Thomas Adès dirigeert duivelse dansmuziek

Helledansen

Concertgebouworkest Meets Thomas Adès, met dans van LeineRoebana

Thomas Adès, Franz Liszt, Igor Stravinsky, LeineRoebana

(afgelast)

Het Holland Festival 2020 is helaas afgelast. meer info

Door de eeuwen heen hebben mensen zich het dodenrijk op verschillende manieren voorgesteld. Hades was bij de oude Grieken een complexe, ondergrondse wereld met vele soorten straffen. Ontsnappen was niet mogelijk – alleen voor de mythische musicus Orpheus, die zijn geliefde terug wilde halen naar het land der levenden, werd een uitzondering gemaakt. Het inspireerde Stravinsky tot een van zijn meest melodieuze balletten. In Liszts sensuele Eerste Mefisto-wals bezoekt een duivelse figuur onze wereld: Mephisto heeft Faust in zijn macht en laat hem in een dorpsherberg een verleidelijke wals spelen. Het dodenrijk fascineert ook componist en dirigent Thomas Adès. In 2016 dirigeerde hij het Concertgebouworkest in zijn Totentanz. Nu is hij terug met de Nederlandse première van Inferno, het eerste deel van The Dante Project, gebaseerd op Dantes reis door het hiernamaals, De goddelijke komedie .

biografieën

Thomas Adès wordt beschouwd als een van de belangrijkste Britse componisten van onze tijd. Zijn muziek heeft een eclectische en toch oorspronkelijke stijl en verraadt een duizelingwekkende

verbeeldingskracht. In 1995 brak Adès internationaal door met zijn eerste opera, Powder Her Face; vier jaar later won zijn orkestwerk Asyla de prestigieuze Grawemeyer Award. Ook zijn opera’s The Tempest en The Exterminating Angel, zijn Vioolconcert en zijn strijkkwartetten betoverden pers en publiek.

Als dirigent stond de Engelsman regelmatig voor orkesten als de Los Angeles Philharmonic, het Boston Symphony Orchestra, het London Symphony Orchestra, de symfonieorkesten van Melbourne en Sydney, het BBC Symphony Orchestra en het City of Birmingham Symphony Orchestra. Thomas Adès dirigeerde Stravinsky’s The Rake’s Progress in de operahuizen van Londen en Zürich en zijn eigen The Tempest in New York en Wenen. Van 1999 tot 2008 was hij artistiek leider van het Aldeburgh Festival.

Al sinds 1995 staan composities van Thomas Adès op het repertoire van het Concertgebouworkest. In 2011 schonk het Holland Festival speciaal aandacht aan Thomas Adès. Hij maakte tijdens het festival zijn debuut als dirigent van het orkest in een concert met werken van Matthijs Vermeulen en hemzelf. In 2016 kwam hij terug met onder meer muziek van Liszt en Martinů en zijn opdrachtwerk Totentanz. Dit seizoen werkt hij onder de noemer Meet Thomas Adès nauw samen met het Concertgebouworkest als componist, als dirigent én als pianist in kamermuziekprogramma’s.

 

Het Koninklijk Concertgebouworkest behoort tot de absolute wereldtop. Sinds de oprichting in 1888 werkt het met de meest vooraanstaande dirigenten en solisten. Componisten als Richard Strauss, Gustav Mahler en Igor Stravinsky dirigeerden het meer dan eens. Nog steeds werkt het orkest graag samen met hedendaagse componisten, zoals in de vernieuwende serie Horizon, waarin nieuwe en twintigste-eeuwse muziek geprogrammeerd wordt rond een telkens wisselend thema in samenwerking met diverse culturele partners. Het Concertgebouworkest heeft een zeer eigen, herkenbare klank, waarbij de bijzondere akoestiek van Het Concertgebouw een rol speelt. Bepalend is ook de invloed van de orkestmusici en de tot nu toe slechts zeven chef-dirigenten: Willem Kes, Willem Mengelberg, Eduard van Beinum, Bernard Haitink, Riccardo Chailly, Mariss Jansons en Daniele Gatti.

Bij het honderdjarig jubileum in 1988 kreeg het orkest het predikaat Koninklijk. Hare Majesteit Koningin Máxima is beschermvrouwe. Jaarlijks worden ongeveer 250.000 concertbezoekers bereikt met zo’n negentig concerten in Amsterdam en veertig op de belangrijkste podia over de hele wereld. Het orkest brengt cd’s en dvd’s uit op het eigen label Concertgebouworkest Live en leidt binnen zijn orkestacademie jonge, talentvolle musici op in het orkestspel. Educatie en talentontwikkeling staan centraal bij het orkest. In 2019 is Young van start gegaan, een jeugdorkest voor verborgen talenten van veertien tot achttien jaar uit heel Europa. Het Concertgebouworkest wordt mede gefinancierd door het Ministerie van OCW, de Gemeente Amsterdam, sponsoren, fondsen en vele donateurs wereldwijd. Het grootste deel van de inkomsten wordt gegenereerd door concertopbrengsten in binnen- en buitenland.

 

LeineRoebana, het moderne dansgezelschap van choreografen Andrea Leine en Harijono Roebana, neemt al vijfentwintig jaar een belangrijke plaats in binnen de Nederlandse en internationale dans. Het choreografenduo ontwikkelde een uniek eigen dansidioom vanuit een nieuwe benadering van symmetrie, ritme en compositie. De wisselwerking tussen dans en muziek, in samenwerking met musici en componisten, is de kern van het werk van LeineRoebana. Hun muzikale voorkeur varieert van renaissance tot hedendaagse componisten en weerspiegelt hun zoektocht naar authenticiteit.

Door zoveel mogelijk live muziek te gebruiken, vaak met composities in opdracht, verkennen ze de kracht van de dialoog tussen dans en muziek. Tot ver over de grens heeft de groep succes geoogst. Smell of Bliss met violiste Liza Ferschtman, GhostTrack met de Indonesische componist Iwan Gunawan en zijn gamelanensemble Kyai Fatahillah en Theriak met harpiste Lavinia Meijer zijn enkele hoogtepunten uit de afgelopen vijfentwintig jaar. LeineRoebana werd bekroond in binnen- en buitenland en speelde in Europa, de Verenigde Staten, Canada, Rusland, Afrika en Indonesië. Komend seizoen doet het gezelschap, naast de Nederlandse theaters, onder andere Singapore, Duitsland en Polen aan.

Meer

CREDITS

muziek
Thomas Adès,
Franz Liszt,
Igor Stravinsky
uitvoering
Concertgebouworkest, Thomas Adès
dans
LeineRoebana (Orpheus)

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR