Harlem Renaissance en Zwart Nederlands verzet

The Welcome Table

Er bestaat in Nederland een lange traditie van zwart verzet. Daarin speelt de Vereniging Ons Suriname, die dit jaar honderd jaar bestaat, een belangrijke rol. Aan de hand van archiefstukken uit The Black Archives, onderdeel van de vereniging, onthullen verschillende sprekers de vele verbindingen tussen Surinaams-Nederlandse activisten en de artistieke Afro-Amerikaanse beweging Harlem Renaissance uit de jaren ’20. Maak kennis met de verhalen over schrijvers Langston Hughes en Claude McKay en danseres en actrice Josephine Baker en hoe zij verbonden zijn met Ons Suriname.

programma

Jessica de Abreu bespreekt het leven van de zwarte communiste Hermina Huiswoud die politieke bewust werd rond de tijd van de Harlem Renaissance. Hierdoor leerde zij Langston Hughes kennen, voordat hij een van de grootste prominente Afro-Amerikaanse schrijvers werd. Toen ze in Amsterdam woonde, correspondeerde Hermina Huiswoud met Josephine Baker. 

Monique Steijns verbindt James Baldwin en The Harlem Renaissance. Baldwin groeide op in Harlem en werd beïnvloed door de grote spelers van die tijd. Steijns zal zijn rol als belangrijkste literaire exponent van The Civil Rights Movement duiden. Aan de hand van de film I Am Not Your Negro gaat ze in op zijn stijl en toon in het racismedebat en de vraag waarom zijn werk nog steeds van belang is.


Samora Bergtop bespreekt het toneelstuk A Raisin in the Sun van de Amerikaanse Lorraine Hansberry en haar ervaringen met het produceren van deze theaterproductie. A Raisin in the Sun wordt gezien als een van de meest emblematische, aangehaalde en bekendste toneelstukken binnen de Amerikaanse canon. Het is een tragisch familiedrama over het vasthouden aan dromen, die dreigen op te drogen in de snelheid van het leven. Het werk van Hansberry is in meer dan twintig talen vertaald. 


Met spoken word van woordkunstenaar Naomi Veldwijk.

achtergrondinformatie

The Welcome Table is een nooit afgemaakte toneeltekst van de Amerikaanse schrijver James Baldwin, een prominent strijder tegen het racisme in zijn land. In het stuk zien twee personages 

(gebaseerd op de danseres Josephine Baker en de Amerikaanse professor en criticus Henry Louis Gates Jr.) aan een gedekte tafel. In alle vrijheid discussiëren ze over de staat van de Afro-Amerikaanse bevolking. Tijdens het Holland Festival duikt op verschillende locaties een hedendaagse variant van The Welcome Table op voor uiteenlopende gesprekken rondom werk en thema’s van kunstenaars in dit festival. Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder meer literaire en ideologische bewegingen als Négritude en de Harlem Renaissance, de films Échangeur en Touki Bouki, werk en leven van de Martinikaanse filosoof Édouard Glissant en natuurlijk James Baldwin.

Meer

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR