‘Dit is een zinderend genot’
– The Guardian

Romeinse tragedies

Ivo van Hove, Toneelgroep Amsterdam

Sinds de wereldpremière op het Holland Festival in 2007 is Romeinse tragedies een ongekend succes. Ivo van Hoves revolutionaire toneelbewerking van drie Shakespearetragedies (Coriolanus, Julius Caesar en Antonius & Cleopatra) is terug in Amsterdam, in Koninklijk Theater Carré. Deze coproductie van Toneelgroep Amsterdam en Holland Festival is een sensationele multimediashow, waarin de achterkant van het politieke bedrijf in al zijn dubbelzinnigheid wordt getoond. Het publiek beweegt zich tussen de spelers en achter de schermen, kan eten en drinken op het toneel en via social media live commentaar leveren. Dit is uw laatste kans om dit meesterwerk te zien.

achtergrondinformatie

Tijdens het Holland Festival in juni 2007 ging Romeinse tragedies (coproductie met Holland Festival) in wereldpremière. Ivo van Hove ensceneerde drie stukken van Shakespeare - CoriolanusJulius 

Caesar, Antonius & Cleopatra - als één doorlopende voorstelling over het politieke bedrijf in al zijn complexiteit. De voorstelling werd wereldwijd een succes. Na elf jaar is de voorstelling terug in het Holland Festival, waar hij voor het allerlaatst is te zien op een nieuwe locatie: de arena van Theater Carré. 

Met de drie Romeinse tragedies van Shakespeare wil Van Hove het politieke spel vanuit verschillende perspectieven bekijken. Van Hove: ‘Politiek is mensenwerk en houdt zich bezig met de maakbare wereld; samen probeert men greep te krijgen op een probleem en sturing te geven aan de loop der dingen. Een netwerk van meningen zet veranderingsprocessen in gang en werpt instituten omver, dit proces blijft voortdurend in beweging.’

Coriolanus speelt zich af tijdens de opkomst van de Romeinse Republiek. De titelheld weigert zich te neer te leggen bij de veranderde politieke constellatie. Hij trotseert het volk en zijn nieuwe vertegenwoordigers en wordt verbannen. Hij trekt uiteindelijk ten strijde tegen zijn moederstad Rome.

Julius Caesar verwerft zijn macht juist omdat hij de massa virtuoos weet te bespelen. Een aantal politici vreest de dictatuur en ruimt hem uit de weg om de democratie te redden, maar dan is het al te laat om het veranderde politieke klimaat te keren.

In Antonius & Cleopatra lopen wereldpolitiek en de passionele liefde tussen de Romein Antonius en de Egyptische Cleopatra door elkaar. Antonius’ verscheurdheid tussen publieke verantwoordelijkheid en de wil van het hart leidt tot een bloedbad. 

De Romeinse tragedies zijn Shakespeares meest politieke stukken. Anders dan zijn koningsdrama’s gaan ze niet over machtswellust, maar ligt het accent op de politieke mechanismen en de maatschappelijke context. Zonder vooringenomen standpunt beschrijft Shakespeare oorzaak en gevolg van politieke structuren in een veranderende samenleving. Drie maal wordt het slagen en falen van een politicus getoond, zijn idealen maar ook de persoonlijke drijfveren die meespelen.

In Van Hoves Romeinse tragedies bevindt het publiek zich midden in de politieke arena, waar de voorstelling non-stop gespeeld wordt. Men kan in- en uitlopen, van plaats veranderen en naar eigen goeddunken een pauze nemen in een ontmoetingsruimte op het toneel, waar ook drank en kleine gerechten verkrijgbaar zijn. De voorstelling wordt op monitors die op verschillende plekken in het theater hangen rechtstreeks uitgezonden. Het publiek kan zelf bepalen waar het naar kijkt en op welke personages het zich wil richten.

Meer

biografieën

Toneelgroep Amsterdam is een van de vaste coproducenten van het Holland Festival. Het gezelschap hoort tot de boegbeelden van de Nederlandse kunst in binnen- en buitenland. Met als kern een

acteursensemble van wereldfaam en een team van toonaangevende regisseurs is Toneelgroep Amsterdam het huisgezelschap van de Stadsschouwburg Amsterdam. Het bespeelt podia over de hele wereld. De groep wordt geleid door Ivo van Hove, die spraakmakende internationale regisseurs als Thomas Ostermeier, Johan Simons, Krzysztof Warlikowski, Katie Mitchell, Grzegorz Jarzyna, Luk Perceval en Guy Cassiers, maar ook een nieuwe generatie als Simon Stone, Maren E. Bjørseth en Sam Gold aan het gezelschap heeft verbonden. Voorstellingen als Romeinse tragedies, TheFountainhead, Kings of war, Husbands and Wives en Obsession waren te zien op het Holland Festival. 

Ivo van Hove (België, 1958) is sinds 2001 directeur van Toneelgroep Amsterdam. Hij begon zijn carrière als toneelregisseur in 1981 met producties van eigen hand (Ziektekiemen, Geruchten). Hij was achtereenvolgens artistiek leider van AKT, Akt-Vertikaal en De Tijd. Van 1990 tot 2000 was hij directeur van Het Zuidelijk Toneel. Van 1998 tot en met 2004 leidde Van Hove het Holland Festival. Sinds 1984 maakt hij deel uit van de artistieke leiding van het departement Dramatische Kunst van de Hogeschool Antwerpen. 

De producties van Van Hove zijn zowel nationaal als internationaal gespeeld. Hij regisseerde onder andere bij Deutsches Schauspielhaus Hamburg, Staatstheater Stuttgart, New York Theatre Workshop, La Comédie-Française, de Vlaamse Opera en De Nederlandse Opera. In 2014 regisseerde hij de wereldpremière van de opera Brokeback Mountain bij Teatro Real. Van Hove regisseerde buiten Nederland A view from the Bridge (2015) en The Crucible(2016) op Broadway en Lazarus, de muziektheatervoorstelling van Enda Walsh en David Bowie, in New York en Londen. Toneelgroep Amsterdam won onder de regie van Van Hove prijzen met onder andere de marathonvoorstelling Romeinse tragediesHet temmen van de feeks en Kings of war naar Shakespeare, Tony Kushner's Angels in America, Ingmar Bergman's Scènes uit een huwelijk, Ayn Rand’s The Fountainhead en John Cassavetes' Husbands en Opening Night

Van Hoves werk wordt geregeld gelauwerd: onder meer tweemaal een Obie Award voor de beste regie van een off-Broadway productie in New York (voor More Stately Mansions en Hedda Gabler), en Chevalier dans l'Ordre des Arts et des Lettres (2004) in Frankrijk. In 2007 ontving hij in Nederland de Prijs van de Kritiek. In 2008 ontving hij samen met Jan Versweyveld de Prosceniumprijs, een Nederlandse oeuvreprijs en in 2012 de Amsterdam Business Oeuvre Award. In 2015 werd Van Hove bekroond met de Amsterdamprijs voor de Kunst. In 2016 werd Van Hove bekroond met twee Tony Awards, twee Drama League Awards, twee Drama Desk Awards, twee Outer Critics Circle Awards en twee Grands Prix de la Critique. Koning Filip van België benoemt Van Hove tot Commandeur in de Kroonorde en Van Hove ontvangt uit handen van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz de Vlaamse Cultuurprijs Algemene Culturele Verdienste 2015.

Meer

CREDITS

tekst
William Shakespeare
regie
Ivo van Hove
vertaling
Tom Kleijn
dramaturgie
Alexander Schreuder, Bart Van den Eynde, Jan Peter Gerrits
scenografie, licht
Jan Versweyveld
muziek
Eric Sleichim
video
Tal Yarden
kostuums
Lies van Assche
met
Alwin Pulinckx, Bart Slegers, Chris Nietvelt, Eelco Smits, Fred Goessens, Frieda Pittoors, Gijs Scholten van Aschat, Hans Kesting, Harm Duco Schut, Hélène Devos, Hugo Koolschijn, Janni Goslinga, Maria Kraakman, Marieke Heebink
musici
Bl!ndman [drums]:
Hannes Nieuwlaet, Ruben Cooman, Christiaan Saris, Yves Goemaere
assistent regie
Matthias Mooij
assistent scenografie
Ramón Huijbrechts
assistent muziek
Ief Spincemaille
castingsadviezen
Hans Kemna
hoofd techniek & productie
Wolf-Götz Schwörer
productieleider
Edith den Hamer
kap & grime
David Verswijveren
productie
Toneelgroep Amsterdam
coproductie
Bl!ndman, De Munt/La Monnaie, Holland Festival, Kaaitheater, Muziektheater Transparant

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR