Een waternimf op zoek naar menselijke liefde

Rusalka

Antonín Dvořák, De Nationale Opera

(afgelast)

Het Holland Festival 2020 is helaas afgelast. meer info

Een waternimf wordt verliefd op een prins en wil mens worden. Ze is zelfs bereid haar stem op te geven in de hoop dichter bij hem te komen. Voor zijn betoverende opera Rusalka uit 1901 liet de Tsjechische componist Antonín Dvořák zich inspireren door het Germaanse volksverhaal over Undine, waarop ook Hans Christian Andersen De kleine zeemeermin baseerde. Dvořák componeerde poëtische, sensuele muziek met melancholische melodieën, met Rusalka’s Lied aan de maan als hoogtepunt. Met de Tsjechische dirigent Jakub Hrůša aan het hoofd van het Concertgebouworkest, en onder regie van de Duitser Philipp Stölzl, zingt sopraan Eleonora Buratto de rol van Rusalka. De Amerikaanse tenor Brian Jagde is de prins. Een tijdloos sprookje over dromen, eenzaamheid en een wanhopig verlangen naar heelheid.

achtergrondinformatie

eerste akte

De waternimf Rusalka is verliefd geworden op de prins, een mens. Nu wil ze zelf een mens worden om met hem op het land te kunnen leven. Haar vader, de watergeest Vodník, waarschuwt haar dat

mensen slecht en zondig zijn. Ze luistert niet naar hem en roept de heks Ježibaba aan. Deze wil Rusalka wel in een mens veranderen, maar er is een voorwaarde: als haar liefde door de prins niet wordt beantwoord, zal ze voor altijd vervloekt zijn en zal de prins sterven. Ook verliest ze door haar transformatie haar spraakvermogen. Rusalka is zo overtuigd van haar liefde dat ze instemt. De volgende dag vindt de prins haar bij het meer. Haar schoonheid verleidt hem, hij neemt haar mee naar zijn kasteel.

 

tweede akte

Aan het kasteel wordt alles in gereedheid gebracht voor het aanstaande huwelijk van de prins en zijn mysterieuze, zwijgende bruid. Hij interpreteert haar zwijgen als afstandelijkheid, maar blijft proberen om haar voor zich te winnen. Een van de buitenlandse huwelijksgasten, een prinses, maakt Rusalka en de prins belachelijk. Rusalka vlucht naar haar vader en smeekt hem om hulp. De prins verklaart ondertussen in de kasteeltuin de liefde aan de buitenlandse prinses. Rusalka springt tussenbeide, maar de prins stuurt haar weg. Rusalka’s vader waarschuwt de prins over het lot dat hem te wachten ligt en verdwijnt met zijn dochter in het water. De buitenlandse prinses wijst de prins af.

 

derde akte

Rusalka is wanhopig. De heks Ježibaba vertelt haar dat ze zichzelf kan redden door de prins te doden en geeft haar een mes. Rusalka gooit het mes in het water. Als haar zussen haar ook niet meer willen zien, laat ze zich afzinken in het diepe. De prins, wanhopig en berouwvol, verschijnt aan de kust, zoekend naar Rusalka. Ze verschijnt uit het water en wijst zijn avances af. Ze legt hem uit dat een kus van haar zijn doodsvonnis zou betekenen. De prins berust in zijn lot en vraagt haar om hem te kussen. Dat is wat ze doet, waarna de prins in haar armen sterft. Rusalka vergeeft hem en verdwijnt in het water.

Meer

biografieën

Antonin Dvořák (1841 -1904) was een Tsjechisch componist. In zijn muziek sloeg hij een brug tussen verschillende werelden; hij liet hij lokale en volkse invloeden samengaan met de westerse

symfonische traditie. Dvorák speelde altviool en orgel. Hij zou een van de belangrijkste componisten van Europa worden met als bekendste werken als Stabat Mater, Columbian Te Deum en Requiem. Hij schreef kamermuziek, Slavische dansen, een celloconcert, symfonieën en ruim honderd liederen. Uiteindelijk werd hij directeur van het conservatorium te New York, een baan die hij combineerde met het dirigeren en het schrijven van nieuw werk. In 1900 verscheen zijn opera Rusalka. Het werk werd een internationaal succes.

 

De Nationale Opera (DNO) staat bekend om haar diverse programmering van zowel klassieke als moderne opera’s en het constant hoge niveau van haar voorstellingen. Met vernieuwende producties, speciaal voor De Nationale Opera gecomponeerde werken en een frisse blik op bekend repertoire wordt deze prachtige kunstvorm levendig gehouden en een plek in de toekomst gegeven. De Nationale Opera heeft een prominente plaats in het internationale operalandschap en werkt samen met de grootste operahuizen ter wereld. In 2016 werd DNO uitgeroepen tot Operahuis van het jaar door de International Opera Awards.

 

Jakub Hrůša (1981) is een Tsjechische dirigent en een van de grootste specialisten in het Tsjechische repertoire. In 2015 maakte hij zijn Nederlandse debuut bij het Koninklijk Orkestgebouworkest met werken van Sjostakovitsj, Janáček en Smetana. Jakub Hrůša is chef-dirigent van de Bamberger Symphoniker, vaste gastdirigent bij het Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra en eerste gastdirigent bij zowel het Tsjechisch Philharmonisch Orkest als het Philharmonia Orchestra. Van 2009 tot 2015 stond hij aan het hoofd van de Praagse Kamerfilharmonie. Hrůša is regelmatig te gast op het Glyndebourne Festival in Engeland, waar hij onder meer Bizets Carmen, Mozarts Don Giovanni, Brittens The Turn of the Screw en Puccini's La bohème dirigeerde. Met Rusalka maakt Hrůša zijn debuut bij De Nationale Opera.

Meer

CREDITS

muziek
Antonín Dvořák
libretto
Jaroslav Kvapil
muzikale leiding
Jakub Hrůša
regie
Philipp Stölzl
toneelbeeld
Philipp Stölzl, Heike Vollmer
kostuums
Anke Winckler
licht
Philipp Stölzl
dramaturgie
Simon Berger
orkest
Concertgebouworkest
koor
Koor van De Nationale Opera
instudering koor
Ching-Lien Wu
cast
Brian Jagde (Prins), Elena Zhidkova (Vreemde Prinses), Eleonora Buratto (Rusalka), Dmitry Ivashchenko (Vodník), Anna Larsson (Ježibaba) Frederik Bergman (Jachtopziener), Karin Strobos (Braadspitdraaier), Mark Omvlee (Jager), Lilian Farahani, Rosanne van Sandwijk, Alyona Abramova (Drie nimfen)

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR