Curriculum

Bill T. Jones/Arnie Zane Company

Wat moeten vrije mensen vandaag de dag weten over de wereld? Die vraag stelt choreograaf en associate artist Bill T. Jones zich wanneer hij met zijn gezelschap begint aan zijn nieuwe stuk Curriculum. Als startpunt neemt hij zijn eigen, postmoderne choreografie getiteld New Duet uit 1995. Door het gebruik van
taal vinden grote, prangende vragen rond thema’s als ras, seks, popcultuur, toekomst en angst een poëtische weg in het werk.
Ook nodigt Jones zijn dansers uit om met taal te experimenteren.
In hun fragmentarische en willekeurig gekozen woorden weerklinken hedendaagse discussies die zo een rauwe en uitdagende tegenhanger vormen voor hun precieze bewegingen. Iedere voorstelling heeft een eigen dynamiek doordat de cast en de muziek elke avond anders is.

biografieën

Choreograaf, danser, regisseur en schrijver Bill T. Jones (1952, Verenigde Staten) studeerde klassiek ballet en moderne dans in de jaren 70 aan de State University of New York.

Na een periode in Amsterdam te hebben gewoond, sloot Jones zich samen met zijn toenmalige levenspartner Arnie Zane aan bij het experimentele choreografencollectief American Dance Asylum. In 1982 richtten zij samen de Bill T. Jones/Arnie Zane Dance Company op. Jones creëerde meer dan honderd werken voor zijn gezelschap. Daarnaast maakte hij grote opdrachtwerken voor gezelschappen als het Boston Ballet, het Ballet de l’Opéra de Lyon en het Staatsballett Berlin. Sinds 2011 is hij artistiek directeur van New York Live Arts in Manhattan.

Naast dans is Jones ook steeds meer geïnteresseerd in andere disciplines, zoals literatuur en muziektheater. Bovendien ervaart hij in dans een verandering met leeftijd: ‘Daarmee verandert ook je ambitie als kunstenaar. Ik denk dat oudere kunstenaars een groter bereik hebben. Ze doen meer met minder. In die zin worden ze strategisch sterker.’

Al in 1981 toonde het Holland Festival Valley Cottage, een van de duetten die Jones met Arnie Zane in The Kitchen in New York had ontwikkeld. In Nederland werd zijn werk tussen 1991 en 2007 regelmatig getoond door Gastprogrammering Het Muziektheater, zoals D-Man in the Waters (1991) en de controversiële, spraakmakende productie Still Here (1996). In 2011 presenteerde het Holland Festival zijn bekroonde musical Fela! en het Opera Forward Festival presenteerde in 2019 de door Jones geregisseerde en gechoreografeerde opera We Shall Not Be Moved. In 2020 is hij associate artist van het Holland Festival waar onder meer zijn grootschalige, ambitieuze voorstelling Deep Blue Sea is te zien.

Voor zijn veelzijdige werk ontving hij vele grote onderscheidingen, van een MacArthur ‘Genius’ Award in 1994 tot Kennedy Center Honors in 2010. Hij ontving de Doris Duke Performing Artist Award 2014 en won een Tony voor Beste Choreografie voor zijn bijdrage aan Spring Awakening (2007) en Fela! (2010). In 2010 benoemde de Franse regering hem tot Officier de l’Ordre des Arts et des Lettres; hij ontving eredoctoraten van onder meer het Art Institute of Chicago, Columbia College, Juilliard School en Yale University. In 2013 kreeg hij de National Medal of Arts uit handen van president Obama en hij ontving de Visibility Award van de Human Rights Campaign 2016.

Janet Wong is associated artistic director van de Bill T. Jones/Arnie Zane Company. Ze is geboren in Hong Kong en opgeleid in Hong Kong en Londen. Na haar afstuderen trad ze in dienst bij het Staatsballett Berlin, waar ze Bill voor het eerst ontmoette toen hij werd uitgenodigd om het gezelschap te choreograferen. In 1993 verhuisde ze naar New York. Wong werd rehearsal director van het gezelschap in 1996 en associate artistic director in augustus 2006.

De Bill T. Jones/Arnie Zane Company ontstond in 1982 uit een 11-jarige samenwerking tussen Bill T. Jones en Arnie Zane (1948-1988). In deze periode herdefinieerden ze de duetvorm en stelden ze vraagstukken rondom identiteit, vorm en sociaal commentaar aan de orde die het gezicht van de Amerikaanse dans zouden veranderen. Het gezelschap trad wereldwijd op in meer dan 200 steden in 40 landen over de hele wereld, en wordt erkend als een van de meest innovatieve krachten in de danstheaterwereld.

Het repertoire van de Bill T. Jones/Arnie Zane Company is zeer gevarieerd in onderwerpkeuze, visuele beeldtaal en stilistische benadering van beweging, stem en toneelkunst. Het omvat zowel muzikaal gedreven werken als werken die gebruik maken van een verscheidenheid aan teksten. De Company staat bovendien bekend om haar intensieve samenwerking met kunstenaars als Keith Haring, Cassandra Wilson, The Orion String Quartet, de Chamber Society of Lincoln Center, Fred Hersch, Jenny Holzer, Robert Longo, Julius Hemphill en Daniel Bernard Roumain. De samenwerkingen van de Bill T. Jones/Arnie Zane Dance Company met beeldende kunstenaars waren het onderwerp van Art Performs Life (1998), een baanbrekende tentoonstelling in het Walker Art Center in Minneapolis, MN.

Een aantal van de meest succesvolle voorstellingen waren: Last Supper in Uncle Tom's Cabin/The Promised Land (1990); Still/Here (1994); We Set Out Early... Visibility Was Poor (1996); You Walk? (2000); Blind Date (2006); Chapel/Chapter (2006); en Fondly Do We Hope... Fervently Do We Pray (2009); Another Evening: Venice/Arsenale (2010)

De Company geeft intensieve workshops voor professionele en preprofessionele dansers en produceert een breed scala aan discussie-evenementen, allemaal geboren uit de sterke wens om ‘deel te nemen aan de wereld van de ideeën’.

Meer

CREDITS

concept
Bill T. Jones
choreografie
Bill T. Jones, Janet Wong, Bill T. Jones/ Arnie Zane Company
licht
Robert Wierzel
projecties
Janet Wong
kostuums
Liz Prince
uitvoering
J. Bouey, Vinson Fraley, Jr., Barrington Hinds, Chanel Howard, Dean Husted, Shane Larson, s. lumbert, Nayaa Opong, Marie Lloyd Paspe, Huiwang Zhang
productie
New York Live Arts