Hoe klinkt een autoportier als het bespeeld wordt met een strijkstok?

Vehicle

Gerhard Marx, Shane Cooper, Diamanda La Berge Dramm

Kunstenaar Gerhard Marx heeft twee violen, een cello en een contrabas vastgemaakt aan delen van een auto. Door deze delicate instrumenten met hun snaren en bruggen samen te laten vallen met het oppervlak van een voertuig, verandert hij de auto in klankkast die voorziet in rijke, gevarieerde en suggestieve geluiden.

Vehicle gaat over zowel de ongrijpbaarheid van geluid als over objecten en hun ruwe materialiteit. De samenkomst van geluid en object is de motor van dit project. Hoe beïnvloedt geluid de manier waarop we kijken? Kunnen we een 'stem' geven aan een voorwerp en er zo een verhaal uithalen?

Marx plaatst deze autodeuren-als-instrumenten in de kundige handen van de bekroonde Nederlandse violiste Diamanda La Berge Dramm en de Zuid-Afrikaanse contrabassist Shane Cooper en laat hen de rijke geluidswerelden ervan verkennen. Soms donker en broeierig, soms licht poëtisch, de soundscapes die uit hun improvisatie tevoorschijn komen zijn een betoverende en meeslepende ervaring voor het publiek.

Op het Holland Festival heeft Vehicle twee verschijningsvormen in theater Frascati: live-uitvoeringen van Diamanda La Berge Dramm en Shane Cooper worden afgewisseld met een installatieversie van het project, waarin instrumenten en autolampen worden samengevoegd tot een videoprojectie. Daarbij is ook opgenomen proza ​​van dichter en schrijver Toast Coetzer te horen, speciaal geschreven voor Vehicle, evenals gefilmde improvisaties door Shane Cooper en de Zuid-Afrikaanse muzikant Kyle Shepherd.

download het programmaboek

achtergrondinformatie

Frascati-programma associate artists

Twee weken lang is theater Frascati het ‘huis’ van William Kentridge en Faustin Linyekula. Naast werk van henzelf en van makers

die hen inspireren is er veel ruimte voor werk dat ontstond in hun studio’s. Deze presentaties geven zicht op wat de functie en het belang is van Kentridges The Centre for the Less Good Idea en Linyekula’s Studios Kabako. In het theater is een uniek en spannend programma te zien waarin de grenzen tussen de kunstvormen geslecht worden. Daarnaast organiseren we een reeks debatten die we The Welcome Table noemen, over ook in Nederland actuele thema’s uit de voorstellingen.

Met The Centre for the Less Good Idea en Studios Kabako willen Kentridge en Linyekula (podium)kunstenaars, zowel jonge als meer ervaren makers, de ruimte, mogelijkheden en inspiratie bieden om te werken aan een oeuvre. Voor Amsterdam selecteerden ze werk op verschillende gronden: Linyekula biedt twee jonge makers de gelegenheid om nieuw werk als work-in-progress te toetsen aan het Nederlandse publiek; Kentridge koos presentaties uit alle seizoenen die tot nu toe in The Centre werden georganiseerd.

 

Kies één of meer programmaonderdelen en laat u verrassen door voorstellingen die niet alleen een nieuw perspectief toevoegen aan het kunstenaarschap van Kentridge en Linyekula, maar ook nieuwe verhalen vertellen – van politiek doordrongen beschouwingen, uitzonderlijke jeugdherinneringen en pogingen om nieuwe mythen te creëren voor een nieuwe tijd.

 

Meer

biografie

Gerhard Marx (Zuid-Afrika, 1976) maakt tekeningen, sculpturen en performanceprojecten, waarin hij gangbare conventies ontleedt 

en herschikt om zo hun poëtische en filosofische betekenis te ontrafelen. Zijn zevende solotentoonstelling, Ecstatic Archive, was in 2019 te zien in de Goodman Gallery in Johannesburg. Zijn werk werd geselecteerd voor de Biënnale van Venetië 2013. Recente internationale tentoonstellingen zijn: My Joburg in La Maison Rouge, Parijs en Kunsthalle im Lipsiusbau, Dresden; en The Beautiful Ones, Nolan Judin, Berlijn. Het werk van Marx wordt regelmatig getoond op internationale kunstbeurzen, waaronder Art Basel, Frieze (Londen) en FIAC (Parijs) en is onderdeel van tal van openbare en particuliere kunstcollecties. In 2009 voltooide hij twee grootschalige openbare beeldende werken: Vertical Aerial, Johannesburg bij Constitutional Court, Johannesburg, The Fire Walker, een samenwerking met William Kentridge; en Paper Pigeon, een samenwerking met Maja Marx. Hij heeft veel ervaring in theater, als scenograaf, regisseur en filmmaker, waaronder REwind: A Cantata for Voice, Tape and Testimony (een interactieve film van Gerhard Marx en Maja Marx, met muziek gecomponeerd door Philip Miller), uitgevoerd in Royal Festival Hall, Southbank, Londen (2010), Market Theatre, Johannesburg (2008) en 62'Centre, William College, Massachusetts (2007). 

Shane Cooper is een bassist, componist en producer uit Kaapstad, Zuid-Afrika. Zijn stijl is een mengeling van Zuid-Afrikaanse jazz, elektronische muziek, wereldmuziek en experimenteel geluidsontwerp. In 2013 won hij de Standard Bank Young Artist Award Jazz. In 2014 won hij deSouth African Music Award (SAMA) voor Best Jazz Album. Zijn nieuwe live band MABUTA bracht een gelauwerd album uit op vinyl bij het label Afrosynth van Boutique Joburg, uitgegeven via het Amsterdamse label Rush Hour. Met zijn elektronische project Card on Spokes speelde hij op Boiler Room en stond hij op het podium met Little Dragon, Daedelus en Young Fathers. Cooper werkte samen met wijlen Zim Ngqawana, Louis Moholo, Spoek Mathambo, Kyle Shepherd, Lionel Loueke, en vele anderen. Hij heeft ook muziek geschreven voor films en theater.

Diamanda La Berge Dramm (1991) groeide op in Amsterdam, waar ze sinds haar vierde viool speelt. Ze groeide op tussen de grote namen van de Nederlandse klassieke, avant-garde en improvisatiescene en verenigt nu in haar concerten al deze stijlen. Op dertienjarige leeftijd speelde ze in Het Concertgebouw de première van Raadsels van Louis Andriessen als opening van het Holland Festival 2005. Ze is internationaal actief als solist, kamermuziekspeler en bandlid. In april 2018 won ze Dutch Classical Talent - Tour & Award. Ze heeft veel samengewerkt met moderne muziekvernieuwers als Christian Wolff, Alvin Lucier, Gunther Schuller, Chaya Czernowin, Garth Knox en George Benjamin. Recente projecten zijn een samenwerking met Georg Friedrich Haas en concerten in Brussel en Londen met de avant-garde rocklegende John Cale. Huidige projecten zijn de bewerking en première van een nieuwe reeks vioolstudies van Garth Knox en een duo met pianist Helena Basilova waarmee ze muziek uit het vroeg-20e-eeuwse, Oost-Europese repertoire speelt. Als medeoprichter van podium Splendor speelt en host ze regelmatig concerten. 

Meer

CREDITS

Performance
concept, regie
Gerhard Marx
uitvoering
Shane Cooper, Diamanda La Berge Dramm
wereldpremière
19 oktober 2018, Centre for the Less Good Idea, Johannesburg, Zuid Afrika
Installatie
creatie
Gerhard Marx
uitvoering
Shane Cooper, Kyle Shepherd
videotechniek, montage
Joav Dagan, Noah Cohen
tekst en zang
Toast Coetzer

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR