Klassieke muziek en ‘serious games’ in een radicaal luisterlabyrint

Luistermutant 2020

Micha Hamel, Arlon Luijten philharmonie zuidnederland

Het is 2020 en voor de negentiende-eeuwse componist Mendelssohn is het erop of eronder. Houdt hij zich staande in dit veelvormige spektakel, overleeft hij het derde level van de interactieve luistergame? Componist Micha Hamel en regisseur Arlon Luijten nodigen luisteraars, jong en oud, meer en minder ervaren, uit om zich door nieuwsgierigheid te laten leiden. In een ingenieuze luisteromgeving vol uitdagende opdrachten kan het publiek als ‘luistermutanten’ de oren scherpen en op een radicaal nieuwe manier muziek beleven. Luistermutant 2020 vraagt actieve deelname van het publiek aan installaties en ‘serious games’. Gidsen geven daarbij richting of werpen juist vragen op: waarover heeft die filosoof het? En: waarom is klassieke muziek eigenlijk nog steeds interessant? Verzamel de juiste luisterskills voor binnen en buiten de concertzaal: ‘Mendelssohn, your game is on.’

biografieën

Micha Hamel (Amsterdam, 1970) is componist, dichter en onderzoeker. Zijn concertmuziek werd uitgevoerd door vrijwel alle belangrijke Nederlandse orkesten en ensembles. In 2008 toerde zijn tragische operette Snow White (Nederlandse Reisopera) met veel

succes door het land. In juni 2012 was hij 'Componist in focus' op het Holland Festival, waarvoor hij twee avondvullende werken componeerde: een Requiem voor ons beschavingsideaal en een interdisciplinaire voorstelling geïnspireerd op het schilderij De Rode Kimono van George Hendrik Breitner. In 2014 werd zijn avondvullende melodrama Een pure formaliteit (theatergroep Orkater) lovend ontvangen. Zijn opera Caruso a Cuba (De Nationale Opera, 2019) werd door de nationale en internationale pers geprezen. Hij publiceerde vijf dichtbundels bij uitgeverij AtlasContact. Zijn meest recente dichtbundel Toen het moest (2017) viel op door de onconventionele typografieën en de fantasievolle benadering van de taal. Ook maakt hij in samenwerking met animatiekunstenaar Demian Albers (studio Apvis, Breda) poëtische ervaringen voor Virtual Reality. Deze installaties staan op vele festivals voor technologie, hedendaagse kunst en literatuur en trekken een divers pubiek. Sinds 2010 is Micha Hamel lector 'Performance Practice' aan Hogeschool Codarts, Rotterdam, alwaar hij onderzoek doet naar noodzakelijke en nieuwe mogelijke ontwikkelingen in de concertpraktijk. Het onderzoeksverslag van zijn eerste onderzoek verscheen onder de titel Speelruimte voor klassieke muziek in de 21ste eeuw. Momenteel onderzoekt hij of games een geschikt medium zijn om het publiek op een kwalitatieve manier te betrekken bij klassieke muziek. Dit interdisciplinaire project heet GAMPSISS, en is een samenwerking tussen Codarts, de TU Delft, de Erasmus Universiteit, en de Willem de Kooning Academie. Sinds 2015 is Micha Hamel lid van de Akademie van Kunsten van de KNAW, waar hij voorzitter is van het tracé Kunst en Wetenschap.

 

Arlon Luijten studeerde aan de Toneelacademie Maastricht en ontving bij het afstuderen de Hustinxprijs. Luijten ontwikkelt theatrale speelvelden die de wereld binnen en buiten het theater overbruggen, en die elementen combineren uit opera, theater, amusement, mythologie, serious gaming, technologie, onderzoek en onderwijs. Hij daagt publiek, burgers, kunstenaars, ondernemers, wetenschappers en overheid uit om hierin samen te werken. Als regisseur maakt Arlon Luijten veelvormige, gelaagde en conceptueel geconstrueerde voorstellingen (muziektheater, opera, installaties en events) die gekenmerkt worden door een grote theatraliteit en doorspekt zijn met spectaculaire showelementen. Op deze manier stelt hij het idioom uit de zogeheten hoge en lage cultuur op de proef en daagt hij verschillende doelgroepen uit in hun kijkgedrag en -ervaring. De voorstellingen van Arlon Luijten worden altijd met nieuwe composities en livemuziek gespeeld door een verrassende combinatie van performers. Zijn werk werd geproduceerd door ALBA Theaterhuis, KORZO, Operadagen Rotterdam, Holland Opera en Kameroperahuis. Tussen 2012-2016 ontwikkelde Luijten voor Operadagen Rotterdam de stadsopera PARSIFAL, playingfields met als onderdeel daarvan een game-performance. Sindsdien onderzoekt Luijten interactiviteit en gamification als dramaturgisch middel om het publiek niet alleen te laten deelnemen, maar ook medeplichtig te maken aan het kunstwerk. In 2018 richtte Luijten Little Wotan op, een stadslaboratorium waarin hij dit werk en deze werkmethode uitdiept en doorontwikkelt. Luijten is als docent werkzaam aan verschillende bachelor-, en masteropleidingen. Hij is betrokken bij GAMPSISS, een samenwerkingsproject tussen Codarts, WDKA, de TU Delft en de Erasmusuniversiteit. Hierin onderzoekt en ontwikkelt hij 'Gamefull Music Performances for Smart, Inclusive and Sustainable Societies'. Sinds 2016 is Arlon Luijten Nederlands lid van het Europees Cultureel Parlement. Hierin werkt hij aan nieuwe internationale samenwerkingen.

 

Meer

CREDITS

artistiek concept
Micha Hamel, Arlon Luijten
regie
Arlon Luijten
muziek
Bram Kortekaas, Felix Mendelssohn
tekst
Daniël van Klaveren
games
Arlon Luijten, Annebeth Erdbrink, Rens Kortmann, Micha Hamel, Janna Michael
dirigent
Jonathan Heyward
research
Janna Michael, Annebeth Erdbrink, Micha Hamel, Rens Kortmann, Koen van Eijck
uitvoering
philharmonie zuidnederland, studenten:
Willem de Kooning Academie, Codarts Rotterdam, Jeugdtheaterschool Zuidoost

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR