© Nata Sopromadze

Kordz x Sakamoto

Alexandre Kordzaia (Kordz), Asko|Schönberg

Nieuwe avonturen met synthesizer-pop uit Sakamoto’s beginjaren

Ryuichi Sakamoto brak rond 1980 internationaal door met synthesizerpop die deuren opende voor generaties (pop)musici na hem. Nog altijd kijken velen voor inspiratie naar de muziek uit die vroege periode. Een van hen is de Zwitsers-Georgische producer en componist Alexandre Kordzaia (1994), beter bekend als Kordz, die – naast Sakamoto – Ravel, Stravinsky, Prince en James Brown als inspiratiebronnen noemt. Zijn muziek heeft dezelfde opgewekte energie en muzikale creativiteit als die van de vroege Sakamoto. Speciaal voor Asko|Schönberg zet hij, met toestemming van de meester, het mes in het werk van Sakamoto en zal hij bekende én onbekendere, experimentelere nummers zoals Thousand KnivesTibetan Dance en Self Portrait tot een nieuw rebels geheel versnijden. Scenograaf Boris Acket plaatst het concert in een droomachtige audiovisuele omgeving die reageert op de muziek van Sakamoto én de interpretatie door Kordz, die zelf de synthesizers bespeelt. Wat Sakamoto ervan vindt? ‘Het wordt leuk om te horen wat hij met mijn materiaal klaarstoomt!’

De laatste kaarten zijn verkrijgbaar via de website van het Muziekgebouw.

Achtergrondinformatie

De invloed die de Japanse componist en muzikant Ryuichi Sakamoto heeft gehad op de hedendaagse dancemuziek kan niet onderschat worden. Sakamoto werd bekend als lid van de synthesizer-popgroep Yellow Magic Orchestra. Ook solo bracht hij in de jaren zeventig en tachtig albums uit met muziek die wordt gezien als een belangrijke voorloper van de house en techno zoals die eind jaren tachtig populair werden. Deze genres vormden op hun beurt weer het begin van de dancemuziek zoals we die nog altijd kennen.

Eerbetoon
Om het belang van Sakamoto’s muziek te onderstrepen en tegelijk de tijdloze kracht ervan te laten horen, stelt de Zwitsers-Georgische producer en componist Alexandre Kordzaia (1994), beter bekend als Kordz, een eerbetoon samen voor het Holland Festival. Kordz x Sakamoto is een concert waarin het vroege, bekende én onbekende werk van Sakamoto in compleet nieuwe arrangementen te horen is. Kordz verbouwt de nummers tot composities in zijn eigen stijl, en deze worden live gespeeld door het Nederlandse ensemble Asko|Schönberg met Kordz zelf achter de synthesizer.

Puur en opgewekt
Als kind werd Kordzaia al betoverd door de klanken van Sakamoto. Zijn moeder kwam op een dag thuis met het album /05, waarop Sakamoto vroege werken, zoals Tibetan Dance en Thousand Knives, opnieuw op een akoestische piano had ingespeeld. Deze muziek is Kordzaia de rest van zijn leven bijgebleven. Wat deze zo bijzonder maakt, is de ogenschijnlijke eenvoud ervan, zegt hij. ‘Zijn vroege werk is cheesy. Daarmee bedoel ik: ongecompliceerd, puur, opgewekt. Iedereen die ernaar luistert, kan dat horen. Er is niks dubbelzinnigs aan. Dat maakt die muziek opbeurend en daar hou ik van.

Gedeeld door Sakamoto zelf
Een aantal jaar geleden nam Kordzaia samen met rapper DRO een track op met de titel Sakamoto. Daarin samplede hij de melodie van de Sakamoto’s pianonummer Rain. Vorig jaar werd een akoestische versie van Kordz’ nummer door Sakamoto zelf gedeeld op social media. Dus toen Asko|Schönberg en het Holland Festival hem vroegen of hij mee wilde werken aan een nieuw te maken programma met muziek van Sakamoto, zei hij direct ja.

Van strijkkwartet tot discobeat
Het concert heeft de vorm van een collage. Kordzaia wil Sakamoto’s werk uit de jaren zeventig en tachtig opnieuw vormgeven. Hij gaat werken met samplers en vocoders om de nummers opnieuw te arrangeren. ‘Ze moeten net zo gaan klinken als vroeger in mijn hoofd.’ 
Hij wil een klankwereld creëren die voor een deel ter plekke tot stand moet komen en niet van tevoren tot op de seconde vastligt. Daarom behandelt hij het ensemble als een soort loop station, met herhaalbare, muzikale modules die hij live kan aan- en uitzetten.

'Voor deze performance wil ik een wijd spectrum aan geluiden creëren, die ook tegelijk kunnen klinken. Op sommige momenten zijn het pure soundscapes, waarin je geleidelijk flarden Sakamoto hoort. Op andere momenten hoor je meer complete songs.’
Kordz wil bovendien de diversiteit van Sakamoto’s muziek omarmen en daarom beslaat deze performance het hele spectrum tussen experimentele soundscapes en dansbare discotracks. ‘Thousand Knives moet straks klinken als Ravels Strijkkwartet uit het begin van de vorige eeuw en vervolgens naadloos overgaan in een discobeat.’

Bevrijd van genres
Die diversiteit is niet toevallig ook eigen aan het oeuvre van Kordzaia zelf. Hij werkt net zo makkelijk met een orkest als met een dj-set. Die uitersten zijn voor het publiek soms lastig te verenigen, erkent hij, maar zelf ziet hij vooral overeenkomsten. ‘Klassieke muziek heeft ook een beat. En disco zit vol met blazers en violen. Een piano doet het prima in hiphop..’ Net als zijn muzikale held Sakamoto laat hij zich niet beperken door genres. Maar die verlossing kwam niet zomaar. ‘Lang voordat ik dat nummer met DRO maakte, liep ik al rond met het idee dat de melodie van Rain geweldig zou zijn op een trap beat. Maar ik vond het altijd te gênant om dat doen. Gelukkig heb ik me over die angst heen gezet. Dat was een grote bevrijding.’

De performance heeft ook een visuele component, die wordt verzorgd door de Nederlandse multimediakunstenaar Boris Acket. Eind vorig jaar werkte Acket samen met Colin Benders aan Residency, een geluids- en video-installatie in Tivoli Vredenburg die in recensies werd omschreven als ‘een trip’. Nu verzorgt hij de visuals bij Kordz x Sakamoto. ‘Het wordt een 3D-experience,’ zegt Kordzaia, ‘waarbij het licht en de visuals de thema’s van Sakamoto versterken. Uiteindelijk moet de performance een geheel worden. De visuals helpen bij de overgang van het ene muziekstuk in het andere.’

 

Biografieën

Stravinsky en Daft Punk, Prince en Ravel, de Zwitsers-Georgische componist en performer Alexandre Kordzaia (Tbilisi, 1994), alias Kordz, haalt zijn inspiratie uit vele soorten en stijlen muziek. Deze brede muzikale interesse is ook te zien in het pad dat hij doorliep voor zijn muzikale opleiding. Hij studeerde eerst aan de Muziekacademie Bazel. Hier componeerde hij elektroakoestische muziek en volgde hij een studie tot sound engineer. Na zijn afstuderen verdiepte hij zich verder aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij compositie studeerde bij Peter Adriaansz en Yannis Kyrikiades. De focus in zijn studies lag altijd op het natuurlijk laten samengaan van elektronische en akoestische instrumenten. 

In Georgië heeft Kordz een flinke reputatie opgebouwd met dansbare live sets en bijzondere samenwerkingen met onder andere het Georgisch Filharmonisch Orkest, violist Giorgi Zagareli en met rapper DRO. Ook in Europa is hij een veelgevraagd componist en werkte hij onder andere met Asko|Schönberg, Kluster5, Nieuw Ensemble, Junge Norddeutsche Philharmonie, het Residentie Orkest en de Dortmunder Philharmoniker. Een recente samenwerking is met Club Guy & Roni en Slagwerk Den Haag, waarvoor hij een geheel eigen compositie schreef voor Het Zwanenmeer. Vorig jaar ging op de Cello Biënnale Amsterdam zijn stuk Alex, how is it going with your Cello Concertino? in première, dat werd uitgevoerd door celliste Lidy Blijdorp en Asko|Schönberg.

In zijn bijna zeventig levensjaren heeft Ryuichi Sakamoto (1952, Tokio) vele muzikale levens doorlopen. Als keyboardspeler en songwriter in Haruomi Hosono’s Yellow Magic Orchestra stond hij aan de wieg van de technopop. Zijn solo-experimenten met het mengen van muziekgenres vanuit de hele wereld en grondige studies van het klassieke impressionisme leidden ertoe dat hij de muziek voor bijna veertig films componeerde in evenzoveel jaar, waaronder Nagisa Oshima’s Merry Christmas, Mr Lawrence (1983), Bernardo Bertolucci’s The Last Emperor (1987) en The Sheltering Sky (1990), en de Oscarwinnende film The Revenant (2015) van Alejandro González Iñárritu. 

Alleen al in de afgelopen twintig jaar schreef hij een multimediale opera, maakte hij van een glazen gebouw een instrument en reisde hij naar het noordpoolgebied om het geluid van smeltende sneeuw op te nemen. Die pioniersgeest is volop hoorbaar op Sakamoto's album async uit 2017 dat een geluidsportret schetst van het verstrijken van de tijd tijdens zijn herstel van keelkanker. ‘Muziek, werk en het leven hebben allemaal een begin en een eind,’ zei Sakamoto begin 2019. ‘Wat ik nu wil maken is muziek die bevrijd is van de beperkingen van de tijd.’ 

Sinds halverwege de jaren negentig besteedt Sakamoto veel tijd aan ecologische en activistische zaken. Dit komt terug in zijn werk, zoals in de opera LIFE (1999). Hij richt liefdadigheidsorganisaties op en organiseert vanaf 2012 het jaarlijks terugkerend muziekevenement NO NUKES, waar vele bekende artiesten, waaronder Kraftwerk, aan deelnemen om te protesteren tegen kernenergie na de ramp in Fukushima. Zijn werk is ondermeer bekroond met een Oscar, twee Golden Globes, een Grammy, de Orde van de Cavaleiro Admissão van de regering van Brazilië en de Ordre des Arts et des Lettres van de regering van Frankrijk. 

Asko|Schönberg is een toonaangevend ensemble voor nieuwe muziek uit Nederland. Belangrijke pijlers zijn experiment en een vernieuwende programmering met oog voor de actualiteit. Met een rijk netwerk aan musici, dirigenten, componisten, veelzijdige jonge makers en partners uit verschillende kunstdisciplines, draagt Asko|Schönberg bij aan het 'maken van nu'. Het ensemble fungeert als een platform. Met innovatieve en energieke partners bouwt het aan de ontwikkeling van eigentijdse gecomponeerde muziek in al haar verschillende vormen. Het ensemble voert zowel de top van de grote 20e-eeuwse componisten uit, als het allernieuwste 21e-eeuwse werk. Naast componisten als Andriessen, Goebaidoelina, Boulez, Kurtág en Ligeti staat geregeld werk van Van der Aa, Ruo, Tsoupaki, Wilbert Bulsink en Stefan Prins op de lessenaars. Asko|Schönberg is te vinden op concertpodia, festivals en in interdisciplinaire voorstellingen en werkte de laatste jaren onder andere samen met De Nationale Opera, NTR ZaterdagMatinee en NITE. Ook is het ensemble regelmatig te zien geweest op het Holland Festival, onder meer in 2019 in Triptych van componist Bryce Dessner en in 2016 in Theatre of the World van Louis Andriessen.

Geef multimediakunstenaar Boris Acket (1988) een ruimte en hij maakt er een buitenaardse ervaring van. Acket werkt met technologie, ruimte, film, licht en geluid. Hij maakt installaties, vaak larger than life, die interactief, levendig en overweldigend zijn. Hij werkt samen met audiokunstenaars en componisten, zoals Colin Benders en Joep Beving. Zijn werk is vaak te zien op muziekfestivals, zoals Lowlands en Amsterdam Dance Event, maar ook tijdens de Noorderkerkconcerten. Andere plekken waar zijn werk te zien was: NXT Museum, De School, Down The Rabbit Hole, Wildeburg, Muziekgebouw aan 't IJ, Van Gogh Museum, Frame Lab & DGTL Festival.

Credits

muziek
Alexandre Kordzaia, naar Ryuichi Sakamoto
scenografie
Boris Acket
uitvoering
Asko|Schönberg featuring Kordz
coproductie
Asko|Schönberg, Holland Festival
Asko|Schönberg, musici:
Jeannette Landré, fluit
David Kweksilber, klarinet
Pauline Post, toetsen (piano, celesta, synthesizer)
Joey Marijs, slagwerk
Fedor Teunisse, slagwerk & electronics
Ernestine Stoop, harp
Joseph Puglia, viool
Isa Goldschmeding, viool
Liesbeth Steffens, altviool
Sebastiaan van Halsema, cello
James Oesi, contrabas
Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door

Cookies

Onze website maakt gebruik van cookies om zo uw online beleving te vergroten. Meer informatie

Toestaan

Holland Festival gebruikt cookies om u een snellere en betere beleving aan te bieden op deze website. In de cookies worden hele kleine stukjes informatie opgeslagen, zodat onze website acties die u doet kan onthouden. Hierin worden geen persoonsgegevens verwerkt en we kunnen niet achterhalen wie u bent.

Websiteverbeteringen

We gebruiken Google Analytics om het verkeer te meten op onze website. Dit geeft ons inzicht hoe bezoekers onze website gebruiken en geeft ons de mogelijkheden om de website te verbeteren. Daarnaast gebruiken we Google Analytics voor remarketingdoeleinden via Google AdWords.

Informatie delen

We maken gebruik van Facebook, TwitterAddThis en Google Plus zodat u informatie kunt delen met uw vrienden via sociale media.

Video's

Om video's te tonen op onze website wordt een cookie gebruikt om te onthouden waar u bent gebleven tijdens het bekijken van de video.

lees ons cookie beleid

Geen cookie modus

lees ons cookie beleid