Een grenzeloze viering van muziek uit het hart

Holland Festival en Koninklijk Theater Carré presenteren

When Paths Meet

Sami Yusuf, Amsterdams Andalusisch Orkest, Cappella Amsterdam

(afgelast)

Het Holland Festival 2020 is helaas afgelast. meer info

Sami Yusuf, de wereldwijd succesvolle zanger, componist en muzikant, wordt door media als de BBC en Time Magazine een ‘megaster’ genoemd. Met een sterke voorkeur voor soefimuziek, beheerst hij het hele bereik van diep meditatieve melodieën tot pulserende, energieke ritmes. Zijn composities zijn geïnspireerd op traditionele muziek en mystieke poëzie. De Britse muzikant met Azerbeidzjaanse wortels zingt in meerdere talen en verkent verschillende culturen, want: ‘Mensen over de hele wereld zijn op zoek naar verbinding en muziek maakt die diepgaande connectie mogelijk.’ Voor het bijzondere project When Paths Meet schrijft hij geheel nieuwe composities en arrangementen. Yusuf en zijn vaste musici werken samen met Cappella Amsterdam en het Amsterdams Andalusisch Orkest. Zij verweven hun eigen tradities in een gezamenlijke viering van muziek die culturele grenzen ontstijgt.

biografie

‘Ik heb altijd een genezende kracht in de muziek ervaren, een kracht die het diepste van onze mensheid kan onthullen. Zo is muziek altijd gezien in de wijsheid-tradities van het verleden: een ontwakende, levensbevestigende essentie.’ – Sami Yusuf


Zijn gedrevenheid om via de kracht van muziek de subtiliteit van de menselijke geest uit te drukken, heeft Sami Yusuf's carrière vanaf het begin richting gegeven. De internationaal bekende Britse componist en muzikant Yusuf (1980) groeide op in Londen en begon als kind zijn muzikale vaardigheden te ontwikkelen. Hij leerde verschillende traditionele Midden-Oosterse instrumenten te bespelen en verkende de tonen en vormen van de muziek die ze voortbrachten. Aan zijn vermogen om zich muzikaal uit te drukken binnen het klassieke Arabische/Perzische maqam-systeem, voegde hij in zijn tienerjaren beheersing van de piano en de viool toe terwijl hij zich in de westerse klassieke muziek verdiepte en er zich in bekwaamde.

Yusufs genrebepalende eerste album omvatte zowel deze westerse als oosterse elementen die ook in Yusuf zelf aanwezig zijn, en met de uitgave ervan verwierf hij al snel internationale erkenning. In al zijn werken vindt de luisteraar een gemeenschappelijke onderliggende spiritualiteit die voortkomt uit Yusufs overtuiging dat tradities over de hele wereld mooie aspecten zijn van één onderliggende werkelijkheid. In de afgelopen jaren heeft Yusufs muziek weerklank gevonden in de klanken van Andalusië tot India, en zijn teksten weerspiegelen de wijsheid en de schoonheid van mystieke dichters. Met zijn liefde voor zijn Azerbeidjaanse afkomst en zijn Europese opvoeding probeert hij diep uit deze verschillende bronnen te putten om een herbeleving van de traditionele muziek voor een hedendaags publiek te bewerkstelligen.

Kamerkoor Cappella Amsterdam werd in 1970 opgericht door Jan Boeke en staat sinds 1990 onder de artistieke leiding van chefdirigent Daniel Reuss. Het koor legt zich toe op zowel moderne als op oude muziek, en schenkt speciale aandacht aan werk van Nederlandse componisten, variërend van Jan Pieterszoon Sweelinck tot Louis Andriessen en Ton de Leeuw. Componisten als Robert Heppener en Jan van Vlijmen componeerden speciaal voor het koor.

Cappella Amsterdam levert geregeld bijdragen aan operaproducties, zoals de Stockhausen-cyclus aus LICHT tijdens het Holland Festival 2019, Stockhausens SONNTAG aus LICHT bij de Opera van Keulen (2011) en Wolfgang Rihms Dionysos tijdens het Holland Festival 2010. Ook vervulde Cappella Amsterdam een belangrijke rol in de Nono-trilogie tijdens het Holland Festival 2014. Naast hechte samenwerkingen met Nederlandse topensembles en -orkesten, zoals het Orkest van de Achttiende Eeuw, het Koninklijk Concertgebouworkest en Asko|Schönberg, werkt Cappella Amsterdam met vooraanstaande internationale gezelschappen als de Akademie für Alte Musik Berlin, het RIAS Kammerchor, Ensemble Musikfabrik, Il Gardellino en het Ests Philharmonisch Kamerkoor.

In 2010 werd het koor genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst en voor de Edison Klassiek Publieksprijs. Een opname (2010) van Frank Martins Golgotha werd genomineerd voor een Grammy. Een cd (2012) met koorwerken van Leoš Janáček en de opname (2016) van Arvo Pärts Kanon Pokajanen werden beide bekroond met een Edison Klassiek.

In 2018 ontving Cappella Amsterdam de Klassieke Muziekprijs van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties voor hun uitvoering van Brahms’ Ein deutsches Requiem met het Orkest van de Achttiende Eeuw.

Het Amsterdams Andalusisch Orkest, opgericht in 2011, speelt verschillende muziekvormen uit een gebied dat zich uitstrekt van Granada tot Bagdad. Het repertoire omvat diverse tijdsperioden en stijlen. Centraal staat de Arabo-Andalusische muziek die zich in de middeleeuwen ontwikkelde op het Iberische schiereiland. Deze was tot de Reconquista in 1492 onderdeel van een kalifaat waarin cultuur en wetenschap een hoge vlucht namen. Daarnaast speelt het AAO mystieke Oosterse muziek, improvisatiemuziek uit de Arabische wereld, en de meer volkse muziek uit de Maghreb.

Binnen het Arabo-Andalusische repertoire richt het AAO zich op drie genres. De traditionele, klassieke tarab. De chaabi andalusi richt zich op muzikale crossovers en volksmuziek met invloeden van het Arabo-Andalusische repertoire. De sufi andalusi vertegenwoordigt de mystieke kant van de muziek, met gezongen improvisaties die in zawiyas (heilige graftombes) van meester op leerling worden overdragen. Naast deze repertoires staat het AAO met andere Andalusisch georiënteerde genres op het podium, zoals de malhoun en de flamenco, en specialiseert het zich op de Oosterse sharqi muziek. In de Tribute serie eert het AAO grootheden uit het verleden als Oum Kalthoum, Abdelhalim Hafez en Mohamed Abdelwahab.

Ook presenteert het eigentijdse ontwikkelingen en composities. Behalve musiceren legt het orkest zich toe op educatie, en organiseert het exposities en het Ud festival. In theatervoorstellingen presenteert het AAO muziek en cultuur uit het gebied waar het genre ontstaan is. Daarin spelen verhalen een belangrijke rol. Het orkest heeft meermalen opgetreden in het Holland Festival opgetreden, in 2018 met een programma rond een mystieke soefitraditie uitgevoerd door vrouwen.

Meer

CREDITS

muziek, muzikale leiding, zang
Sami Yusuf
uitvoering
Sami Yusuf, (zang, oed, tar, tonbak)
Seyyed Mohammad Jaber (daf, bendir, dajre),
Seyed Ali Jaberi (tanbur),
Seyyed Pourya Jaberi (tanbur, bendir, daf),
Ömer Avci (dhol, udu, bendir, kudüm),
Eyüpcan Açikpazu (ney),
Selim Boyaci (oed),
Hüseyin Can Pala (saz),
Onur Cicin (kanun),
Mahyar Toreihi (santoor),
Amsterdams Andalusisch Orkest,
Cappella Amsterdam

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR