The Sheep Song

FC Bergman, Toneelhuis

Een moderne fabel over het verlangen naar verandering

In de hoofdrol: een schaap. Het meest onschuldige van alle wezens is niet langer tevreden met zichzelf. Het voelt dat het meer in zich heeft, dat het voorbestemd is tot een glorieuzer leven dan dat van zijn soortgenoten. Het neemt zijn lot in eigen handen om mens te worden, te beginnen met rechtop lopen. Vervolgens komen allerhande mythische wezens op zijn pad, sommige werken hem tegen, andere helpen hem juist verder. Aan de hand van schilderachtige toneelbeelden vol fabelachtige figuren neemt deze woordeloze voorstelling het publiek mee in de zoektocht naar het mens-zijn. Een moderne fabel over volwassen worden, het streven naar steeds meer, beter en verder. Tegelijkertijd over de angst voor onvermijdelijke verandering, in onszelf maar ook om ons heen. Een meditatie over transformatie als fundamenteel mechanisme van het leven.

Achtergrondinformatie

‘Een fabel is een van de oudste literaire instrumenten in ons taalgebied, een vertelling aan de hand van dieren, om de mens een morele les over goed en kwaad te leren. In hoeverre is het mogelijk om in de huidige tijd van fake news en alternative facts nog zo’n uitgesproken en eenduidig moreel standpunt in te nemen?’ Die vraag stelde het gezelschap FC Bergman zich toen het besloot een nieuwe voorstelling te maken in de vorm van een fabel. Eerder maakte het gezelschap al eens een bewerking van de fabel Van den vos Reynaerde. Met The Sheep Song maakt het nu een omgekeerde beweging: voor deze voorstelling is geen bestaand verhaal gekozen, maar een geheel nieuwe fabel gecreëerd, met als beginpunt een thema dat de mens al eeuwen bezighoudt, namelijk: transformatie. 

Coming of age 
Ondanks zijn indrukwekkende verschijning is het fabelachtige schaap in de hoofdrol van The Sheep Song een ‘Elckerlijc’-figuur: het staat symbool voor ieder mens met de ambitie om boven zichzelf uit te stijgen. Aan de hand van dit dier onderzoekt FC Bergman wat het betekent om mens te zijn. Welke stations moet het schaap eigenlijk passeren om zich mens te kunnen noemen? Op zijn tocht naar het mens-zijn ontmoet het dier de ene na de andere mythische verschijning, waarvan sommigen hem helpen, terwijl anderen hem tegenwerken. Zo wordt hij op zijn tocht – zijn coming of age – afwisselend voortgestuwd en afgeremd. 

Transformatie
Die twee tegengestelde krachten in het verhaal zijn ingegeven door verschillende bestaande ideeën over verandering. Die wordt enerzijds gezien als een stuwende kracht die de mens duwt richting zelfvervolmaking – wie dingen in verandering zet, leidt een succesvol leven. Aan de andere kant is verandering voor de mens bedreigend: ouder worden, aftakelen en doodgaan zijn vormen van verandering die angst en onzekerheid veroorzaken. 

Om die tegenstelling in de voorstelling concreet te maken, laat het gezelschap zich inspireren door twee bestaande verhalen. In het diep-christelijke werk Faust van Goethe sluit de hoofdpersoon een pact met de duivel in ruil voor kennis. Hij staat voor de mens die zich als wetenschapper inzicht verschaft in de geheimen van het leven. Daar tegenover staat de pre-wetenschappelijke Metamorfosen van Ovidius, waarin de mens juist machteloos is en afhankelijk van de grillen van de goden. De menselijke neiging tot veranderen valt uiteen in de ambitie om te groeien enerzijds en de angst voor verandering anderzijds – over die paradox gaat The Sheep Song

Schilderijen
FC Bergman staat bekend om grote en indrukwekkende zelfgemaakte decors met veel videowerk. Met The Sheep Song gaat het gezelschap terug naar de kern: een voorstelling op een podium, zonder video of schaalvergroting. Toch zal de opvallende enscenering een belangrijke rol spelen, waarbij de complexiteit dit keer schuilt in de ingenieuze kostuums en maskers. Geïnspireerd op middeleeuwse schilderkunst en theater, waarin ieder verhaal zich afspeelt op de tweedimensionale lijn tussen hemelpoort en hellemuil, is ook in The Sheep Song de derde dimensie van diepte vrijwel afwezig. Begeleid door bijpassende muziek vormen op de voorste strook van het toneel mythische figuren uiteenlopende, schilderachtige taferelen die de reis van de hoofdpersoon verbeelden. Aan het schaap de taak om zijn weg te vinden binnen die tweedimensionaliteit.

Achtergrondinformatie

Biografie

FC Bergman (België) is in 2008 opgericht door zes acteurs-theatermakers-kunstenaars: Stef Aerts, Joé Agemans, Bart Hollanders, Matteo Simoni, Thomas Verstraeten en Marie Vinck. Sinds 2013 is FC Bergman vaste maker bij Toneelhuis in Antwerpen.

In korte tijd ontwikkelden zij een eigen theatertaal, die anarchistisch, licht chaotisch, extreem beeldend en poëtisch is. In hun werk staat vaak de spartelende, immer trachtende mens centraal. De meest recente en imposante productie in de reeks, JR (Holland Festival 2016), nam deze thematiek letterlijk en figuurlijk mee naar een ‘next level’. Sinds 2016 zijn Simoni en Hollanders teruggetreden als kernleden en werken ze op losse basis mee met FC Bergman. Op individuele basis spelen de leden van FC Bergman mee in diverse theaterproducties, tv-projecten en films, of maken onder eigen naam performances, bouwwerken en video’s.

2009         Jong Theater Prijs op Theater Aan Zee voor De thuiskomst van Harold Pinter

2010         Selectie Nederlands Theater Festival: Wandelen op de Champs-                                                   Elysées met een schildpad om de wereld beter te kunnen bekijken, maar het is
                   moeilijk thee drinken op een ijsschots als iedereen dronken is

2011          300 el x 50 el x 30 el, bij Toneelhuis

2012         Terminator Trilogie

2013         Van den vos

2015         Het land Nod

2016         Uitvoering Het land Nod op Festival d’Avignon, Zürcher Theater Spektakel

2018         JR, Holland Festival

2019-20    FC Bergman werkt mee aan Freud van ITA

2020-21    The Sheep Song

Toneelhuis, het grootste stadstheater van Vlaanderen, is ‘een huis van verschil’. Het is een ontmoetingsplaats voor eigenzinnige kunstenaars, artistieke disciplines en diverse publieken. In de historische Bourlaschouwburg in het centrum van Antwerpen biedt Toneelhuis onderdak aan heel verschillende theatermakers die eigentijds en innovatief werk maken/ontwikkelen/produceren met een internationale uitstraling. Hun artistieke verscheidenheid is een afspiegeling van de veelheid aan posities die onze tijd en onze samenleving kenmerkt. De Toneelhuismakers creëren hun voorstellingen voor de Bourla, voor specifieke locaties en voor theaters in binnen- en buitenland. Sinds 2000 presenteert Toneelhuis regelmatig werk in het Holland Festival, waaronder de driedelige theatermarathon in 2012 naar het boek De man zonder eigenschappen van Robert Musil.

Biografie

Credits

van en met
Stef Aerts, Joé Agemans, Matteo Simoni, Jonas Vermeulen, Marie Vinck, Thomas Verstraeten
lichtontwerp
Ken Hioco
geluidsontwerp
Senjan Janssen
kostuumontwerp
Joëlle Meerbergen
muziek
Frederik Leroux
productie
Toneelhuis | FC Bergman
coproductie
Holland Festival, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg
met de steun van
de tax shelter van de Belgische Federale overheid, Casa Kafka Pictures Tax shelter empowerd by Belfius
Credits
Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door

Cookies

Onze website maakt gebruik van cookies om zo uw online beleving te vergroten. Meer informatie

Toestaan

Holland Festival gebruikt cookies om u een snellere en betere beleving aan te bieden op deze website. In de cookies worden hele kleine stukjes informatie opgeslagen, zodat onze website acties die u doet kan onthouden. Hierin worden geen persoonsgegevens verwerkt en we kunnen niet achterhalen wie u bent.

Websiteverbeteringen

We gebruiken Google Analytics om het verkeer te meten op onze website. Dit geeft ons inzicht hoe bezoekers onze website gebruiken en geeft ons de mogelijkheden om de website te verbeteren. Daarnaast gebruiken we Google Analytics voor remarketingdoeleinden via Google AdWords.

Informatie delen

We maken gebruik van Facebook, TwitterAddThis en Google Plus zodat u informatie kunt delen met uw vrienden via sociale media.

Video's

Om video's te tonen op onze website wordt een cookie gebruikt om te onthouden waar u bent gebleven tijdens het bekijken van de video.

lees ons cookie beleid

Geen cookie modus

lees ons cookie beleid