Verzwegen verhalen

(Concealed Histories)

Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars. Deze debatavond met William Kentridge gaat over de betrouwbaarheid van geschiedschrijvers en over verzwegen verhalen. In zijn voorstelling The Head & The Load toont Kentridge de geschiedenis van Afrika tijdens de Eerste Wereldoorlog als een aaneenschakeling van interpretaties en losse verhalen. Kentridge vertelt over zijn onderzoek en bevindingen. RaQuel van Haver zal aan dit gesprek deelnemen.

William Kentridge (Johannesburg, Zuid-Afrika, 1955) is internationaal gelauwerd

voor zijn tekeningen, films, theater- en operaproducties. Zijn werk komt voort uit een kruisbestuiving tussen media en genres en onderzoekt de erfenis van kolonialisme en apartheid in de context van het sociaal-politieke landschap van Zuid-Afrika.

Zijn esthetiek put uit de vroege filmgeschiedenis, van stopmotion animatie tot ouderwetse special effects. Zijn tekenwerk, met name de dynamiek van een uitgevlakt en opnieuw getekend beeld, is een integraal onderdeel van zijn uitgebreide animatie- en filmpraktijk, waarin de betekenis van de films wordt ontwikkeld tijdens het maakproces. Zijn theateropleiding aan de École Jacques Lecoq in Parijs heeft substantieel bijgedragen aan het maakproces. Kentridges werk is sinds de jaren negentig wereldwijd te zien geweest in musea en galerieën, o.a. bij de Documenta in Kassel, het Museum of Modern Art (New York), het Albertina (Wenen), het Louvre (Parijs), de Whitechapel Gallery (Londen) en het Reina Sofia museum (Madrid).

RaQuel van Haver (Bogotá, Colombia) woont en werkt in Amsterdam. In 2012 studeerde ze af van de HKU, Fine Arts departement, Utrecht.

RaQuel van Haver’s schilderijen bieden snapshots van het dagelijkse leven in haar lokale buurt in het Zuid-Oosten van Amsterdam. Haar interesse ligt in etniciteit en identiteit, geïnspireerd door de aanwezigheid van Afrikaanse, Westerse, Caribische en Latijn Amerikaanse culturen binnen haar directe buurt. De schilderijen worden rauw en masculien bevonden, monumentaal en energiek, of donker en onheilspellend. Onderhandelingen tussen ‘zelf’ en ‘ander’ verschijnen als terugkerend thema. Haar werk behandelt ook de druk resulterend vanuit maatschappelijke eisen en onomstreden percepties. Oppervlakte en subject zijn samengevoegd tot hevig getextureerde composities door dikke lagen olieverf op jute te gebruiken, naast het combineren van houtskool, klei, gips, kranten en as. De narratieve die overgebracht worden zijn herkenbaar, maar op hetzelfde moment slagen ze erin een nieuwe, uitnodigende ervaring van onverwachte tegemoetkomingen te creëren.

Meer

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR