Pansori Meets K-pop

Miriam L. Brenner

In een college met veel muzikale voorbeelden gaat Miriam L. Brenner dieper in op Zuid-Koreaanse muziek, in het bijzonder op pansori en K-pop. Deze twee verschillende muziekstijlen komen samen in de opera Trojan Women van regisseur Ong Keng Sen. Hoe verhouden de traditionele Koreaanse zangstijl en moderne pop zich tot elkaar? Miriam L. Brenner praat over deze clash tussen traditie en moderniteit.

biografie

Miriam Leah Brenner (NL & USA) - is musicoloog, afgestudeerd aan Universiteit Utrecht en Universiteit Amsterdam, gespecialiseerd in muziek in culturele context. Ze verrichte veldwerk in Indonesië n.a.v. 

het platenlabel van het Smithsonian Institute, onderzocht evolutie van muziek in Centraal Azië t/m het heden en is meer recent gericht op muziek uit Kaapverdië. Gedurende 5 jaar was ze secretaris van de Nederlandse vereniging voor Etnomusicologie 'Arnold Bake'. 

De afgelopen 10 jaar al is Miriam op internationaal niveau actief als professional in de (wereld)muziekindustrie: van festivalprogrammeur (oa. Music Meeting en Festival Mundial), tot manager en consultant, in naam van haar eigen bedrijf Kokako Music.

Haar kennis als gepubliceerd etnomusicoloog is onlosmakelijk verbonden aan haar carrière. Ze verbindt theorie met praktijk, traditie met moderniteit, via de artiesten die ze vertegenwoordigt, via lezingen, advies of presentaties op congressen. Miriam was in 2013 uitgenodigd door het National Gugak Center in Zuid-Korea voor een intensieve cursus en heeft het land daarna vaker bezocht om inzicht te krijgen in de actuele ontwikkelingen. Dat inzicht deelt ze graag, zoals door het programmeren van Koreaanse groepen of het geven van gastcolleges.

IDFA Jurylid 2011, WOMEX jurylid 2013.
Op dit moment is Miriam oa. coördinator van de Stichting Utrecht Wereldmuziek en organiseert internationale tournees als Kokako Music.

Miriam Leah Brenner (NL & USA) - is musicoloog, afgestudeerd aan Universiteit Utrecht en Universiteit Amsterdam, gespecialiseerd in muziek in culturele context. Ze verrichte veldwerk in Indonesië nav. het platenlabel van het Smithsonian Institute, onderzocht evolutie van muziek in Centraal Azië t/m het heden en is meer recent gericht op muziek uit Kaapverdië. Gedurende 5 jaar was ze secretaris van de Nederlandse vereniging voor Etnomusicologie 'Arnold Bake'.

De afgelopen 10 jaar al is Miriam op internationaal niveau actief als professional in de (wereld)muziekindustrie: van festivalprogrammeur (oa. Music Meeting en Festival Mundial), tot manager en consultant, in naam van haar eigen bedrijf Kokako Music.

Haar kennis als gepubliceerd etnomusicoloog is onlosmakelijk verbonden aan haar carrière. Ze verbindt theorie met praktijk, traditie met moderniteit, via de artiesten die ze vertegenwoordigt, via lezingen, advies of presentaties op congressen. Miriam was in 2013 uitgenodigd door het National Gugak Center in Zuid-Korea voor een intensieve cursus en heeft het land daarna vaker bezocht om inzicht te krijgen in de actuele ontwikkelingen. Dat inzicht deelt ze graag, zoals door het programmeren van Koreaanse groepen of het geven van gastcolleges.

IDFA Jurylid 2011, WOMEX jurylid 2013.
Op dit moment is Miriam oa. coördinator van de Stichting Utrecht Wereldmuziek en organiseert internationale tournees als Kokako Music.

Meer