Kukangendai

Ontdekkingstocht langs muzikale afgronden

Naar Kukangendai luisteren betekent onbekend gebied betreden. Deze experimentele rockband uit Japan bouwt sinds 2006 aan een indrukwekkend oeuvre van zich voortdurend ontwikkelende, akoestische muziek met elektronische invloeden. Sommigen noemen het math rock, anderen avant-jazz, weer anderen minimalisme, maar zelf zijn ze wars van dit soort labels. Wat zeker is, is dat ze een spannend en nogal tegendraads geluid produceren dat je luistervermogen op scherp zet. Hun toewijding en aanhoudende drang tot vernieuwing heeft de drie bandleden vele fans opgeleverd, waaronder bekende namen als Gisèle Vienne en Ryuichi Sakamoto. De laatste jaren werkt de band vaak samen met theatermakers en zijn ze in diverse voorstellingen te zien geweest. Op het Holland Festival speelt Kukangendai een set in het Bimhuis, waarmee de band voor het eerst in Nederland te zien is – niet te missen voor muzikale ontdekkingsreizigers.

Achtergrondinformatie

Kukangendai bestaat uit Junya Noguchi (gitaar, zang), Keisuke Koyano (bas) en Hideaki Yamada (drum). Het drietal studeerde samen in Tokio en vond elkaar in hun alternatieve muzieksmaak. Geen van drieën had noemenswaardige ervaring als muzikant, maar dat leek ze ook niet per se nodig om een band te beginnen. Ze wilden juist iets anders doen dan al die geschoolde muzikanten, conventies doorbreken. De bandleden kijken het liefst met de blik van een conceptuele kunstenaar naar muziek. 

Onbeschrijflijke muziek
Hoe klinkt Kukangendai? Dat is een vraag waarmee al veel muziekjournalisten hebben geworsteld en die op verschillende momenten totaal verschillende antwoorden kan krijgen. Aanvankelijk liet de sound van de band zich het beste omschrijven als van een klassieke driemansformatie (gitaar, bas en drums), die op semi-akoestische instrumenten elektronische ritmes uit genres als glitch, IDM en dubstep ten gehore brengt. De melodieën, beats en breaks werden uitgekleed, herschikt, ingestudeerd en live gespeeld. Het werk van Kukangendai wordt soms math rock genoemd: een polyritmische, vaak instrumentale vorm van rock. Anderen hebben het omschreven als een wonderbaarlijk klinkende vorm van morsecode.

Doorbraak
De bandleden lieten zich in de beginfase inspireren door de Japanse bands die ze kenden: vooral experimentele, elektronische muziek en hiphop. Een doorbraak in hun denken over muziek kwam toen ze werk van de Duitse techno-producer Oval ontdekten, vertelt Junya Noguchi in een interview voor de site Performing Arts Network Japan. ‘De muziek van Oval zorgde ervoor dat ik muziek wilde maken die zo anders is dan alles wat ik al kende, dat het zelfs mij als maker zou verbazen.’ Ze waren vooral enthousiast over een specifieke glitch-techniek die Oval gebruikte: hij maakte krasjes in cd’s, speelde die af om vervolgens met samples van het tikkende en overslaande geluid van de kapotte cd’s weer nieuwe nummers te maken. Noguchi wilde geen elektronica toevoegen aan zijn eigen geluid, maar wel graag dat effect najagen. ‘We besloten op een keer, deels voor de lol, om een opzettelijke poging te wagen om net zo’n soort geluid te produceren als wanneer de naald op een plaat plotseling een groef overslaat tijdens het spelen.’ Dit effect ligt mede aan de basis van het Kukangendai-geluid. 

Schurend geluid
Ongebruikelijke geluidsexperimenten zijn vervolgens het uitgangspunt geworden voor het nieuwe geluid dat de band bij ieder nieuw album wil creëren. Een ander vervreemdend concept dat ze gehanteerd hebben, is tegen elkaar in spelen. Noguchi: ‘Muziek heeft sterk de neiging om samen te komen als een harmonieuze stroom van geluid. Maar wij wilden proberen om precies het tegenovergestelde te bereiken. Simpel gezegd, we wilden een situatie creëren waarin verschillende geluiden met elkaar wedijverden, of zelfs elkaar bevochten. Op basis van dit concept speelden we een performance, waarbij we tegelijkertijd totaal verschillende stukken speelden.’ Dat doen ze nu niet meer zo letterlijk. Maar schuren doet hun muziek nog altijd. 

Theatermuziek
De laatste jaren werkt de band regelmatig samen met theatermakers, vooral bij het gezelschap Chiten in Kyoto. Ze stonden in Japanse bewerkingen van stukken als Fatzer (Brecht), Romeo en Julia (Shakespeare) en Mystery-Bouffe (Majakovski). Die theaterervaring heeft de band verder gebracht en vooral hun live performance beïnvloed, legt voorman Noguchi uit. ‘We hebben in het theater veel geleerd over de relatie met ons publiek. Chiten hecht veel belang aan de aanwezigheid van de toeschouwers. Het lijkt vaak wel alsof de groep samen met het publiek theater maakt. Hierdoor hebben we een andere kijk gekregen op de interactie met ons publiek.’ 

Humor
De optredens van Kukangendai worden tegenwoordig ‘humoristisch’ genoemd, wat vooral als een droog soort humor moet worden opgevat: de leden staan meestal op een stoïcijnse manier te musiceren. De verrassende humor komt dan ook vooral van de onverwachte wendingen en bizarre kwinkslagen in hun muziek.

Achtergrondinformatie

Biografie

De Japanse band Kukangendai is opgericht in 2006 door gitarist en zanger Junya Noguchi, bassist Keisuke Koyano en drummer Hideaki Yamada. Het drietal speelt experimentele rock. Hun muziek wordt door sommigen ook wel math rock of avant-jazz genoemd. Een nummer van Kukangendai ontstaat doorgaans na een lang en nauwkeurig proces, waarbij melodieën en ritmes zorgvuldig gedeconstrueerd worden. Speelfouten worden juist omarmd en vervolgens zo vaak herhaald dat ze onderdeel worden van de muziek. Het resultaat is de minimalistische, polyritmische sound waar Kukangendai bekend om staat. 

In Japan heeft de band een cultstatus bereikt en speelde het drietal al vele concerten, steevast in dezelfde opvallend stoïcijnse houding. In 2016 opende de band Soto, een studio annex concertzaal in Kioto, waar ze andere bands uitnodigen. In 2018 brachten ze de ep Zureru uit, waarvoor ze samenwerkten met Ryuichi Sakamoto. In 2019 kwam Palm uit op het label Ideologic Organ van Stephen F. O'Malley.

Albums
2009 Kukangendai
2012 Kukangendai 2
2014 Live
2015 Remixes
2016 RAP PHENOMENON (met Moe & Ghosts)
2018 Zureru (ep met Ryuichi Sakamoto)
2019 Palm
2021 Tentei

Biografie

Credits

gitaar, stem
Junya Noguchi
bas
Keisuke Koyano
drums
Hideaki Yamada
Credits

Links

Kukangendai

Cookies

Onze website maakt gebruik van cookies om zo uw online beleving te vergroten. Meer informatie

Toestaan

Holland Festival gebruikt cookies om u een snellere en betere beleving aan te bieden op deze website. In de cookies worden hele kleine stukjes informatie opgeslagen, zodat onze website acties die u doet kan onthouden. Hierin worden geen persoonsgegevens verwerkt en we kunnen niet achterhalen wie u bent.

Websiteverbeteringen

We gebruiken Google Analytics om het verkeer te meten op onze website. Dit geeft ons inzicht hoe bezoekers onze website gebruiken en geeft ons de mogelijkheden om de website te verbeteren. Daarnaast gebruiken we Google Analytics voor remarketingdoeleinden via Google AdWords.

Informatie delen

We maken gebruik van Facebook, TwitterAddThis en Google Plus zodat u informatie kunt delen met uw vrienden via sociale media.

Video's

Om video's te tonen op onze website wordt een cookie gebruikt om te onthouden waar u bent gebleven tijdens het bekijken van de video.

lees ons cookie beleid

Geen cookie modus

lees ons cookie beleid