Porca Miseria 3
O Medea

Trajal Harrell

Hedendaagse dans, vogue, Japanse butoh, oud-Grieks theater, performancekunst – voor zijn elegante, subtiele dansstijl laat de Amerikaanse choreograaf Trajal Harrell zich breed inspireren. Zijn grote, nieuwe trilogie Porca Miseria baseert hij op de verhalen en gevechten van drie zeer verschillende, maar even sterke vrouwen: Maggie uit Tennessee Williams’ Cat on a Hot Tin Roof, de Afro-Amerikaanse choreograaf en activist Katherine Dunham, en de Grieks-mythologische Medea. Via hen verkent hij op een meeslepende manier kwesties van identiteit, gender, seksualiteit en macht. Ook doorbreekt Harrell de grenzen tussen dans, theater en beeldende kunst. Het eerste en laatste deel zijn te zien in een theatersetting, het middendeel is zowel kunstinstallatie als performance. 

deel 3: O Medea
Deel drie van Porca Miseria is getiteld O Medea, naar de Grieks-mythologische Medea. Harrell: ‘Ik zie Medea als een vrouw die crazy in love is, om Beyoncé te citeren. Het vermoorden van haar kinderen is voor mij een metafoor: ze moest het ideaalbeeld van moederschap en vrouwelijkheid om zeep helpen om zich van die mannelijke definitie van vrouwelijkheid te bevrijden.’ Een emotioneel eerbetoon aan een tragische heldin in een buitengewone verkenning van verdriet en rouw.

CREDITS

dramaturgie
Debra Levine
dans
Trajal Harrell, Titilayo Adebayo, Frances Chiaverini, Maria Ferreira Silva, Vânia Doutel Vaz a.k.a. Odete Odd
regie, choreografie, kostuums, co-ontwerp toneelbeeld, geluid
Trajal Harrell
co-ontwerp toneelbeeld
Erik Flatmo
licht
Stéfane Perraud
productie
Manchester International Festival
in opdracht van
Manchester International Festival, Schauspielhaus Zürich, ONASSIS STEGI, Kampnagel, Holland Festival, the Barbican and Dance Umbrella, NYU Skirball, Berliner Festspiele and The Arts Centre at NYU Abu Dhabi

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR