De paradoxale krochten van menselijke relaties

Nous pour un moment

Stéphane Braunschweig, Odéon-Théâtre de l'Europe

(afgelast)

Het Holland Festival 2020 is helaas afgelast. meer info

Twintig personages kruisen elkaar in zes verschillende verhalen, steeds sneller, steeds vluchtiger. Is iemand ‘een vriend’, ‘een kennis’, ‘een vreemde’, of zelfs ‘een vijand’ voor de ander? Wat ze voor elkaar betekenen wisselt: het ene moment voldoen ze aan een tijdelijke behoefte voor elkaar, het volgende moment vormen ze juist een bedreiging. De plaats die mensen op het relationele schaakbord innemen verandert voortdurend. In Nous pour un moment verkent regisseur Stéphane Braunschweig op speelse wijze de hedendaagse instabiliteit van relaties en identiteiten. Iemand kan het ene moment de geliefde van een vrouw zijn, het volgende moment is hij de vijand die haar laat zitten voor een ander. Ieder contact is gedoemd te worden onderbroken, de vijand is nooit ver weg.

achtergrondinformatie

Nous pour un moment is het vierde stuk dat regisseur Stéphane Braunschweig van Arne Lygre regisseert. Arne Lygre (1968, Noorwegen) is een inventieve roman- en toneelschrijver die vaak op

speelse wijze de hedendaagse instabiliteit van relaties en identiteiten verkent.

In Nous pour un moment definieert hij mensen vooral door hun relaties. Maar al die relaties zijn gedoemd om stuk te gaan, om slechts ‘voor een moment’ te bestaan. Dit wordt, zoals regisseur Stéphane Braunschweig opmerkt, ongetwijfeld veroorzaakt doordat de ander altijd wordt gezien vanuit een behoefte (om te ontsnappen aan de eenzaamheid) of als een bedreiging (voor de eigen autonomie). Braunschweig is geïnspireerd door de eenvoudige en subtiele manier van schrijven van Lygre. Eerder bracht hij van dezelfde schrijver Je disparaisTage Unter en Rien de moi op toneel.

Meer

biografie

Stéphane Braunschweig (1964, Parijs) is regisseur, decorontwerper, vertaler en sinds januari 2016 directeur van het Odéon-Théâtre de l'Europe. Hij studeerde filosofie aan École Normale Supérieure, deed

in 1987 een opleiding aan de École du Théâtre National de Chaillot onder leiding van Antoine Vitez, en richtte in 1988 zijn eigen gezelschap Le Théâtre-Machine op. Inmiddels heeft Braunschweig in totaal bijna zeventig producties en scenografieën op zijn naam staan, voor zowel opera als theater.

Van 1993 tot 1998 was hij directeur van het Centre Dramatique National / Orléans-Loiret-Centre, waar hij een tiental voorstellingen creëerde die door heel Frankrijk toerden. Hij ontving de Georges Lerminier-prijs van de Critics 'Union voor zijn volledige versie van Ibsen's Peer Gynt. Van 2000 tot 2008 was hij directeur van het Théâtre National de Strasbourg, en van 2010 tot 2015 leidde hij het Théâtre National de la Colline.

In zijn werk brengt Braunschweig een ‘denkbeeldige dialoog’ met de auteurs tot stand, wiens teksten hij beschouwt als deuren naar ‘het grootste landschap, de toegang tot de wereld.’ Zijn repertoire varieert van de klassiekers tot de hedendaagse teksten, waaronder: Pirandello, Brecht, Horváth, Beckett, Kleist, Büchner, Ibsen en Tsjechov. Ook regisseerde hij opera’s voor La Scala in Milaan, Théâtre des Champs-Élysées, de Munt van Brussel, het Operahuis Madrid, de Staatsoper in Berlijn en festivals in Edinburgh, Aixen-Provence en Wenen.

Naast scenograaf en regisseur voor theater en opera, is Braunschweig ook auteur en vertaler. Hij publiceerde onder meer een verzameling teksten en interviews over het theater getiteld Petites portes, grands paysages.

Odéon-Théâtre de l'Europe is een van de zes nationale theaters van Frankrijk, gelegen in het 6e arrondissement van Parijs op de linkeroever van de Seine, naast de Jardin du Luxembourg. Het is een theater met een lange geschiedenis en traditie, geworteld in de idealen van de Verlichting en de Franse Revolutie, dat vrijheid om te denken en te geloven beschouwt als een fundament. Tegelijkertijd is het vandaag de dag een theater dat, in de woorden van directeur Stéphane Braunschweig, ‘openstaat voor de wereld, op het kruispunt van generaties’.

Het Odéon theater verwelkomt projecten van makers van alle leeftijden, uit heel Europa en daarbuiten, met het ideaal zich in de theatervoorhoede te bewegen, waar de meest levendige vragen van de wereld waarin we leven weerklank vinden en worden gereflecteerd. Om dit ideaal in de praktijk te brengen, zijn door Braunschweig verschillende associate artists aan het theater verbonden: de Braziliaanse Christiane Jatahy, de Australische Simon Stone, de Franse Sylvain Creuzevault en Caroline Guiela Nguyen.

Onder Braunschweigs eigen regie waren onder meer: Soudain l’été dernier van Tennessee Williams, Macbeth van Shakespeare en L’École des femmes van Molière te zien. Naast Nous pour un moment van Arne Lygre is per januari 2020 ook onder Braunschweigs regie Oncle Vania van Tsjechov te zien. Het repertoire van het Odéon theater bestaat zowel uit herlezingen van de grote werken uit het verleden in het licht van de huidige wereld, tot teksten van vandaag die proberen de belangrijkste kwesties van onze tijd te vatten.

Meer

CREDITS

tekst
Arne Lygre
regie, toneelbeeld
Stéphane Braunschweig
vertaling
Stéphane Braunschweig, Astrid Schenka
artistieke medewerking
Anne-Françoise Benhamou
licht
Marion Hewlett
kostuums
Thibault Vancraenenbrœck
geluid
Xavier Jacquot
haar & make-up
Karine Guillem
regieassistentie
Yannaï Plettener
cast
Anne Cantineau, Virginie Colemyn, Cécile Coustillac, Glenn Marausse, Pierric Plathier, Chloé Réjon, Jean-Philippe Vidal

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR