Arabische muziek en B-films in opwindende, nieuwe verpakking

Glory & Tears

Love & Revenge:
Rayess Bek, Randa Mirza, Mehdi Haddab, Julien Perraudeau

(afgelast)

Dit is een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Het Holland Festival 2020 is helaas afgelast. meer info

De Arabische Star Wars en Dracula, gecombineerd met Arabische zang en een stevige beat. De Libanese muzikant en performer Rayess Bek en videokunstenaar Randa Mirza vormen samen de band Love & Revenge. Ze vermengen hedendaags elektronisch geluid met oude Arabische muziek en films. Voor hun nieuwste project Glory & Tears grasduinde Mirza in minder bekende Arabische sciencefiction, horror en B-films, met westerse invloeden. Voor de muziek dook Rayess Bek in het werk van artiesten uit diverse landen, zoals de Arabische nummers van de blinde Saoedische zangeres Ibtisam Lutfi. Met elektronica en zware digitale drums hijst Love & Revenge oude Arabische popmuziek met krachtige vocals in een opwindend nieuw jasje, bijgestaan door Mehdi Haddab op elektrische oed en toetsenspeler Julien Perraudeau.

Rayess Bek (1979, Nabatieh, Libanon) is de naam waaronder Wael Koudaih opereert. Nadat hij afgestudeerd was in toegepaste kunst aan de Academie Libanaise des Beaux Arts rondde hij zijn studies

in Parijs af aan de Ecole Nationale Superieure des Arts Deco met onderzoek naar interactiviteit, en een master aan de Université Paris8 waarvoor hij onderzoek deed op het terrein van eigentijdse kunst en nieuwe media. Koudaih begon met rappen toen hij vijftien was. Drie jaar later richtte hij met een vriend de hiphopgroep Aks’ser op. Als een van de weinigen rapte hij, behalve in het Frans, toen al in het Arabisch. In 2002 begon hij een solo-carrière. Hij groeide uit tot een van de belangrijkste Arabische vertegenwoordigers van hiphop en urban muziek. In zijn muziek maakt hij in toenemende mate gebruik van instrumenten uit het Midden-Oosten, zowel in samples als live gespeeld. Die combineert hij met elektronisch slagwerk.

In 2012 trekt hij aandacht met ‘Goodbye Schlöndorff’, een audiovisuele performance met fragmenten uit zowel ‘Die Fälschung’ die de Duitse filmer in Libanon opgenomen had, als uit de making-of van die film. De soundtrack bestaat grotendeels uit cassette-post die zijn familieleden tijdens de Libanese burgeroorlog vanuit Libanon naar Parijs gestuurd hadden. In 2015 werkt hij voor het eerst samen met fotografe Randa Mirza in Love and Revenge, waarin ze oude Arabische populaire cinema en muziek nieuw leven inblazen door ze in een vorm te gieten die aansluit bij productietechnieken die gebruikelijk zijn in moderne popmuziek.

Randa Mirza (1978, Beiroet, Libanon) werkt voornamelijk met fotografie en video. Ze haalde een bachelor in beeldende kunst aan de Université Paris8 en een master in massacommunicatie aan de Academie Libanaise des Beaux Arts. Belangrijke thema’s in haar werk zijn de verwoestende burgeroorlog in Libanon, die van 1975 tot 1990 woedde, en de gevolgen van dat conflict; de ongelijkheid tussen man en vrouw; de rol van de vrouw in de Arabische wereld; en de situatie in het Midden-Oosten. In haar werk stelt Mirza de functie van beelden ter discussie. Daarbij maakt ze zowel gebruik van beelden uit de dagelijkse werkelijkheid, als van nostalgische voorstellingen van een geïdealiseerd Arabisch verleden.

“Als je de symbolisch, sociaal en politiek geladen beeldentaal in films analyseert, krijg je zicht op de waarden en normen van de periode waarin ze gemaakt zijn. Ik richt me vooral op de manier waarop geslacht en oriëntalisme uitgebeeld worden. Ik ondermijn de betekenis door te laten zien hoe die beelden tot stand gekomen zijn.” Ze manipuleert die beelden om onderliggende tegenstellingen aan het licht te brengen die in alle beelden besloten liggen, in het grensgebied tussen realiteit en fictie. In optredens bewerkt ze foto’s en films live. Voor haar werk heeft Mirza diverse prijzen ontvangen, waaronder de gouden medaille van Jeux de la Francophonie in 2005 en de NO LIMIT prijs van Les Rencontres Photographiques d’Arles in 2006. In 2013 was ze een van de winnaars van de Maison Blanche prijs van het Festival de la Photographie Marseille. Haar werk is onder meer te zien geweest in Witte de With en het Zentrum für Kunst und Medien in Karlsruhe.

Meer

CREDITS

muzikant, performer
Rayess Bek
videokunstenaar
Randa Mirza
elektrische oed
Mehdi Haddab
toetsen
Julien Perraudeau