Droomachtig muziektheater in virtual reality

Eight

Wereldpremière

Michel van der Aa

Muziektheater, virtual reality en beeldende kunst komen samen in Eight. In dit nieuwe, innovatieve werk van Michel van der Aa gaat hij – na Holland Festivalproducties als de opera’s After Life en Sunken Garden en de digitale liedcyclus The Book of Sand – weer een stap verder in de toepassing van ‘mixed reality’. Eight vertelt het levensverhaal van een vrouw in omgekeerde chronologische volgorde. Bezoekers, uitgerust met VR-bril en koptelefoon, bewegen zich één voor één door een installatie. Ze kunnen fysieke en virtuele objecten manipuleren en ontmoeten de vrouw op verschillende cruciale momenten in haar leven. Samen met zangeres en actrice Kate Miller-Heidke, het Nederlands Kamerkoor, decorontwerper Theun Mosk en een technisch team dat voor een adembenemende VR-ervaring zorgt, laat Van der Aa wederom zien en horen waarom hij een van de inventiefste componisten ter wereld is.

achtergrondinformatie

Alles om je heen is duisternis, een pad op de vloer is je enige aanknopingspunt. Je hoort voetstappen, een oude vrouw komt op je af. Ze reikt met haar hand in de zwarte ruimte. Een muur doemt op,

buigt mee met haar aanraking, en strekt zich uit tot een gekromde gang. Wanneer je de vrouw volgt, de bocht om, sta je plotseling oog in oog met haar jongere versie.
Met het monodrama One, het scenische celloconcert Up-close en de opera's After Life en Blank Out bewees componist Michel van der Aa zijn onbetwiste meesterschap als het gaat om het multimediaal muziektheater. Na eerdere Holland Festivalproducties als de 3D-opera Sunken Garden en de digitale liedcyclus Book of Sand gaat hij deze editie nog een stap verder. In de 'mixed-reality' liedcyclus Eight, geschreven voor zangeres-actrice Kate Miller-Heidke en het Nederlands Kamerkoor, vermengen muziek, poëzie, nieuwe media en installatiekunst zich tot een aangrijpende virtual reality-ervaring. De muziek die in de installatie te horen is, vormt de hoofdmoot van een nieuw album dat voorafgaand aan de wereldpremière van Eight wordt uitgebracht.
Eight vertelt het levensverhaal van een vrouw in omgekeerd chronologische volgorde. Bezoekers, uitgerust met een virtual reality-bril en een koptelefoon, bewegen zich één voor één door een fysieke installatie (decorontwerper Theun Mosk), waarin fysieke gangen bijna ongezien overgaan in virtuele gangen waardoor een oneindige ruimte ontstaat. Onderweg liggen de herinneringen van de vrouw als interactieve hiërogliefen verspreid over de flexibele wanden, klaar om geactiveerd te worden.

Door een aanraking beginnen de muren te vibreren, in resonantie met de muziek. Steeds heviger totdat de wanden openbarsten.

Meer

biografieën

De Nederlandse componist en regisseur Michel van der Aa (1970) is een multidisciplinaire kunstenaar die compositie combineert met film- en toneelregie en het schrijven van scripts. In

muziektheaterproducties als het monodrama One en de opera’s After Life, The Book of Disquiet en Blank Out verweeft hij akoestische en elektronische klanken, zang, theater, regie en video tot een onlosmakelijk multimediaal geheel. 
Van der Aa studeerde compositie bij Diderik Wagenaar, Gilius van Bergeijk en Louis Andriessen aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Daarnaast verdiepte hij zich in filmregie aan de New York Film Academy en bij het Lincoln Center Theater Director’s Lab. Zijn muziek wordt wereldwijd uitgevoerd door de meest vooraanstaande ensembles en orkesten. Daarnaast werkte hij met beroemde solisten als Sol Gabetta, Barbara Hannigan, Janine Jansen, Christianne Stotijn en Roderick Williams, evenals zangeres Kate Miller-Heidke, Wende Snijders en de Portugese fado-zangeres Ana Moura. Als componist stond hij centraal tijdens onder meer het Totally Huge New Music Festival en het Holland Festival. 
Van der Aa sleepte diverse prijzen in de wacht. Zo won hij onder meer de Gaudeamus Prijs, de Grawemeyer Award 2013, de Mauricio Kagel Muziekprijs 2013 en de prestigieuze Johannes Vermeerprijs 2015. Veel lof kreeg hij voor zijn multimediawerken, waaronder zijn opera’s en de concertwerken Up-Close en Transit. Sinds 2011 is hij ‘huiscomponist’ van het Koninklijk Concertgebouworkest dat in 2014 zijn Vioolconcert voor Janine Jansen in première bracht. In 2013 stond Van der Aa’s filmopera Sunken Garden op het programma in het Holland Festival. Momenteel werkt hij aan een nieuw dubbelconcert voor Patricia Kopatchinskaja en Sol Gabetta dat in mei in Keulen en Amsterdam in première wordt gebracht door het Koninklijk Concertgebouworkest.

De Australische zangeres Kate Miller-Heidke (1981) studeerde klassieke zang aan het Queensland Conservatorium. Bij de Metropolitan Opera in New York zong zij de rol van British dancing girl in John Adams Death of Klinghoffer. Operarollen elders waren Flora in Benjamin Brittens The Turn of the Screw en Baby Jane in Richard Thomas’ Jerry Springer the Opera (Sydney Opera House). 
Daarnaast is Miller-Heidke actief als popzangeres. Haar recentste album O vertigo! werd in 2014 genomineerd voor een ARIA Award. Haar derde studio-album Nightflight verscheen in 2012 bij Sony en kwam binnen op de tweede plaats van de Australische hitlijsten. Haar debuutalbum Little Eve kreeg een gouden plaat en vier ARIA-nominaties; haar tweede album, Curiouser, bereikte dubbele platinaverkopen in Australië en scoorde twee platinahits: Last Day on Earth en Caught in the Crowd. In 2009 werd zij met Caught in the Crowd de eerste Australische die de Grand Prize won in de Internationale Songwriting Competition. Kate Miller-Heidke maakte uitgebreide tournees door de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Europa, Azië en Australië. Wereldwijd gaf zij meer dan honderd shows met Ben Folds, en ze trad op tijdens de opening van het Coachella Festival in Californië. In 2013 was ze tijdens het Holland Festival te horen in de 3D-filmopera Sunken Garden van Michel van der Aa. In 2015 zong ze ook in diens interactieve liedcyclus Book of Sand.

Theun Mosk (1980) studeerde theater en techniek aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en volgde een jaar lang decorontwerp aan de Gerrit Rietveld Academie. Workshops aan het Watermill Center (New York) leidden tot een samenwerking met Robert Wilson, onder meer in de landschapsperformance Walking en de tentoonstelling Egypt’s Sunken Treasures in Italië.
Mosks lichtdesigns en bühne-ontwerpen kenmerken zich door een sterke conceptuele inslag. Vaak maakt hij het publiek tot een belangrijk onderdeel van zijn werk, opdat de fysieke ervaring van de toeschouwer toeneemt en er meer ruimte ontstaat voor eigen interpretatie. Zijn oeuvre toont een grote diversiteit aan disciplines: van performance art, mime, opera, dans, muziektheater en hedendaagse muziek tot installatiekunst, tentoonstellingsontwerpen, mode en werk op locatie.
In 2013 werkte Mosk met componist Michel van der Aa aan de 3D-opera Sunken Garden die dat jaar te zien was op het Holland Festival. In 2016 ensceneerde hij in samenwerking met Asko|Schönberg een nieuw werk van de Amerikaanse componist Huang Ruo en maakte hij de scenografie voor Privacy, een coproductie van De Warme Winkel en HAU (Berlijn) die eveneens geprogrammeerd stond op het Holland Festival.
Mosk werkte bovendien samen met het Nederlands Danstheater (choreografieën van Medhi Walerski) en de Veenfabriek en Paul Koek, onder meer aan Moby Dick op een nieuw script door de Vlaamse schrijver Peter Verhelst (Schauspielhaus Bochum). In 2018 werkte Mosk in opdracht van Ballet BC Vancouver aan Romeo + Juliet, een choreografie van Medhi Walerski.

Meer

CREDITS

compositie, regie, script
Michel van der Aa
decor, VR ontwerp
Theun Mosk
uitgevoerd door
Kate Miller-Heidke (mezzosopraan, actrice) Livia Kolk (sopraan, actrice) Vakil Eelman (actrice)
koor
Nederlands Kamerkoor, uitgevoerd door Boudewijn Jansen
VR
Virtual Dutch Men
3D modelling
Human Alloy
dramaturgen
Madelon Kooijman, Niels Nuijten
muziek producenten
Thijs de Vlieger (Noisia), Michel van der Aa
kostuums, styling
Esmée Thomassen
uitvoerend producent
Ellen van Bunnik (’n More)
technische leiding
Siemen van der Werf
zakelijk leider
Rosita Wouda (doubleA Foundation)
in opdracht van
Holland Festival, Festival International d'Art Lyrique d'Aix-en-Provence/Château La Coste, Beijing Music Festival and KunstFestSpiele Herrenhausen
met steun van
Fonds Podiumkunsten, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Gieskes-Strijbis Fonds, Ammodo, Nederlands Kamerkoor and doubleA Foundation

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR