Orkest bereikt daarmee meer dan 400.000 mensen. Het orkest onderscheidt zich met haar innovatieve activiteiten en heeft daarvoor diverse prijzen ontvangen. Onlangs heeft Het Gelders Orkest Het Gelders OrkestLAB geïntroduceerd, een broedplaats voor vernieuwende muzikale initiatieven. Sinds 2011 is de jonge en succesvolle Antonello Manacorda als chef-dirigent aan Het Gelders Orkest verbonden.