Provocatieve blik op gender en mannelijkheid

L’homme rare

Nadia Beugré, Studios Kabako

Gender speelt altijd een rol in het werk van de uit Ivoorkust afkomstige choreograaf Nadia Beugré. Zo bracht ze met Legacy op Holland Festival 2018 een indrukwekkend eerbetoon aan de sterke vrouwen uit haar geboorteland. In haar nieuwste werk L’homme rare (‘De zeldzame man’) verheft Nadia Beugré het gendervraagstuk tot centraal thema. Geamuseerd vraagt ze zich af waar de gêne vandaan komt als mannen dansbewegingen maken die als ‘typisch vrouwelijk’ te boek staan. Komt mannelijkheid in gevaar door het zwaaien met billen, heupen of bekken? Wat bepaalt eigenlijk de begrippen mannelijk en vrouwelijk, en hoe beïnvloeden die onze manier van kijken? De vijf hooggehakte, schaars geklede dansers zijn geschoold in verschillende stijlen. Met hen creëert Beugré een prikkelende choreografie met het bekken als middelpunt.

biografie

De Ivoriaanse choreograaf Nadia Beugré (Adibjan, 1981) begon haar carrière in 1995 bij het Dante Theatre in Abidjan, waar ze een opleiding traditionele dans volgde. Twee jaar later was ze betrokken bij de oprichting van het baanbrekende, geheel vrouwelijke

dansgezelschap Tché Tché van choreograaf Béatrice Kombé. Samen toerden ze door Afrika, Europa en Noord-Amerika, tot aan Kombé’s overlijden in 2007. Het verlies van haar mentor verwerkte Beugré in haar internationaal geprezen eerste solo, Un espace vide: moi. Daarna besloot Beugré haar kennis over moderne dans te verdiepen aan de choreografieopleiding van Germaine Acogny, bij diens École des Sables (Senegal). In 2009 werd ze aangenomen bij ex.e.r.ce, een opleiding voor aanstormend choreografietalent van het Centre Chorégraphique National de Montpellier. Beugré ontwikkelde een eigenzinnig oeuvre met voorstellingen als Quartiers Libres (2012), Legacy (2015) en Tapis Rouge (2017). In haar werk komen traditionele volksdansen, hedendaags experiment en urban/hiphop-invloeden samen. The New York Times is lovend: ‘It’s harrowing, both in action and sound; Ms. Beugré knows how to make a crowd trust her just as, in a split second, she knows how to knock the air out of people. She’s wild, like the wind.’ Als danser stond ze op de planken in choreografieën van Seydou Boro, Alain Buffard, Dorothée Munyaneza, Faustin Linyekula, Bernardo Montet en Boris Charmatz. Met Legacy, een ritualistisch eerbetoon aan de kracht van de vrouwelijke opstandelingen in de Ivoriaanse onafhankelijkheidsstrijd, maakte zij in 2018 haar debuut op het Holland Festival. Sinds 2017 is Beugré artist in residence bij Vooruit in Gent. In haar meest recente voorstelling, L’homme rare, te zien in het Holland Festival 2020, onderzoekt Beugré genderrollen in dans.

Meer

CREDITS

choreografie, regie
Nadia Beugré
regie-advies
Faustin Linyekula
uitvoering
o.a. Kaolack, Lucas Nicot, Daouda Keita, Nadim Bahsoun
licht
Anthony Merlaud