Mailles

Dorothée Munyaneza

Een podium voor verhalen van zes sterke vrouwen

Voor haar werk Mailles, ‘weefsel’, verzamelde choreograaf Dorothée Munyaneza, zelf afkomstig uit Kigali (Rwanda), een groep van zes heel verschillende kunstenaars op een podium. Met ieder van hen voelt ze een diepe verwantschap, vanwege hun kracht en maatschappelijke betrokkenheid. De vrouwen zijn Afrikaans, of hebben Afrikaanse roots, en spreken zich uit over hun ervaringen met geweld en onderdrukking. Tegelijkertijd vieren ze hun vrouwelijke kracht. Iedere vrouw vertelt haar verhaal in haar eigen taal, op haar eigen manier – van spoken word tot flamencodans. Ontwerpster en beeldend kunstenares Stéphanie Coudert verbindt met kleding en decor de verschillende elementen. Zo ontstaat op het podium een knooppunt waar alle verhalen samenkomen. Munyaneza omschrijft de groep: ‘Onze verhalen zijn met elkaar verknoopt. Wij zijn melodieën. Wij zijn menselijkheid. Wij vormen knooppunten. Voorbij identiteit, zijn we een geografisch, generationeel en professioneel netwerk.’

 

Biografie

Als in 1994 de genocide in Rwanda losbarst, lukt het de dan twaalfjarige Dorothée Munyaneza en haar familie om Kigali te verlaten en naar­­­ Groot-Brittannië te verhuizen. Daar studeerde ze muziek aan de Jonas Foundation in Londen en sociale wetenschappen aan de Canterbury Christ Church University. Na haar studie vertrok ze naar Frankrijk, waar ze meewerkte aan de soundtrack van de film Hotel Rwanda (2004) van Terry George. Als zangeres was ze onder meer te horen op het album Anatomic (2005) van Afro Celt Sound System. In 2010 kwam haar eerste soloalbum uit­­­­, geproduceerd door Martin Russell, en in 2012 werkte ze samen met componist James Brett aan het album Earth Songs.


Munyaneza brengt in haar projecten een dialoog op gang tussen muziek en andere uitingsvormen. Zo combineerde ze bijvoorbeeld Afro-folk, dans en teksten van Woody Guthrie in een samenwerking met gitarist Seb Martel, en was Krypt/ The last song I dance een mix van dans, poëzie en experimentele muziek met musicus Jean-François Pauvros, butoh-choreograaf Ko Murobushi en componist Alain Mahé. Met Alain Mahé maakte ze in situ performances in Centre Pompidou in Parijs en het Mucem in Marseille, en creëerde ze daarnaast eigen choreografieën. Ze ontmoette choreograaf François Verret in 2006 en trad op in vier van zijn stukken, Sans RetourIceCabaret en Do you remember, no I don't. Sindsdien is Dorothée Munyaneza actief in de internationale danswereld en werkte ze met Nan Goldin, Mark Tompkins, Robyn Orlin, Rachid Ouramdane, Maud Le Pladec en Alain Buffard.

In 2013 richt ze haar eigen gezelschap op, Kadidi. De eerste productie Samedi Détente gaat in 2014 in het Théâtre de Nîmes in première, en heeft een uitgebreide tournee met meer dan honderd optredens in Frankrijk en daarbuiten. In 2017 presenteert ze haar tweede productie, Unwanted, die opnieuw de gebeurtenissen in Rwanda als uitgangspunt heeft. ‘Making Dance Out of the Unspeakable’ schrijft de New York Times bij de première in het Baryshnikov Arts Center.

Biografie

Credits

concept
Dorothée Munyaneza
met
Ife Day, Yinka Esi Graves, Asmaa Jama, Elsa Mulder, Dorothée Munyaneza, Nido Uwera
artistieke medewerking, kostuums, scenografie
Stéphanie Coudert
met dank aan
Keyierra Collins, Hlengiwe Lushaba Madlala, Zora Santos
muziek
Alex Inglizian, Alain Mahé, Ben Lamar Gay, Dorothée Munyaneza
geluid
Alain Mahé
licht
Christian Dubet
scenografisch advies
Vincent Gadras
algemene regie
Marion Piry
lichtregie
Marine Levey, Anna Geneste
geluidsregie
Camille Frachet
productie
Compagnie Kadidi, Anahi
coproductie
Théâtre de la Ville - Paris, Festival d’Automne à Paris, Charleroi Danse - Centre Chorégraphique de Wallonie-Bruxelles, Châteauvallon - Scène nationale, Théâtre de Saint-Quentin-en-Yvelines - Scène nationale, Le Grand T - Théâtre de Loire-Atlantique, CCN - Ballet National de Marseille (Accueil Studio 2020), NEXT Festival / La Rose des Vents - Scène nationale Lille Métropole Villeneuve d'Ascq, Théâtre National de Bretagne, Théâtre de Nîmes - Scène conventionnée d'intérêt national - Art et Création - Danse contemporaine
met steun van
DRAC Provence-Alpes-Côte d’Azur, Ministère de la Culture, Fonds de dotation du Quartz - Scène nationale de Brest, La Chartreuse de Villeneuve lez Avignon - Centre national des écritures contemporaines, la SPEDIDAM, le Département des Bouches du Rhône, la Ville de Marseille.
Dorothée Munyaneza is associate artist bij Théâtre de la Ville-Paris en was in residentie in Chicago (VS) met de steun van de FACE Foundation, het Franse Consulaat-Generaal in Chicago, het Franse Instituut in Parijs, en in samenwerking met High Concept Labs, Ragdale Foundation, Experimental Station, Poetry Foundation, France Chicago Center aan de Universiteit van Chicago.
Credits
Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door

Cookies

Onze website maakt gebruik van cookies om zo uw online beleving te vergroten. Meer informatie

Toestaan

Holland Festival gebruikt cookies om u een snellere en betere beleving aan te bieden op deze website. In de cookies worden hele kleine stukjes informatie opgeslagen, zodat onze website acties die u doet kan onthouden. Hierin worden geen persoonsgegevens verwerkt en we kunnen niet achterhalen wie u bent.

Websiteverbeteringen

We gebruiken Google Analytics om het verkeer te meten op onze website. Dit geeft ons inzicht hoe bezoekers onze website gebruiken en geeft ons de mogelijkheden om de website te verbeteren. Daarnaast gebruiken we Google Analytics voor remarketingdoeleinden via Google AdWords.

Informatie delen

We maken gebruik van Facebook, TwitterAddThis en Google Plus zodat u informatie kunt delen met uw vrienden via sociale media.

Video's

Om video's te tonen op onze website wordt een cookie gebruikt om te onthouden waar u bent gebleven tijdens het bekijken van de video.

lees ons cookie beleid

Geen cookie modus

lees ons cookie beleid